تحقیق دانشجویی

تحقیق دانشجویی

پاورپوینت مقاله تحقیق و پروژه دانشجویی با قیمت مناسب تر از کافی نت،راحت و بی دردسر تحقیق های خود را از سایت ما دانلود کنید.

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 106
  • بازدید دیروز : 310
  • بازدید کل : 327949

تحقیق توسعه تاریخی روانشناسی ورزشی


تحقیق توسعه تاریخی روانشناسی ورزشی

مقدمه.............................................................................................................................................. 2

توسعه تاریخی روانشناسی ورزشی.................................................................................................. 3

انگیزش.......................................................................................................................................... 4

انگیزه های درونی و بیرونی........................................................................................................... 4

انگیزش اولیه و ثانویه................................................................................................................... 5

انگیزه ی مثبت و منفی................................................................................................................... 7

بازخورد:........................................................................................................................................ 9

تعیین هدف :................................................................................................................................. 10

نتیجه گیری................................................................................................................................... 12

استرس و اضطراب...................................................................................................................... 12

تعریف استرس و اضطراب........................................................................................................... 14

اضطراب در زمان مسابقه............................................................................................................. 15

نتایج............................................................................................................................................. 16

اضطراب حالتی مسابقه و اجرای مهارتهای ورزشی...................................................................... 17

اعتماد به نفس............................................................................................................................... 18

کنترل اضطراب........................................................................................................................... 19

استرس در ورزش......................................................................................................................... 20

مسابقه........................................................................................................................................... 20

نتیجه گیری فصل.......................................................................................................................... 21

نگرشها در ورزش در چه زمانی حاصل می شود؟......................................................................... 22

اهداف و نگرشها........................................................................................................................... 22

بازسازی نگرشها.......................................................................................................................... 23

آمادگی ذهنی برای شرکت در مسابقه............................................................................................. 24

تعیین طرح و نقشه برای پیروزی.................................................................................................. 24

نتیجه گیری کلی............................................................................................................................ 25

 

 

 

مقدمه:

این فلسفه که عقل سالم در بدن سالم است، به تمدن یونان و چین باستان باز می گردد. به هر حال، فقط در سالهای اخیر است که دیسیپلینی، که به نام روانشناسی ورزشی مشهود می باشد، به عنوان جزء مهمی از علوم ورزشی، شناخته شده است.

روانشناسی ورزشی در دو دهه ی اخیر به شکل معنا داری رشد و توسعه یافته است. توجه و علاقه به این رشته تدریجا رو به افزایش است و گستره ی دانش وابسته به این حوزه آنقدر رشد کرده است که به شاخه های متعددی تقسیم شده است.

به مفهوم وسیع کلمه روانشناسی ورزشی در بر گیرنده جنبه های روانشناختی، ورزشهای رقابتی، تمرین، آمادگی جسمانی، استراحت و پیشرفت مهارتهای حرکتی می باشد. در کتابهای دانشگاهی و مجلات علمی بیشماری در این مورد مطالب و مقاله های ارزشمندی نوشته شده است.

به هر حال، این تحقیق سعی ندارد تا تمام جنبه های روانشناسی ورزشی را نشان دهد، اما بر عواملی که با رفتار و اجرای حرکات ورزشی در رشته های رقابتی، بسیار مرتبطند، تاکید می نماید.

بخشهای این تحقیق، عناوین متفاوتی دارند و در نگارش آن از مثالهای عملی استفاده شده است. این مثالها شما را در درک بهتر یاری داده و قادر می سازد تا نحوه ی اجرای حرکات ورزشی خود یا دیگران را بهبود بخشید.


توسعه تاریخی روانشناسی ورزشی

در سال 1895، جورج فیتز[1] آزمایشی بر زمان عکس العمل که یکی از قدیمی ترین تحقیقاتی است که توسط آن مراحل روانشناسی و اجرای حرکات ورزشی را می آموزند، انجام داد. در همان زمان نورمن تریپلت[2] رابطه ی بین حضور رقیبان و نحوه ی اجرای حرکات در مسابقه دوچرخه سواری را مورد مطالعه قرار داد و کشف کرد که دفعات رکاب زدن در زمان حضور رقیبان تندتر از زمانی است که رقیبان حضور ندارند و فرد تنهاست. بنابراین او حوزه ی تحقیقات «تاثیر حریفان در ورزش» را که امروزه هنوز هم فعالیت دارد بنیان نهاد. چرا بعضی از ورزشکاران در زمان اجرای حرکات در حضور جمعیت و تحت فشار، بهتر عمل می کنند. در حالیکه بعضی دیگر تحت چنین شرایطی دچار افت عملکرد و شکست می شوند؟ برای پاسخ دادن به چنین سوالاتی کلمن گریفیت[3] ، اولین آزمایشگاه تحقیقات روانشناسی ورزشی را در سال 1925 بنیان نهاد.

این آزمایشگاه در دانشگاه ایلینویز[4] در آمریکا قرار داشت. به زودی بعد از آن، آزمایشگاههای دیگری از این نوع در برلن و لنینگراد ساخته شد. در سال 1965 اولین کنگره ی بین المللی روانشناسی ورزشی در رم تشکیل شد. بعد از آن انجمنهای مشابهی به فواصل زمانی منظمی تشکیل گردید. که آخرین بار با میزبانی سنگاپور در سال 1989 انجام گرفت.

امروزه صدها روانشناس ورزشی در سراسر دنیا مشغول کار هستند. بسیاری از آنها در دانشگاهها و کالجها به دانشجویان درس می دهند و نتیجه ی تحقیقات خود را که به واسطه ی تلاشهای مداوم به دست آمده به دیگران انتقال می دهند تا بدین ترتیب منجر به شناخت هر چه بیشتر ما از مراحل روانشناختی که نحوه ی اجرای حرکات ورزشی و فعالیت های فیزیکی تحت تاثیر قرار می دهند، شوند. این تحقیق یک راهنمای عملی است که بعضی از این عوامل را می آزماید و روشهایی پیشنهاد می کند که با بکارگیری آنها می توانید ادراک خود را از روانشناسی ورزشی بهبود بخشید. سپس می توانید از این دانش در جهات بهبود اصولی که در ورزش به کار می رود، استفاده کنید. حالا فرقی نمی کند که بازیکن، مربی، داور و یا جزء والدین باشید.

 

انگیزش

اگر بخواهیم کلیه ی مفاهیم این تحقیق را با یک کلمه بیان کنیم، آن کلمه انگیزش است. نوعی خاص از انگیزش یا انواع دیگر آن پدید آورنده ی افکار، هیجانات و اعمال ما می باشند. بنابراین، بعضی از افراد برانگیخته می شوند تا ورزش کنند و گروهی دیگر در پی شهرت و عزت، فداکاری های بزرگی می کنند. در حقیقت هیچ ورزشی خالی از انگیزش نیست. به همین دلیل برای افراد ورزشکار، این موضوع قابل فهم و ادراک است. افرادی که ورزشکار، مربی، مدیر، مامور، طرفداران با حرارت و یا تماشاچیان موقتی هستند، مفهوم انگیزش را درک کرده و آن را تصدیق می کنند.

 

انگیزه های درونی و بیرونی

افرادی که در مورد انگیزش صحبت کرده و یا مطلبی نوشته اند، به انگیزه های درونی و بیرونی نیز اشاره نموده اند. آنها می گویند: «انگیزه های درونی، از درون فرد سرچشمه می گیرند، و منشا انگیزه های بیرونی محیط پیرامون فرد است.»

مساله ای که در این ارتباط وجود دارد عبارتست از اینکه هر انگیزه ای که تحت عنوان «درونی» از آن نام برده شود، محدود بوده و از اینکه بتواند به مساله عمیق تر بپردازد، عاجز است. به عنوان مثال، بوکسوری را در نظر بگیرید که تشنه ی موفقیت است. می گویند که او از درون برانگیخته شده است و این برای ارضای آن افرادی که تمایل دارند بفهمند «چرا او مبارزه می کند؟»، کافی است. ولی راستی چرا تشنه ی موفقیت است؟ چرا برادرش که در همان خانواده بزرگ شده است، به اندازه ی او مشتاق مسابقه و موفقیت نیست؟ برعکس، چرا یک قهرمان و یک میلیونر که به هیچ وجه نیازی به موفقیت ندارد و علی رغم توصیه ی پزشکان و منع او از شرکت در مسابقه، باز هم به جنگیدن و به مبارزه کردن ادامه می دهد؟ اگر انگیزه ی درونی هیچ معنایی ندارد، پس چرا افرادی که هیچ امیدی به موفقیتشان نیست، در مسابقه ی دو ماراتن تا سرحد خستگی مفرط و حتی مرگ می دوند؟

این امر می تواند به دلیل انگیزه های درونی آنها باشد. چون در درون این افراد احساس بدی از مفهوم توانایی جسمی آنها وجود دارد و این احساس به ایشان نهیب می زند که از دویدن باز ایستند. در حقیقت مطلب این است که انگیزه های انسانی بسیار پیچیده تر از آن هستند که بتوان به ذکر علت آنها پرداخت یا بتوان آن را کاملا درک کرد. حتی ذکر علت برای انگیزه ی شخصی خودمان هم بسیار دشوار است. چون هر چند ما همیشه دلایل خوبی برای بیان علت کاری که انجام داده ایم، ارائه می دهیم ولی تشخیص دلایل واقعی آن، کار مشکلی است.

اگر این موضوع امکان داشت، آن وقت تمام متخصصین روان درمانی افراد بی مصرفی بودند. در این شرایط مسلما ذکر علت برای انگیزه ی افراد دیگر، دشوار خواهد بود و در این حال این دقیقا نمونه ای از همان چیزی است که مربیان سعی می کنند در کلیه ی روابط خود با ورزشکاران انجام دهند.

انگیزه های درونی معینی که نیازی به بحث ندارد فقط گرسنگی و تشنگی هستند. انگیزه های حیاتی بر برانگیزنده های دیگر برتری دارند و دلیل آن هم تلاش بی وقفه انسان در جهت یافت غذا و آب است. بسیاری از صاحبنظران از جمله فروید بر این عقیده اند که سائق جنسی سومین انگیزه ی مهم درونی است و به عنوان بزرگترین منبع انگیزش همه ی انسانها نیز مطرح شده است.

مع هذا برای افرادی که می خواهند به تنهایی و مجرد زندگی کنند، سائق جنسی نمی تواند همسطح گرسنگی و تشنگی باشد. انسان برای زنده ماندن باید به آب و غذا دست یابد و رفع گرسنگی و تشنگی برای او در اولویت قرار دارد.

 

انگیزش اولیه [5] و ثانویه

برای درک و تشریح انگیزه در ورزش شاید اندیشیدن به منابع اولیه و ثانویه از مهمترین و سودمندترین امور باشد. انگیزه اولیه از خود فعالیت سرچشمه می گیرد. بنابراین در رشته های ورزشی اسکواش و تنیس، زدن توپ به صورت دقیق و با کنترل ایجاد انگیزه ی اولیه می نماید. زیرا ضربه زدن به توپ بستگی به فرد دیگری ندارد. به طور مثال بازیکنان سطح بالای اسکواش، فقط به خاطر خودشان روزی دو ساعت تمرین می کنند. در حالیکه انگیزه ی انجام چنین تمریناتی بسیار متفاوت از انگیزه ی انجام تمریناتی است که فقط برای کسب نتیجه و پایان دادن به بازی انجام می شود ( مثلا بردن در یک مسابقه یا دوره ای از مسابقات) . مع هذا برای بسیاری از افراد تمرینات انفرادی کاملا رضایت بخش است.

مثال بهتر در مورد بازی گلف است. در این ورزش همه ی افراد در هر مرحله ای که باشند می توانند به تنهایی بازی کنند. چه کسی می تواند با فردی که می گوید فعالیتش به خاطر مبارزه و کشمکشی است که خود بازی مهیا می سازد، وارد بحث شود؟ آنها برای حفظ انگیزه شان نیازی به برد ندارند و اینها نشان دهنده ی علت سودمند بودن زنجیره عوامل محرکه می باشند.

دوندگی در مسافت های طولانی، قایقرانی و کوهنوردی شاید مثال های بهتری برای درک بیشتر این موضوع باشند. این نوع فعالیت ها خود گویای این مساله هستند که چرا تعداد زیادی از مردم این قدر مشتاق انجام این ورزشها می باشند.

تعریف انگیزه ی ثانویه در نتیجه کسر عوامل مربوط به انگیزه ی اولیه حاصل می شود. یعنی هر نوع عامل اثرگذار، بجز آنهایی که در خود فعالیت وجود دارند، منبع انگیزه ی ثانویه می باشند. بنابراین مربی، والدین، هم تیم ها، تماشاچیان، جوایز، یادبود ها، همچنین جزء یک تیم یا گروه بودن نیز (به خاطراثرات مثبتی که حضور در جمع همراهی با ایشان دارد ) می تواند تولید انگیزه ی ثانویه نماید. به طور نظری تمایز بین منابع انگیزه ی اولیه و ثانویه با طرح یک سوال واضح و آشکار خواهد شد و آن این است که «هنگامی که کلیه ی منابع بدیهی انگیزه ی ثانویه حذف گردد، آیا باز هم فرد به فعالیت خود ادامه می دهد؟»

پاسخ دادن به این سوال آسان به نظر می رسد اما در عمل پاسخگویی به این سوال از یک طرف به دلیل توانایی ما در طرح نقشه برای آینده و از طرف دیگر به دلیل پرورش انگیزه های بعدی رفتارمان تقریبا غیر ممکن می باشد.

 

 

[1]George fitz

[2]Norman Triplett

[3]Coleman Griffith

[4]The university of Illinois

[5] Primary and Secondary motivation

 

 

 

شامل ورد 26 ص


مبلغ قابل پرداخت 25,600 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۹ آذر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 255

تمامی مقاله تحقیق گزارش کار آزمایشگاه را از سایت ما دانلود کنید

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما