اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یااین تحقیق خوب 86 صفحه هست که بنا به دلایلی تصاویر ان پاک شده که سایت ما مطالب مفید ان را رایگان در اختیارتان قرار میده امید به انکه مفید واقع شود.
مقدمه:............................................................................................... 8
ماشينهاي بافندگي با سيستم پود گذاري معمولي........................................... 10
ماشينهاي بافندگي با سيستم پودگذاري غير معمولي....................................... 10
چكيده مطلب تكنولوژي و اقتصادي:......................................................... 15
ماشين هاي بافندگي با ماكو:................................................................... 15
ماشينهاي بافندگي بي ماكو:................................................................... 21
ماشينهاي چند فازي (چند دهنه اي):.......................................................... 23
ماشينهاي بافندگي جت:........................................................................ 24
الف) جت آب:................................................................................... 25
ب) جت هوا:.................................................................................... 25
سرگيره ها:...................................................................................... 36
انواع راپير و گيرپر:........................................................................... 37
تشكيل حاشيه يا كناره پارچه:................................................................. 38
مكانيزمهاي حركت دهنده راپير:............................................................. 41
مكانيزم هاي ذخيره نخ پود:................................................................... 43
ويژگيهاي ماشينهاي بي ماكوي جديد:........................................................ 46
بافندگي و ماشينهاي بافندگي:.................................................................. 50
1-1اجزاي يك دستگاه بافندگي:............................................................... 51
1-1-1 ماشين بافندگي......................................................................... 52
1-1-2 اسكلت ماشين بافندگي................................................................ 52
1-1-3- ميل لنگ، كلاچ و الكتروموتور و ماشين بافندگي:............................. 52
1-1-4- ترمز:.................................................................................. 55
1-1-5 محور بادامكهاي ضربه:............................................................. 56
1-1-6 دفتين:................................................................................... 57
1-1-7 ماكو:.................................................................................... 57
1-1-8 ترمز نخ پود در داخل ماكو:......................................................... 61
1-1-9 مضراب:............................................................................... 61
1-1-10 كناره گير پارچه:................................................................... 62
1-1-11 ورد ماشين بافندگي:................................................................ 63
1-1-12 ميل ميلك:............................................................................ 63
1-1-13 لامل و دنده شانه اي:............................................................... 64
1-1-14 غلتك تار (اسفر):................................................................... 64
1-1-15 پل نخ تار:........................................................................... 65
1-1-16 ميله هاي تقسيم كننده نخهاي تار:................................................. 65
1-1-17 غلتك كشيدن پارچه 2 (غلتك خاردار- غلتك سمباده اي):..................... 67
1-1-18 غلتك پيچيدن پارچه:................................................................ 67
1-1-19 عمليات مختلف در ماشين بافندگي (دايره زماني).............................. 67
مكانيزم هاي تشكيل دهنه...................................................................... 70
1-1- مكانيزم هاي تشكيل دهنه كار......................................................... 71
1-2- انواع دهنه................................................................................ 72
«نوع تشكيل دهنه»............................................................................. 72
«دهنه رو»...................................................................................... 72
«دهنه زير»..................................................................................... 73
«دهنه رو- زير در حالت بسته و باز»...................................................... 74
«دهنه نامنظم».................................................................................. 74
«دهنه منظم».................................................................................... 74
1-3-انواع مكانيزم هاي تشكيل دهنه........................................................ 76
1-مكانيزم تشكيل دهنه بادامكي............................................................... 77
2-مكانيزم هاي تشكيل دهنه دابي............................................................. 77
3-مكانيزم تشكيل دهنه ژاكارد................................................................ 77
1-4-طرح بادامك و انواع آن................................................................. 77
«مكانيزم پودگذاري و دفتين زدن ماشين هاي بافندگي با ماكو»......................... 78
1-5-تئوري پودگذاري ودفتين زدن.......................................................... 79
1-6- محاسبه سرعت ماكو................................................................... 80
سرعت ماكو..................................................................................... 80
1-7-علل سريعتر كار كردن ماشين بافندگي بي ماكو (پروژ كتايل).................... 80
1-8- دلايل ديگر براي ازدياد سرعت ماشين هاي بافندگي بي ماكو.................... 82
1-9-تعيين مسير حركت ماكو................................................................ 83
2-1- محاسبه تقعر (فرورفتگي) كف دفتين................................................. 83
2-2- انتخاب شانه بافندگي.................................................................... 85
2-4- نگاهداري شانه.......................................................................... 87
پيشرفت تكنولوژي نساجي در چند سال گذشته به اندازه اي چشمگير و تغييرات تكنيكي آن به قدري متنوتع بوده است كه مي توان به جرأت ان را به عنوان دومين تحول بزرگ صنعتي در زمينه تكنولوژي و ماشين سازي به حساب آورد. اگر اولين تحول بزرگ صنعت و نساجي را در قرن نوزدهم به كار افتادن چرخهاي اين صنعت توسط نيروي مكانيكي بدانيم، به طور قطع دوم تحول بزرگ صنعت نساجي در اواسط قرن بيستم و با ارائه روش هاي جديد رسيدنگي مانند توليد الياف فيلامنت ريسندگي اوين اند، و در بافندگي ماشينهاي بافندگي بي ماكرو و ماشين هاي بافندگي چند فازي انجام گرفته است.
دلايل تحول صنعت نساجي به غير از مسائل اقتصادي و تكنيكي توليدي، به عوامل زير بستگي داشته است:
- ازدياد سريع جمعيت در قرن نوزده و بيست سبب شد تا نياز به افزايش توليد كارخانه هاي نساجي و در نتيجه افزايش توليد ماشين آلات نساجي بيشتر شود.
- پيشرفت سريع ساير صنايع در نتيجه كمبود كارگر و بالا رفتن دستمزد در اين صنايع باعث شد كه كارگران صنعت نساجي ديگر روي آورد. در اين مورد تنها راه حل علمي اتوماتيك كردن ماشينها براي كم كردن نياز به كارگر و به موازات آن افزايش توليد ماشين آلات به منظور قادر ساختن كارخانه هاي توليدي به پرداخت دستمزد بيشتر بود.
- بالا رفتن تمدن ماشيني ملتها و تحول روز افزون مد در زندگي عامه مردم سبب شد تا ميزان معرف سرانه منسوجات افزايش يابد.
ماشينهاي بافندگي از زمان بوجود آمدن دستگاه بافندگي دستي تا مشينهاي بافندگي اتوماتيك دوره تكميلي قابل ملاحظه اي را پشت سر نهاده است. با اين وصف اگر مطالعه سطحي در اين مورد انجام گيرد، ملاحظه مي شود كه تكنيك كار ماشين هاي جديد به همان دستگاههاي بافندگي دستي شباهت دارد. با اختراع ماشينهاي بافندگي بافندگي بوجود آمد و روشهاي بافندگي جديدي ارائه شد.
در دوره توسعه و تكميل ماشينهاي بافندگي تا زمان بوجود آمدن ماشينهاي بي ماكو تحولاتي پيدا شد. در حاليكه بر روي دستگاه بافندگي دستي هر نوع پارچه اي از لحاظ جنس بافته مي شد، با مكانيزه شدن اين دستگاه ها و بوجود آمدن ماشينهاي بافندگي براي هر نوع پارچه اي ماشين مخصوصي ساخته شد. به طور مثال ماشينهاي بافندگي براي پارچه هاي پنبه اي، فيلامنت پشم و غيره ساخته مي شد و فقط در همين موارد به كار مي رفت. واضح است كه اين ماشينهاي مورد استعمال ويژه اي داشت و فقط براي بافتن پارچه مخصوصي قابل استفاده بود. با عرضه شدن ماشين هاي بي ماكو و با توجه به اين مطلب كه يكي از خصوصيات آنها عمومي بودن كاربرد آنهاست و مي توان پارچه هاي متنوعي بر روي آنها بافت، كارخانه هاي سازنده ماشينهاي اتوماتيك براي رقابت با ماشينهاي بي ماكو مجبور شدند ماشينهايي بسازند كه كاربرد آنها عمومي باشد. در حقيقت بايد گفت كه كارخانه هاي سازنده امروزه سعي مي كنند كه ماشينهاي بافندگي را با موارد كاربرد متنوع عرضه كنند. با وجود اين ممكن است اصطلاح ماشني بافندگي عمومي كمي اغراق آميز باشد. زيرا با وجود آنكه از نظر مكانيكي و تكنولوژي بافت، امكان عمومي بودن يك ماشين بافندگي وجود دارد ولي كاربرد چنين ماشيني در بيشتر موارد از نظر اقتصادي مقرون به صرفه نيست. در مورد عمومي بودن ماشينهاي بافندگي مي توان حداكثر تا آنجا پيش رفت كه مثلاً براي دو پارچه مختلف، نمره نخ، پهناي پارچه و تراكم در يك حد قرار داشته باشد. در غير اين صورت حتي از نظر تئوري قابل قبول نيست كه به طور مثال بتوان بر روي يك ماشين بافندگي اتوماتيك پشمي يك پارچه ظريف ابريشمي بافت.
با در نظر گرفتن مطالبي كه در مورد كاربرد ماشينهاي بافندگي عمومي گفته شد، نمي توان ماشينهاي بافندگي را به طور صحيح و مجزا از يكديگر تقسيم بندي كرد. در كتابهاي قديمي نساجي تقسيم بندي ماشينهاي بافندگي بر اساس نوع محورهاي متحرك و تعداد آنها انجام مي شد، اما امروزه اين تقسيم بندي صحيح نيست. امروز مي توان ماشينهاي بافندگي را بر اساس طريقه پود گذاري آنها تقسيم بندي كرد:
در اين ماشينها پود گذاري توسط ماكويي كه در داخل آن ماسوره نخ پود قرار دارد انجام مي شود. اين ماشينها به طور كلي شامل ماشينهاي بافندگي معمولي و اتوماتيك هستند. ماشينهاي بافندگي معمولي بيشتر در بافت پارچه اي سنگين، مانند پشمي و غيره استفاده قرار مي گيرد. امروزه اكثر ماشينهاي بافندگي با روش پود گذاري معمولي از نوع اتوماتيك هستند.
اين ماشينهاي بافندگي به گروههاي مختلفي تقسيم مي شوند:
1- ماشينهاي بافندگي كه در آنها عمل پودگذاري توسط يك جسم پرتاب شوند انجام مي شود. پود گذاري در اين ماشينها يا توسط ماكوي گيره اي كه فاقد ماسوره است و در دو سر ماكو گيره هايي تعبيه شده و يا توسط جسم پرتاب شونده گيره دار كوچكي كه ابتداي نخ پود را مي گيرد و به داخل دهنه مي كشد انجام مي شود.
2- ماشينهاي بافندگي كه به طور مثبت پودرگذاري مي كنند. اين ماشينها داراي گيرههايي هستند كه توسط تسمه و يا ميله به داخل دهنه رفته و نخ پود را وارد مي كنند.
3- ماشينهاي بافندگي جت- اين نوع ماشينها به وسيله جت آب و يا جت هوا نخ پود را به داخل دهنه وارد مي كند.
4- ماشينهاي بافندگي چند فازي- در اين ماشينها همزمان چند دهنه به صورت سري و يا موازي تشكيل مي شود و چند پود را وارد دهنه مي كند.
تاريخچه:
بافندگي يكي از قديميترين صنايع دستي بشر به شمار مي رود امروزه شواهدي در دست است كه مشخص مي كند، بشر از نه هزار سال پيش، از پارچه، بافته شده استفاده مي كرده است. به اين دليل صنعت نساجي به خصوص بافندگي داراي تاريخچهاي بسيار قديمي است. قرنهاي متمادي صنعت بافندگي به عنوان مهمترين صنعت توليدي بشر به شمار مي رفت. و نه تنها از نظر توليدي اين صنعت اهميت داشته بلكه تأثير آن در مسائل اجتماعي نيز اهميت فاني داشته است. به طور مثال استفاده از برده ها در توليد مواد اوليه مانند الياف طبيعي بخصوص در مزارع پنبه، و يا استفاده از كودكان خردسال دركارخانه هاي نساجي به ويژه در بافندگي، نمونه هايي از تأثير اجتماعي صنعت نساجي به شمار مي رود. نخ هاي توليدي در زمانهاي قديم بسيار نايكنواخت و ضخيم بود و به همين دليل پارچه هاي توليدي نيز كاملاً صخيم بودند. به اين وصف در كتابهاي مختلف آمده است كه در اين ادوار نيز پارچه هاي ظريف توليد مي شده است. به نظر مي رسد كه اولين طريقه توليد پارچه توسط بشر عبارت بود از آوريختن نخهاي تار از يك چوب افقي و آويزان كردن وزنه هايي در انتهاي نخها، به منظور ايجاد كشش در نخ تار (مانند بافتن تور ماهيگيري كه در قديم در ايران رسم بود). نخ پودر به صورت يك بسته از لابلاي نخهاي تار عبور داده مي شد. تا بافت پارچه تشكيل شود.
طريقه اي كه بعدها ابداع شد عبارت بود از قرار دادن نخهاي تار داخل يك چارچوب افقي به طوريكه اين نخها در داخل آن كاملاً كشيده قرار مي گرفت. و نخ پود از لابه لاي نخهاي تار عبور داده مي شد(مانند بافتن كف پوش حصيري كه در گيلان مرسوم است) .
به علت طول محدود تاب و نخ تار روي آن پارچه بافته شده نيز داراي طول محدودي بود. در قرن بعد نخ تار بر روي غلتك نخ تار پيچيده مي شد واين غلتك در كي دستگاه بافندگي دستي قرار مي گرفت.
نخ هاي تار پس از باز شدن از روي غلتك تار به حالت افقي در مي آمد و در اين حالت توسط نخ پود بافته مي شد. پس از بافتن، پارچه بر روي غلتك پارچه پيچيده مي شد. اين نوع دستگاه ساليان متمادي و به عبارت ديگر تا اواسط قرن نوزدهم تنها وسيله بافت پارچه به شمار مي رفت.
اولين تحول در راه تكنيكي شدن دستگاه بافندگي در سال 1733 ميلادي، توسط شخصي به نام جان كي ايجاد شد. وي با اختراع روش پرتاب ماكوي سريع سبب شد، تا عمل بافندگي نسبت به پيش تندتر شود. گرچه اين اختراع توليد دستگاه بافندگي را به مقدار كمي افزايش داد ولي باعث گرديد تا راه جديدي براي اختراعات بعدي گشوده شود. در سال 1785 ميلادي، ادموند كارت رايت موفق شد يك دستگاه مكانيكي بافندگي را اختراع كند. همزمان با اختراع روش استفاده از ا نرژي بخار توسط جيمز وات در سال 1776 نيز ارائه شد و بدين ترتيب ميسر گشت كه بتوان قسمت اعظم دستگاههاي مكانيكي را از آهن و چدن ساخت. در نتيجه دستگاهها با نيروي بخار به حركت در مي آمد. در اويل سالهاي 1800 ميلادي دستگاههاي بافندگي كه از چدن ساخته شده بود توسط انرژي بخار كار مي كرد.
در سال 1809 ماري ژوزف ژاكارد موفق شد دستگاه تشكيل دهنده ژاكارد را اختراع كند. با اين اختراع صنعت بافندگي هندي (ايجاد تصاوير و اشكال بزرگ در پارچه) كه تا اين تاريخ دستي انجام مي شد، به صورت مكانيزه درآمد. دستگاههاي بافندگي دستي كه تا زمان استفاده از انرژي هاي مختلف مانند بخار و يا برق مورد بهره برداري بود، بايد به عنوان دستگاه بافندگي دستي ناميد و دستگاههاي ديگر را به عنوان «ماشين بافندگي» نامگذاري كرد. در ماشينهاي بافندگي عملياتي مانند دفيتن زدن، پودگذاري، تشكيل دهنه، و غيره توسط نيروي مكانيكي انجام مي شود. ولي در اين ماشينها اگر نخ روي ماسوره تمام شود كارگر بايد ماشين را متوقف سازد و ماسوره پر را جايگزين ماسوره خالي كند. همچنين كارگر بايد به محض پاره شدن نخ پود و يا نخ تار ماشين را متوقف سازد تا از ايجاد عيوب مختلف در پارچه جلوگيري شود. با اين توضيح نتيجه مي شود كه ماشينهاي بافندگي احتياج به كارگر زيادي دارد و در حقيقت در دوراني كه كارخانه هاي، بافندگي مجهز به ماشينهاي غير اتوماتيك بودند هر ماشين به يك كارگر نياز داشت. علاوه بر اين توقف ماشين جهت تعويض ماسوره باعث مي شد كه راندمان ماشين نيز به ميزان قابل توجهي كاهش يابد. اين مسائل سبب شد كه به مرور ماشينهاي بافندگي به مكانيزم هاي مجهز شود كه عمليات فوق را به صورت اتوماتيك انجام دهد اين عمل علاوه بر بالا بردن راندمان ماشين ميسر مي سازد كه يك كارگر بتواند با بيش از يك ماشين كار كند. ماشينهاي بافندگي كه به قسمتهاي اتوماتيك مجهز هستند «ماشينهاي بافندگي» اتوماتيك ناميده مي شوند.
اتوماتيك شدن ماشينهاي بافندگي در اواخر قرن نوزدهم شروع شد و در قرن بيستم به كمال خود اولين قدم در راه اتوماتيك شدن ماشين، با اختراغ مكانيزم تعويض ماكو در اواخر قرن نوزدهم برداشته شد و پس از آن مكانيزم تعويض ماسوره اختراع گرديد. در اين زمان سير اتوماسيون در بافندگي كه به كندي پيش مي رفت، زيرا به علت وجود نيروي كارگري فراوان و ارزان، رغبت زيادي به اتوماسيون وجود نداشت. البته دلايل ديگري نيز در اين مورد وجود داشت و آن محدوديت هايي از نظر كاربرد طريق جديد مكانيك و الكتريكي در قسمتهاي اتومات بوده و حتي مي توان ادعا كرد كه تكنيك ماشينهاي بافندگي آن زمان براي قبول اتوماسيون هنوز نارس بود. توسعه اتوماسيون در ماشينهاي بافندگي تا سالهاي 1960 ادامه داشت. علاوه بر اين پيشرفتهاي ديگري در تكنيك اتوماسيون بوجود آمد كه از آن جمله مي توان به مكانيزم مراقبت تار و پود، مكانيزم تغذيه كننده ماسوره با استفاده از جعبه حمل ماسوره به جاي باطري ماسوره و مكانيزم پيچيدن ماسوره در ماشين بافندگي اشاره كرد. در زمان تحول و تبديل ماشين بافندگي به ماشين بافندگي اتوماتيك راه هاي ديگري نيز براي بالا بردن توليد ماشين بافندگي باز شد . در همان زمانهاي اوليه به اين نكته توجه شده بود كه مهمترين عامل محدود كننده سرعت ماشين بافندگي وجود ماسوره نخ بود در داخل جسم پود بر (ماكو) و در نتيجه زياد بودن جرم جسم پرتاب شونده به داخل دهنه است. به اين دليل از اوايل قرن بيستم روشهاي جديدي براي پود گذاري پيشنهاد شد. در سال 1866 باكستون و شرمن ايده اي را به ثبت رساندند كه بر اساس آن يك سوزن گيره اي به داخل دهنه رفته و نخر پود را از سمت ديگر به داخل دهنه مي كشيد.
در سال 1871 شخصي به نام ويليام جي در آمريكا سيستمي را به ثبت رساند كه بر اساس آن دو سوزن گيره اي عمل پود گذاري را انجام مي داد. يك سوزن نخ پود را وارد دهنه مي كرد (پود آور) و در وسط دهنه سوزن ديگري نخ پود را گرفته و از دهنه خارج مي كرد. (پود بر).
در سال 1805 دانيل مونسون استون سيستمي را عرضه كرد كه در آن عمليات عمل پودگذاري توسط ماكويي انجام مي شد كه در دو سر آن دو گيره وجود داشت و متنا و با نخ پود را از طرفين وارد دهنه مي كرد. در سال 1911 كارل پاستور در آلمان امتياز يك سيستم ماكو گيره اي را به دست آورد.
در سال 1914 جي- سي- بروكز، اولين روش پودگذاري با هوا را به ثبت رساند.
در سال 1922 براي اولين بار كارل وانتين و يوهان گابلر در آلمان موفق شدند كه ايده يك روش بافندگي جديد را به وسيله ساختن يك ماشين بافندگي گيره اي جامه عمل بپوشانند كه در آن نخ به صورت قلاب از پودآور به پودبر منتقل مي شد. امتياز اين ايده در سال 1925 صادر گرديد. و در سالهاي 1930 تعداد زيادي از ماشينهاي گابلر در كارخانه هاي مختلف بكار افتاد. در سالهاي 1924 مهندسي بنام روولف روسمن يك روش جديد پود گذاري را بنيان گذارد كه ماشين بافندگي پروژه كتايل امروزي نتيجه آن است. در سال 1939 ريموند دواس در فرانسه موفق شد روش جديد پود گذاري انتقال سر نخ پود از پود آور به پود بر را اختراع كند. در سال 1949 اولين ماشينهاي بافندگي جت آب توسط ولاديمير استواتي در چكسلواكي ساخته شد. گرچه در نمايشگاههاي مختلف ماشين آلات نساجي هميشه سيستم ها و مكانيزيم هاي جديدي نشان داده و ارائه مي شود، اما كارخانه هاي نساجي كمتر رغبت داشتند اين ماشينها را خريداري كنند و در حقيقت، نيمه دوم دهه 1960 را بايد زمان شروع كار ماشينهاي بافندگي جديد دانست. در اين زمان 36 كارخانه مختلف ماشين سازي به توليد ماشينهاي بافندگي جديد اشتغال داشتند . اگرچه ماشينهاي بافندگي جديد به علت روش خاص پود گذاري خود مي توانند تا چند برابر ماشينهاي بافندگي اتوماتيك، پارچه توليد كنند، اما توليد بيشتر آنها به علت اينكه، مكانيزم پود گذاري بايد پس از هر بار پود گذاري خارج از دهنه كار متوقف شود تا دهنه براي پود گذاري مجدد تعويض شود، محدود است. به اين دليل همزمان با توسعه و تكميل ماشينهاي بافندكي جديد، سيستم ديگري مورد بررسي قرار گرفت كه در آن ماشينهاي بافندگي قادر باشند همزمان چند پود را در دهنه هاي متعدد وارد كنند. اين سيستم توان پودگذاري ماشين را چند برابر افزايش داد. اين ماشينها امروزه به ماشينهاي چند دهنه اي يا چند فازي معروف هستند. ازميان ايده هاي مختلفي كه پيشنهاد شد، شايد بتوان مكانيزم پيشنهادي كارل موتور را كه در اواخر دهه 1930 ساخته شد، به عنوان اولين ايده عملي بحساب آورد. در سال 1955 ايده ديگري در اين زمينه توسط جنتيليني ارائه گرديد كه بر اساس آن تعدادي ماشين بافندگي نيز ساخته شد و در يكي از كارخانه هاي ايتاليا مشغول كار شد. فرق ايده موتر و جنيتيلني در اين بود كه موتر دهنه كار را به صورت امواج تشكيل مي داد و در ايده جنيتيلني چندين دهنه پشت سر هم تشكيل مي شد و همزمان باهم تعدادي نخ پود در داخل دهنه ها قرار مي گرفت. به علت آنكه ايده جنيتيلني قابل توسعه نبود به مرور از بين رفت و اكنون نمونه اي از اين ماشين درموزه وين است.
در اين چكيده ابتدا ماشينهاي بافندگي از نظر تكنولوژي در ارتباط با بافت منسوجات بررسي و دسته بندي شده و سپس از نظر اقتصادي مقايسه مي گردد و در نهايت بهترين انتخاب از نظر تكنولوژي مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.
بررسي تكنولوژي
در گذشته ماشينهاي بافندگي معمولاً يك پارچه مي بافتند و عرض شانه ماشين هاي بافندگي نسبت به هم سرعت ماشين يعني دور در دقيقه ماشين و يا تعداد پودهاي بافته شده در دقيقه انجام مي شد به طور مثال ماشينهاي بافندگي براي بافت پارچه هاي روش پنبه اي ساخته مي شدند و در نتيجه پارچه تكميل شده با عرض 90 يا 100 سانتي متر توليد مي شد. ماشينهاي تكميل اين نوع نسوج، مثلاً ماشين چاپ وغيره نيز داراي عرضهاي متناسب با پارچه مربوط بودند. ماشينهايي كه براي بافت پارچه هاي فاستوني به كار مي رفت، داراي عرض 160 سانتي متر يا 170 سانتي متر بودند كه پارچه تكميل شده با عرض 150 يا 155 سانتي متر توليد كردند. بدين ترتيب اگر دو ماشين بافت پارچه پنبه اي از نظر توليد با يكديگر مقايسه مي شدند، واضح بود كه ماشين با سرعت ميل لنگ بيشتر، توليد بيشتري ارائه مي داد. اين دليل در مورد پارچه هاي فاستوني نيز مصداق پيدا مي كرد، با به بازار آمدن ماشينهاي ماكو كه يكي از مزاياي آنها امكان بافت چند عرض پارچه در يك ماشين بود مقايسه سرعت ماشينها (منظور سرعت ميل لنگ يا محور اصلي و يا دقيق آنهاست) به منظور بررسي ميزان توليد آنها نمي توانست صحيح باشد.
از اين رو معيار ديگري براي مقايسه اين ماشينها در نظر گرفته شد كه توان پودگذاري ماشين مي باشد. به طور مثال چنانچه در يك ماشين با عرض شانه 110 سانتي متر و سرعت 220 دور در دقيقه و در ماشين ديگر عرض 110 سانتي متر با سرعت 200 دور در دقيقه پارچه بافته شود، توليد آنها بايد از طريق ذيل مقايسه شود:
متر پود بافت شده در دقيقه |
24200=220*110 |
متر پود بافته شده در دقيقه |
4400=200*110*2 |
در ماشينهاي بافندگي با ماكو، در ارتباط نزديك با سرعت ماكو است. به عبارت ديگر اگر در نظر باشد كه سرعت ماشين بافندگي افزايش يابد لازم است كه سرعت ماكو نيز به طور متناوب افزايش يابد. زيرا در يك دور ميل لنگ عمليات مختلفي براي بافت يك پود انجام مي شود كه اين عمليات طبق دياگرام زماني، ماشين، بايد در زمانهاي معين شروع و خاتمه يابد. عمده ترين اين عمليات به ترتيب عبارت است از: تشكيل دهنه، پودگذاري،ؤ دفتين زدن، باز شدن نخ، و پيچيدن پارچه و عمليات مربوط به كنترل و اتوماسيون كه دايره زماني را تشكيل مي دهند. اگر حداكثر سرعت ماشينهاي با ماكوي فعلي را در 220 دور در دقيقه در نظر بگيريم يك دور گردش ميل لنگ تقريباً 220/60 ثانيه طول مي كشد و كليه عمليات ذكر شده مي بايستي در اين زمان انجام شود.
عمليات يك سيكل بافندگي |
àدفتين زدن àپودگذاري àتشكيل دهنه كنترل àتغذيه نخ تار پيچيدن پارچه |
مكانيزمهاي مشترك و يا شبيه هم در بي ماكو و با ماكو |
à تغذيه نخ تار و پيچيدن پارچه àتشكيل دهنه (كنترل) |
مكانيزمهاي متفاوت ماشينهاي بي ماكو و با ماكو |
پودگذاري |
بنابراين چنانچه هر يك از اين عمليات سريعتر انجام شود، در نتيجه كل زمان لوازم براي بافت يك پود كاهش مي يابد و در نتيجه سرعت ماشيسن نمي تواند افزايش داده شود. همان گونه كه ذكر شد سرعت ماكو يكي از مهمترين عواملي است كه مي تواند در افزايش سرعت ماشين بافندگي نقش داشته باشد. با توجه به محدوديتهايي، مي توان پذيرفت كه سرعت ماكو تابع رابطه انرژي جنبشي است. براي افزايش سرعت ماكو (v) و با در نظر گرفتن رابطه فوق به دو طريق مي توان عمل كرد:
افزايش انرژي پرتابي (E) و كاهش جرم ماكو (m). افزايش انرژي پرتابي با توجه به دلايلي كه بعداً ذكر خواهد شد بيشتر از آنچه امروز وجود دارد امكان پذير نيست. بنابراين كاهش جرم ماكو يكي از فاكتورهايي است كه مي تواند سرعت ماكو، در نتيجه سرعت ماشين بافندگي را افزايش دهد. اين جرم امروزه براي بافت پارچه هاي پنبه اي تقريباً 400 گرم است. كاهش جرم ماكو و ماسوره داخل آن از 400 گرم كمتر مشكلات وسايل اقتصادي ديگري در پي دارد. مثلاً جنس ماكو و ماسوره از چوب ساخته شده است و اين ماده از نظر جرم مخصوص رقم پائيني نسبت به ساير موادي كه مي توانست مورد استفاده قرار گيرد، داراست. آزمايشاتي براي استفاده مواد پلاستيكي سبك، براي ساخت ماكو انجام شده است و در مواردي نيز مورد استفاده قرار مي گيرد، ولي در بافت پارچه هاي پنبه اي تاكنون موفقيت نداشته است. بنابراين كاهش جرم ماكو و ماسوره از آنچه امروزه متداول است فقط با كوچكتر كردن ماكو و ماسوره داخل آن مسير مي بود. اما كاهش ابعاد آن باعث مي شود كه مقدار كمتري نخ روي ماسوره پيچيده شود. اين امر تعداد دفعات تعويض ماسوره را افزايش مي دهد كه اين امر باعث افزايش هزينه ماسوره پيچي مي شود. از طرف ديگر اغلب اتفاق مي افتد كه به هنگام تعويض ماسوره عيوبي در پارچه بروز مي كند و يا در اثر تنظيم غلط مكانيزم تعويض ماسوره به ماكو آسيب مي رسد و يا ماسوره مي شكند. به اين دلايل است كه بايد روي ماسوره حداقل يك طول معين نخ پود پيچيده شود. به اين دليل، با ضخيم شدن نخ پود، ابعاد ماكو نيز افزايش مييابد. مقايسه ابعاد ماكوهاي ماشين هاي ابريشم بافي، پشم بافي، پنبه بافي، پتو بافي و قالي بافي با يكديگر، دليل بر مطالب ذكر شده است. از طرفي انتهاي ماسوره رزر و نخ پود وجود دادر كه يكي از اقلام مهم ضايعات كارخانه هاي بافندگي مي باشد. چنانچه ابعاد ماكو بانمره نخ پود متناسب نباشد، يعني مقدار كمتري نخ پود روي ماسورخ كوچكتر پيچيده شود، نسبت نخ طول رزرو به طول نخ پود بافته شده، افزايش مي يابد. در نتيجه مقدار ضايعات بيشتر مي شود. شرايط ديناميكي و تعادل پواز ماكو نيز اجازه نمي دهد نمي دهد كه جرم ماكو نسبت به حجم آن كاهش بيشتري داشته باشد. زيرا اين امر، پرواز ماكو را نامطمئن مي سازد و با توجه به دلايلي كه بعداً ذكر خواهد شد سرعت ماشين بافندگي را محدود مي كند. سرعت ماكو در ماشينهاي بافندگي پنبه اي امروزه از 15 متر بر ثانيه تجاوز نمي كند.
- محدوديت انرژي تعويض شده به ماكو دلايل متفاوتي دارد. مهمترين نكته ايجاد ارتعاش در چوب مضراب است، كه اين انرژي را به ماكو تبديل مي كند. هر چوب مضراب در دقيقه حدود 110 بار ماكو را پرتاب مي كند. به عبارت ديگر فاصله اي برابر 20 سانتي متر ماكو را از سرعت صفر به 15 متر بر ثانيه و مجدداً به صفر مي رساند. اين افزايش سرعت و توقف در مسافت كم و گرفتن انرژي پرتابي از تسمه چوب مضراب به صورت ضربه اي در چوب مضراب ارتعاش ايجاد مي كند. به اين دليل نمي توان چوب مضراب را از ماده ديگري به غير از چوب ساخت. زيرا به طور مثال در اثر اين ارتعاشات به راحتي به رزونانس مي افتد، اما چوب به راحتي اين ارتعاشات را خنثي مي كند. اين مزيت چوب مضراب، در مقابل اين عيب قرار دارد كه مقاومت آن در مقابل انتقال انرژي به ماكو كم است و به اين دليل چوب مضراب يكي از قطعات پر مصرف كارخانه هاي بافندگي است.
- مضراب مكانيزم ضربه نيز با توجه به دلايل فوق امروزه از پلاستيك ساخته مي شود. با اين وجود اين قطعه نيز خيلي سريع مستهلك مي شود. افزايش پرتابي باعث مي شود كه مصرف مضراب نيز از آنچه امروزه متداول است بيشتر شود و در نتيجه امتياز افزايش سرعت ماشين بافندگي توسط افزايش هزينه تعويض اين قطعات خنثي مي گردد.
- در اكثر ماشينهاي بافندگي انرژي پرتابي از بدامك ضربه و پيرو آن گرفته مي شود. تمامي پيرو با بادامك توسط نيروي منز اعمال مي شود. افزايش سرعت ماشين بافندگي مشكلي به وجود مي آورد كه از آن مي توان به عنوان حركت جهشي پيرو روي دماغه بادامك نام برد.
- مسافت حركت دفتين نيز كه تابع ابعاد ماكو است يكي از عوامل محدود كننده ديگر به شمار مي آيد. با توجه به ارتفاع معيني كه وردها به بالا مي روند دفتين بايد در فاصله معيني از لبه پارچه قرار گيرد تا ارتفاع لازم براي حركت ماكو به وجود آيد. به عبارت ديگر با استفاده ماكوي بزرگتر دفتين و شانه بافندگي در فاصله دورتري از لبه پارچه قرار مي گيرند. به هر اندازه اين فاصله بيشتر شود مدت زماني كه دفتين به نقطه مرگ جلو آمده و بر مي گردد افزايش مي يابد. (با توجه به سرعت ثابت دفتين) همان طور كه ذكر شد به دلايل فني و اقتصادي براي بافت هر پارچه ماكو داراي ابعاد معيني است در نتيجه مي توان با كاهش مسافت دفتين، سرعت ماشين بافندگي را افزايش داد.
- محدوديت سرعت دفتين يكي از فاكتورهايي است كه بايد در نظر گرفته شود. ماكو هنگامي كه به داخل دهنه پرتاب مي شود كه دفتين به نقطه مرگ عقب نزديك است. موقعيكه دفتين به نقطه مرگ عقب رسيد، ماكو تقريباً در نيمه راه است. از اين به بعد دفتين به سمت جلو جركت مي كند و ماكو نيمه دوم راه را مي پيمايد. به عبارت ديگر ماكو در هنگام پرواز در نيمه اول دهنه، توسط دفتين به عقب و در نيمه دوم دهنه به جلو حركت داده مي شود. بنابراين ماكو يك مسير مستقيم را طي نمي كند، بلكه مسير آن منحني شكل است و انحناي اين منحني به سمت نقطه مرگ عقب دفتين است. ميزان انحناي مسير ماكو، در حركت آن تأثير زيادي دارد. به هر اندازه اين انحنا بيشتر باشد حركت ماكو ناآرام تر و استهلاك آن و شانه بافندگي بيشتر مي شود. چنانچه نسبت سرعت دفتين به سرعت ماكو كاهش يابد ميزان اين انحنا كمتر و به هر اندازه سرعت دفتين بيشتر شود، ميزان اين احنا به نظر نمي رسد. بنابراين سعرت دفتين در ماشينهاي بافندگي با ماكو محدود است و در نتيجه سرعت ماشين بافندگي نيز با توجه به اين فاكتور محدود مي شود.
- هنگام پرواز ماكو نخ پود از يك سمت به كناره پارچه و از سمت ديگر به ماسوره متصل است و در اثر حركت ماكو از ماسوره باز مي شود. بدين ترتيب در نخ پود كشش قابل توجهي بوجود مي آيد. اين كشش با افزايش سرعت ماكو زياد مي شود و اگر از حد معيني تجاوز نكند نوك ماكو را از شانه بافندگي جدا مي كند و ممكن است باعث شود ماكو از دهنه بيرون آيد. براي جبران اين اشكال دفتين ماشين بافندگي به طريقي طراحي و ساخته مي شود كه در زمان پرواز ماكو كف دفتين با افق زاويه كمي مثلاً حدود 7 يا 8 درجه دارا باشد. اين شيب، سبب مي شود كه يكي از مؤلفه ها ي نيروي وزن ماكو به سمت شانه بافندگي عمل مي كند گشتاوري مخالف گشتاور ايجاد شده از طريق كشش نخ پود، بر ماكو اثر كند و آن را در مسير خود نگه دارد. افزايش سرعت ماكو در نتيجه افزايش گشتاور حاصل از كشش نخ پود باعث مي شود كه براي جبران آن شيب كف دفتين افزايش يابد اما به دلايل فني طرح حركت دفتين بدين صورت امكان پذير نيست.
- در زمان حركت ماكو، دفتين به ماكو حركت جانبي مي دهد. چون كف دفتين متوسط پايه هاي آن، حول محور پايه دفتين اين حركت جانبي را انجام مي دهد به عبارت ديگر ماكو در جهت عرضي بر روي قوسي حركت مي كند. بدين ترتيب بر ما كو يك نيروي گريز از مركز اثر مي كند وسبب مي شود كه تمامي ماكو با كف دفتين كم شده و حركت آن نامطمئن شود. براي جبران اين نيروي گريز از مركز، كف دفتين انحناي كمي را دارا است. اين انحنا كمك مي كند، كه نيروي گريز از مركز ديگري بر ماكو و در جهت مخالف نيروي گريز از مركز اول اثر و آن را خنثي مي كند. افزايش سرعت ماشين بافندگي كه به ناچار افزايش سرعت دفتين را به دنبال خواهد داشت، سبب مي شود كه نيروي گريز از مركز اولي افزايش يابد و براي جبران آن مي بايستي انحناي كف دفتين را افزايش داده كه اين نيز از نظر حركت ماكو منطقي نيست. با توجه به دلايل ذكر شده در مورد ماشينهاي با ماكو مي توانيم تأئيد كنيم كه اين ماشينها از نظر توان توليدي (منظور مقدار پود بافته شده در واحد زمان يا به عبارت ديگر متر پود بافته شده در دقيقه است) نسبت به ماشينهاي بي ماكو در موقعيت پائيني قرار دارند، به عبارت ديگر نمي توانند به ميزان ماشينهاي بي ماكو پارچه توليد كنند.
به منظور بررسي ماشينهاي بافندگي بي ما كو ابتدا لازم است انحناي آنها را نسبت به نوع تكنولوژي بافت پارچه تقسيم بندي كنيم و سپس ماشينهاي مناسب براي بافت يك نوع پارچه را از نظر فني و اقتصادي مورد بررسي قرار دهيم. تقسيم بندي اين ماشينها به صورت ذيل ديده جامعي نسبت به تكنولوژي كار آنها ارائه مي دهد.
- گروه اول ماشيسنهايي هستند كه پود بر مانند ماشينهاي با ماكو، به داخل دهنه پرتاب مي شود اما نظر به اينكه جرم پرتاب شونده در برخي از اين ماشينها به مراتب كاهش يافته است در نتيجه سرعت پود برو ماشين بافندگي، افزايش يافته است. اين ماشينها به دو صورت ماشينهاي ماكو گيره اي و پروژ كتايل (فشنگي) ساخته مي شوند. ماشينهاي نوع اول توسط تعداد معدودي كارخانه ساخته مي شدند، اما به علت جرم زياد ماكو، كه حدود 300 گرم بود اين ماشين نتوانست نسبت به ساير ماشينهاي بي ماكو، سرعت قابل ملاحظه اي داشته باشد. به اين دليل اين ماشين قابل رقابت با ساير ماشينهاي بي ماكو نبود واز رده خارج شد. اين ماشينها داراي يك مزيت فني خوبي بودند: حاشيه پارچه تقريباً شبيه حاشيه پارچه هاي بافته شده در ماشينهاي با ماكو است.
ماشينهاي پروژ كتايل، با توجه به جرم بسيار كم پودبر، كه حدود 40 يا 60 گرم است توانسته اند با سرعت بيشتري كار كنند اين ماشينها قادر هستند توان پودگذاري 1400 متر در دقيقه را به دست آورند.
- گروه دومن ماشينهايي هستند كه پودبر از طريق يك مكانيزم مثبت مكانيكي حركت مي گيرد. پودبر به صورت يك گيره نخ در انتهاب يك تسمه الاستيكي و يا يك ناوداني و يا يك ميله غير الاستيك نصب شده است و به راپير معروف است. دسته اول اين ماشينها ماشينهايي هستند كه براي پودگذاري فقط به يك پودبر نياز دارند و پودبر داراي يك گيره مي باشد. ماشينهايي كه بر اساس اين مكانيزم كار مي كنند توسط چند سازنده ساخته شده اند و اساس كار آن به اين صورت است كه طول راپير كمي بيشتر از عرض شانه بافندگي است. راپير خالي از داخل دهنه عبور مي كند و در سمت ديگر ماشين بافندگي ابتداي نخ پود را مي گيرد و به داخل دهنه مي آورد. با توجه به زمان زيادي كه براي حركت راپير و باز بودن دهنه مورد نياز است، سرعت اين ماشين كم و توليد آن نيز به همين نسبت پائين تر از ماشينهاي ديگر است. دسته ديگر ماشينهاي راپيري، ماشينهايي هستند كه پودگذاري را به وسيله يك راپير با يك سرگيره انجام مي دهند ولي در ماشين، دوراپير وجود دارد كه متناوباً پودگذاري مي كنند. نوع ديگر ماشين هاي راپيري داراي دو راپير براي هر پودگذاري مي باشند. در اين ماشينها يك راپير به عنوان پودآور و راپير ديگر به عنوان پود بر عمل مي كند. نوع ديگر ماشينهاي راپيري، ماشينهايي هستند كه داراي يك راپير با دو سرگيره مي باشند. اين نوع ماشينها، به ماشين بافندگي دوفازي معروف هستند. گروه ديگر ماشينهاي بي ماكو ماشينهاي بافندگي جت هستند كه به دو صورت جت آب و جت هوا ساخته مي شوند . گروه آخر، ماشينهاي بافندگي چند فازي يا چند دهنه اي هستند، كه تشكيل چند دهنه در آنها يا به صورت سري و يا به صورت موازي انجام مي شود.
اين ماشينها عموماً براي بافت پارچه هاي ساده مناسب است و در حال حاضر بافت پارچه هاي طرح دار با اين ماشين امكان پذير نيست. ماشين هاي بافندگي چند دهنه اي مدت بسيار زيادي است كه به عنوان ماشينهاي پروتو تايپ ساخته مي شود و در نمايشگاه ها به نمايش گذاشته مي شود. ولي تا نمايشگاه 1995 ميلان، هيچ يك از اين نمونه ها به عنوان يك ماشين صنعتي قابل اطمينان شناخته نشد. در اين نمايشگاه براي اولين بار يك ماشين چند دهنه اي قادر بود با توليد زياد و در شرايط نسبتاً خوبي كار كند. گذشته از مسائل فني و تكنولوژي توليد پارچه كه به آن اشاره خواهد شد، اين ماشينها به مدت زمان بيشتري جهت تكامل نياز دارند تا بتوان آنها را به صورت جدي مورد ارزيابي قرار داد. ماشينهاي چند دهنه اي (چند فازي) مشكلاتي نيز در توليد پارچه دارا هستند.
- در اين ماشينها و دفتين به صورتي كه در ساير ماشينها وجود دارد ديده نمي شود نخ پود ت وسط لامل ها و يا غلتكهاي مارپيچ به لبه پارچه فشرده مي شود. اين امر سبب مي شود كه توليد پارچه با تراكم هاي متوسط و بالا امكان پذير نباشد. براي توليد اين گونه پارچه ها بايد دفتين با انرژي لازم، نخ را به لبه پارچه بكوبد.
- نظر به اينكه همزمان تعداد زيادي پود بر در داخل دهنه هاي مختلف حركت مي كنند، چنانچه در دهنه اول پود پارگي رخ دهد، براي رفع پارگي اجباراً بايد نخ پود تمام دهنه از داخل پارچه بيرون آورده شود. اين اشكال به خصوص هنگام كار كردن با پرده ها ي سست علاوه بر ايجاد علامت روي پارچه سبب مي شود كه راندمان ماشين نيز كاهش يابد.
- نوع نخهاي پود مورد استفاده در اين ماشين از نظر نمره نخ ممكن است ايجاد اشكال نمايد. زيرا در برخي ازاين ماشينها، نخ پود متناسب با يك عرض بافت بر روي يكي از پودبرها پيچيده مي شود. زيرا در برخي از اين ماشينها نخ پود متناسب با يك عرض بافت بر روي يكي از پودبرها پيچيده مي شود. مقدار نخ پيچيده شده روي پودبر (در ارتباط با نمره نخ) اين اشكال را به وجود مي آورد، كه چنانچه نخ پود ضخيم باشد حجم نخ پيچيده شده روي پودبر، از تعداد در نظر گرفته شده بيشتر مي شود.
- در اين ماشينها امروز مي توان چند طرح ساده و ابتدايي را بافت و به نظر نمي رسد كه طرحهايي با بيش از سه راپورت تاري بافته شود. در حاليكه كليه ماشينهايي كه طرحهاي ساده مي بافند، حداقل امكان بافت با چنيدن ورد يا چندين راپورت تاري را دارا هستند.
- با توجه به اينكه نخ پود به صورت بويين در خارج از ماشين قرار دارد و پودبرها در خارج از دهنه تعداد، لازم نخ پود را از بويين مي گيرند، در نتيجه بافت پودهاي رنگي كه به مكانيزم انتخاب رنگ پود و استفاده از چند بوبين رنگي نياز دارد امكان پذير نيست.
- دراين ماشين ورد و شانه به صورتي كه در ماشينهاي سنتي ديده مي شود وجود ندارد. در نتيجه در اين ماشين از نظر تراكم نخ تار محدوديت وجود دارد.
اين ماشينها به دو صورت جت آب و جت هوا ساخته مي شوند. ماشينهاي بافندگي جت، از نظر سرعت امروزه بالاترين سرعت را دارا هستند ولي از نظ رتوان پودگذاري (با توجه به عرض بافت كمتر) همه آنها در رديف اول قرار ندارند. ماشينهاي بافندگي جت در ابتدا براي بافت پودهاي ساده و پارچه هاي ساده فيلامنتي در نظر گرفته شده بود و طي چندين سال برخي از محدوديت هاي بافت اين ماشينها از ميان برداشته شد.
اين ماشين امروزه نيز براي بافت پارچه هاي ساده و طرح دابي در نظر گرفته مي شود. به عبارت ديگر امكان بافت پارچه هاي طرح دار و پارچه هاي پود رنگي در آنها وجود ندارد. گذشته از اين نكته، ماشينهاي جت آب، امروز صرفاً براي بافت پارچه از نخ هاي فيلامنت مناسب است. زيرا به هنگام پودگذاري نخ پود و پارچه خيس مي شوند و بايد در ماشين مقدار قابل توجهي از آب گرفته شود. چنانچه از نخ هاي تهيه شده از الياف هيدورفيليك براي بافت پارچه استفاده شود مانند نخهاي ريسيده شده از الياف پنبه و ساير الياف كوتاه، خارج كردن آب از پارچه مشكل و هزينه زيادي در بر خواهد داشت. در اين ماشينها، به علت آنكه در هنگام بافندگي نخ تار و نخ پود مرطوب هستند قسمتي از كشش به وجود آمده در آنها خنثي مي شود. در نتيجه پارچه بسيار يكنواخت بافته ميشود. همان طور كه ذكر شد امروزه نخهاي فيلامنتي پلي استر و پلي آميد كه هيدروفوبيك هستند براي بافت پارچه در ماشينهاي جت آب در نظر گرفته مي شوند. با توجه به سرعت زياد ماشينهاي جت آب و نوع پارچه اي كه بافته ميشود امكان استفاده از ماشين ژاكارد مشكل است. ماشين جت آب، نسبت به ماشين جت هوا، از سرعت بيشتري برخوردار است و اين امر سبب شده است كه ساخت قطعات مختلف متحرك ماشين از دقت خاصي برخوردار باشد و موارد به كار رفته نيز از موارد بسيار مرغوب باشد. مهمترين اين قعطعات و مكانيزم ها، مكانيزم تشكيل دهنه ماشين و قعطات مربوط به آن است از جمله آنها مي توان از بادامك تشكيل دهنه پيروهاي آن مكانيزم دفتين زدن و مكانيزم هاي كنترل آن نام برد.
ماشين بافندگي جت هوا را از نظر تئوري و بررسي مي توان در رده ماشينهايي دانست كه از نظر اقتصادي تاكنون فقط براي بافت پارچه هاي ساده مناسب بوده اند. اين ماشينها تا چند سال، قبل صرفاً در بافت پودهاي فيلامنتي به كار برده مي شد. از مدتي قبل تلاشهايي براي بافت نخهاي استيپل (نخهاي ريسيده شده از الياف كوتاه) در سيستم پنبهاي و سيستم فاستوني انجام شده است و در بسياري موارد نيز موفق بوده است. ليكن به دلايل فني كه ذكر خواهد شد نمي توان اين ماشين را به راحتي براي بافت اين نوع پارچه هاي در نظر گرفت، به خصوص در شرايط كاري كارخانه هاي نساجي ايران. در ماشين جت هوا، يك كمپرسور كه مي تواند براي تك تك ماشينها و يا به صورت يك كمپرسور مركزي براي كليه ماشينهاي يك سالن در نظر گرفته شود هواي فشرده شده را در پشت جت هوا كه در نزديك كناره پارچه قرار داد تأمين ميكند. نخ پود، از بويين باز شده و ابتداي آن در مركز جت قرار داده مي شود. به وسيله يك مكانيزم كنترل براي مدت زمان بسيار كوتاه دهانه جت باز ميشود و هواي فشرده از آن خارج مي شود و ابتداي نخ پود را با خود به داخل دهانه مي كشد. چون جرم هوايي كه نخ پود را حركت مي دهد، نسبت به ساير پودها، بسيار كم است، لذا سرعت آن مي تواند بسيار زياد انتخاب شود. اما در عوض چون هوا سيال است در نتيجه پس از مس
بررسی رویکرد های موقعیتی پیشگیری از جرم از منظر معماران و طراحان شهری ... ...
بسم الله الرحمن الرحیم *توجه* لطفا قبل از رد کردن توضیحات آن را با دقت مطالعه کنید شماره تلگرام پشتیبانی: 09368780486 آیدی تلگرام پشتیبانی: Poshtibani_745 پاسخگویی همه روزه از ساعت 12 تا 18 (غیر از روز های جمعه) دوست عزیزی که داری میخونی؛سلام :) مطمئنا تا ... ...
مقاله تعاریف و اصطلاحات نامه نگاری و مکاتبات اداری با عناوین ذیل جهت دانلود 1- مکاتبه 2- نامه اداری 3 - گزارش 4- گزارش کتبی 5- گزارش نوبه ای 6- گزارش کار 7- دستور 8- بخشنامه 9- حکم 10- دستورالعمل 11- آئین نامه 12- صورت جلسه 13- یادداشت اداری 14- مکاتبات ... ...
گزارش کارآموزی شرکت کامپیوتری ارس رایانه رشته مهندسی کامپیوتر، نرم افزار به همراه ضمایم فرم های گزارش كار هفتگی و ماهیانه مشخصات فایل گزارش: فرمت: وورد، Word تایپ شده( قابل ويرايش و آماده پرينت ) تعداد صفحات: 55 صفحه کیفیت: بسیار عالی با ارائه این گزارش ... ...
زیپ دریافتی شامل دو فایل اکسل و ورد است. اکسل فرمول بندی شده و برای محاسبات است و ورد بعنوان گزارش انجام پروژه. شیت اصلی اکسل اونی است که اسم فارسی دارد و باقی شیت ها اطلاعات تکمیلی آزمایش هستند. این آزمایش سه محوری با سه فشار همه جانبه متفاوت بر روی خاک ماسه ای بدون ... ...
حجم فایل : 1.5 MB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 27 سنجه های حقوق گیرنده خدمت در اعتباربخشی اهم مباحث حقوق بیمار در ایران منشور حقوق بیمار در سال 1380 توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تدوین گردید که شامل 10 بند بود.این منشور دارای کاستی هایی بود لذا ... ...
شامل دامپهای PL4 LC-SLC-ILC-PL4 RD-PL4Peykan-SLC immo-PL4 206 1sensor با سنسور اکسیژن حذف شده برای اولین بار در ایران, برای خودروهای پژو - پیکان و آردی که به هر دلیلی از جمله خرابی سیمکشی-خرابی خود سنسور اکسیژن و یا خرابی در مدار ای سی یو و یا به علت گاز سوز نمودن که باعث به هم خوردن برنامه میشودویا ...
حجم فایل : 307.8 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 27 ریاضیات مالی پیشرفته جهت توسعه کمی و کیفی علوم مالی استفاده از روش های کمی ازجمله روش های آماری وریاضی الزامی است . زیرا نتایج بسیاری از تصمیمات مالی باگذشت زمان ودر آینده مشخص می گردد وارزش منابع آتی با ارزش ... ...
حجم فایل : 4.3 MB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 30 اصول و اهداف کلاسهای آمادگی برای زایمان مقدمه بارداري يك مرحله تكاملي مهم در زندگي زنان مي باشد و شناخت فرايندهاي طبيعي و روان شناختي آنان مي تواند در روند طبيعي دوران بارداري و حين زايمان و پس از آن تأثير مهمي ... ...
پاورپوینت در مورد کارآفرینی (تعاریف،نظریه ها،الگوها) (۱۶۵ اسلاید) مهندس علی شیرازی تعريف كارآفرين از جان باتيست سي كارآفرين عاملي است كه تمامي ابزار توليد را تركيب مي كند و مسئوليت ارزش توليدات، بازيافت كل سرمايه اي را كه بكارمي گيرد، ارزش دستمزدها، بهره و اجاره اي كه مي ... ...
حجم فایل : 322.1 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 117 بنام خدا زبان تخصصی 1 مدیریت بازرگانی و دولتی اهداف آموزشی هدف کلی این کتاب آن است که دانشجویان رشته ی مدیریت بتوانند متون انگلیسی مربوط به رشته ی مدیریت دولتی و بازرگانی را به سهولت بخوانند و نکات مهم آنرا ... ...
با توجه به نیازی که دانشجویان دز زمینه انواع و خرید جزوه انتگرال گیری که در بسیاری از رشته ها پرکاربرد است از محصولات فایلی استفاده نمایید. ... ...
نام کتاب : عظمت خود را دریابید نویسنده : وین دایر مترجم : محمد رضا آل یاسین فرمت : pdf ... ...