تحقیق دانشجویی

تحقیق دانشجویی

پاورپوینت مقاله تحقیق و پروژه دانشجویی با قیمت مناسب تر از کافی نت،راحت و بی دردسر تحقیق های خود را از سایت ما دانلود کنید.

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 75
  • بازدید دیروز : 291
  • بازدید کل : 327608

رفتارگرايي از ديدگاه واتسون


رفتارگرايي از ديدگاه واتسون

 

رفتارگرايي از ديدگاه واتسون

و خصوصيات نظريه واتسون

نگارش از :

مقدمه 1

روانشناسي رفتار 2

اختلافات فردي : 3

هيجانات 4

كسب مهارتهاي دستي 4

سخن گفتن وانديشيدن 5

شخصيت 8

منابع 10

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه

رفتار از لحاظي عبارت از عمل و سلوك راه و روش اي و مطالعه آنها موضوع روانشناسي رفتار مي باشد و روانشناسي بطور كلي در مورد موجودات جاندار بصورت يك دانش واقعي رفتار در مي ايد . و در اينجا شرح اصول رفتار انطور كه جي بي واتسون روانشناسي امريكايي تحت عنوان علم رفتار عرضه كرده اختصاص داده مي شود . [1] افكار و عقايد واستون قبل از سال 1914 تهيه شده بود واتسون آنها را بين سالهاي 1912 تا 1920 م بتدريج اماده و عرضه كرده و از همان تاريخ بود كه روانشناسي رفتار به مقياس بيشتري گسترش پيدا كرد . و مي توان گفت واستون دكارت علم روانشناسي [2] مي باشد . زيرا متد و اصولي را وارد روانشناسي كرده كه قبلا وجود نداشت و اين متدها با توجه به وجود تغييراتي كه در نظريات واتسون بعمل امده به قوت واهميت خود باقي است . واتسون در سال 1878 در گرنويل امريكا متولد شد و استاد دانشگاه جان هوپكينز و رئيس لابراتور روانشناسي و سپس استاد اموزشگاه عالي تحقيقاتي اجتماعي نيويورك گرديدوي در سال 1924 بعلت اشتغال به كارهاي ديگر از تحقيق و شركت در بحث و گفتگوهاي علمي خود داري كرد . [3] علم رفتار بطور قابل ملاحظه اي از مرزهاي روانشناسي گذشته و حتي جامعه شناسي و بيولوژي را شامل مي گردد.

 

روانشناسي رفتار

تاريخ تصور ذهين رفتار مسلما بيش از علم رفتار وجود داشته و اين علم بدون انكه واتسون از ان اطلاعي داشته باشد داراي پيشرواني بولواي روانشناسي بدو دسته تقسيم مي شود ، روانشناسي درون نگري يا نظري و روانشناسي رفتار يغا روانشناسي عيني . روانشناسي عيني يا رفتار از سال 1912 با توسعه كارهاي واتسون در امريكا شكل و صورت گرفته و براي اينكه بصورت علم طبيعي در ايد بايد اين نام مختص به روانشناسي رفتار گردد . و روانشناسي حيواني كه نقطه حركت واتسون را تشكيل مي دهد منتج به وجود امدن روانشناسي رفتار شد . به نظر واتسون حرف زدن عمل است مثل ساير اعمال گفتن همانا عمل كردن اي يعني رفتار نمودن حرف زدن با صداي بلند و يا حرف زدن با خود بازي باسكتبال يك نوع رفتار و عمل عيني محسوب مي وشد .

وقتيكه قسمتي از رفتار انساني مورد حث مي باشد هميه مي توان انرا بااصطلاح تحريك و پاسخ تعريف كرد . و به نظر واتسون اين تحريك و پاسخ تريبا معادل كنش و واكنش مي باشد فقط با معنائي كمي وسيعتر تحريك عبارت از هر شي از محيط عمومي به تغييرات بافتها معلول شرايط فيزيولوژيك حيوان هستند از قبيل تغييراتي كه پس از محروم شدن از عملي جلوگيري از خوردن غذا اعمالي كه حيوان در مقابل انها انجام م يدهد پاسخ گفته مي شود مانند دور و يا ندزكي شدن به تور جهيدن از جا به علت شنيدن صدا .

در واقع واستون به جمع اوري اعمال و رفتار ابتدايي مشغول شد و به اين ترتيب خصوصا متوجه نوزادان گرديده اي . [4] به نظر واتسون صداي شديد و نبودن تكيه گاه از محركهايي هستند كه واكنش x را توليد مي كنند . واكنشي كه براي عيني بودن كافي است انرا واكنش مي ناميم نظريه مذكور بارها به تحقق رسيده اي .

 

اختلافات فردي :

واتسون معتقد اي كه هيچ گواه و شاهد ارزنده اي نمي تواند ما را به تصور مخالف آن راهنمايي كند يعني اينكه هيچ چيز نمي تواند ارثي بودن خصوصيات اخلاقي را اشكار سازد .

واتسون مي گويد كودكي كه اجدادش همگس سارق ادم كش دزد باشند در نتيجه تعليم و تربيت صحيح موفق خواهد شد كه نسبت به اجتماع مفيد واقع شود وكسي خلاف انرا نمي تواند ثابت كند . هزاران كودك در خانواده هاي متدين پاي بند اصول اخلاقي از پدر و مادري جدي و سالم به دنيا ميايد كه در اثر فقدان تعلمي و تربيت لازم هرزه وعياش و دزد به بار امده به خلافكاري و جنايت كشيده يم شوند زيرا درمحيطي كه پرورش مي ايند جز اين نمي تواند باشد . و عقديه واتسون درباره نسبي محيط و وراثت سبب ايراد و اعتراضات مختلفي گرديده كه مهمترين انها مقايسه رشد ها قلوها اي .

 

 

 

هيجانات:

هيجانات در زندگي انساني حداقل باندازه تفكر داراي اهميت اي از طرف ديگر هيجانات عناصر اشوبگر درجه يك هستند . در نظرعموم هيجان با راحتي و درستي و ظرافت ، شهرت پيدا كرده است با وجود اين تمام رفتارهاي انساني رفتار كودكي كه اسباب بازيهايش دنياي كوچك خود را مي سازد يا رفتار بزرگسالي كه تحت فشار زندگي خانوادگي شغلي اجتماعي خود قرار گرفته منبع واكنشهاي هيجاني مي باشد . در سال 1919 واتسون فرمولي را بطور موقت عرضه داشت

كه يك هيجان واكنش موروثي است بعد بشكل زير اصلاح نمود به واكنشي غريزي گفته مي شود كه در حقيقت از راه شرطي شدن بدست امده باشد هيجان هم همينطور است ولي با اين تفاوت كه هيجان پاسخ گسترده تر و محدود تري را شامل يم شود و يك سري جوابهاي فرعي و با تغيير شكل يافته كه نشان دهنده مطابقت ناقص و تكميل نيافته فرد در مقابل شوك معلوم سر راهش هستند.

واتسون و همكارانش يك سري ازمايش نيز انجام داده اند كه در اروپا مورد تاييد مي باشد .

 

كسب مهارتهاي دستي

روانشناسي بوسيله بررسي اصولي كارهاي تجربي از راه تجربي به چگونگي تشكيل عادت توجه نشان داده و كافي است كه به مشاهداتي در مورد يادگيري ماشين نويي اجر چيني و صدها مشاغل ديگر دستي بعمل امده اشاره نمود . دراينجا فرضيه واتسون بر مبناي تكرار و تجديد قرار داد . تكرار يك عمل در زمان كاملا محدود تجديد پايداري و ثبات نهايي كي حركت و ناپديد شدن حركات ديگر را بيان مي كند كه اين خود توضيحي است كه از تكرار بدست امده است .

 

سخن گفتن وانديشيدن

از نقطه نظر فيزيكي گفتار عبارت است از يك سري صورت دمي و بازدمي كه در حفهر هاي طنين دار دهان حلق و دماغ ايجاد كرده است و احتياجي ندارد كه با اصوات حنجره اي تركيب گردد . در صداي بنلد اصوات حنجره اي با اصوات دهاني و حلقي تركيب مي شوند . در زمزمه كردن اصوات حنجره اي وجود ندارد . روز اول زندگي كودك با اولين فرايد مكانيسمهاي صدا شروع بكار كرده و اصوات ا و او را بر زبان اورده فريادهاي گرسنگي اش شكل مشخصي دراد . و صداهايي كه در اولين ماهها بگوش ميرسد اصوات بي صدا هستند كه بيشتر از همه شنيده مي شوند عبارت از « م » و « ن » و « گ » و « ه » و « ر » كه اغلب با اتصال به آ بصورت ما و نا ملاحظه مي شود حرف صدا دار مانند « ي » و « آ » و « او » شنيده مي شود . تا زماني كه كودك در

[1] - در كتاب تاريخ روانشناسي ص 49 نويسنده علم رفتار را به پاولف و بختريف نسبت مي دهد.

[2] - در كتاب تاريخ روانشناسي ص 52 نويسنده ريشه بينش واتسون را فلسفه سود نگرانه عصر ماخاصه در كارايي به سبك امريكاي ناميده و علت رواج نظريه واتسون را به جامعه امريكا تعميم داده است.

[3] - در كتاب تاريخ روانشناسي ص 49 نويسنده علم رفتار را به پاولف و بختريف نسبت مي دهد.

[4] - در تاريخ روانشناسي همان مطالب در ص 50 مورد تاييداي

 

 

شامل ورد 11 ص


مبلغ قابل پرداخت 33,100 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۳ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 324

دیدگاه های کاربران (0)

تمامی مقاله تحقیق گزارش کار آزمایشگاه را از سایت ما دانلود کنید

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما