اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یاپرو
نقش زن دراداره آموزش عالي در پرو
Gladys Buzzio Zamora RSCJ
مقدمه :
پرو، كشوري كم توسعه يافته در آمريكاي لاتين ، يكي از جنجالي ترين ومهمترين دروه هادركل تاريخ طولاني خود را ميگذراند. به همين عليت ، بيشتر خبرهايي كه اين روزها ازپرو ميآيند ، مهيج هستند. اين مقاله- علميرغم آن كه در ابتدا چنين مقصدي نداشتيم به مادر تعيين عواملي كه باعث اين وضعيت جنجال برانگيزشده است، كمك ميكند. مابه اين عوامل تز جنبه تكامل دسترسي زنان در ابتدا به آموزش و در وهله بعد به مديريت آموزش ميپردازيم . موارد خاصي كه درآن اداره آموزش عالي پرو به زنان سپرده شده است ، بسياركم ومحدود ميباشد. اين موارد بعنوان پيروزي هايي خاص وواقعا قابل ستايشي محسوب ميشوند، ياحتي ميتوانيد بعنوان اولين نتايج فرايندي در حال بلوغ وطولاني ولي باشروعي دير هنگام تلقي شود.
اداره آموزش عالي پرو بطور سنتي به مردان محول شده است . دسترسي زنان به اين مسئوليت به موازات مردان ، نقطه پاياني براين تبعيض غير عادلانه ومضحك درطي قرن هاي اخيرخواهد بود. بايد به زنان ، كه توانايي هايي هم طراز مردان دارند، عملا ونه صرفا درحد تئوري ، فرصت هاي مساوي داده شود وآن ها بايد داراي حقوق مساوي با مردان باشند.
علوه براين اگر به انچه گفتيم عمل شود، دسترسي زن پرويي به هدايت واداره موسسات آموزش عالي ، همانقدر به نفع كل كشور بعنوان يك مجموعه خواهد بو، كه به نفع موسسات به تنهايي،وباعث ميشود ازدو اشتباه فعلي ونتايج منفي متعاقب آن ها اجتناب شود:
اشتباه اول كه ما آن را اشتباه « آلفا» خواهيم ناميد، اين است كه وقتي بين دو كانديداي مرد وزن بامدارج دانشگاهي ومديريتي يكسان ، بايستي يكي انتخاب شود، اين مرد است كه ترجيح داده ميشود- به اين دليل كه مرد است - وزن تنزل داده ميشود- چون او يك زن است . تكرار مداوم اين اشتباه ، نشان دهنده فقدان مستمر فرصت هاي مساوي است ، ودرعين حال اين تبعيض ناعادلانه ادامه پيدا ميكند وباعث ايجاد ناراحتي وبيزاري بخشي از زنان جامعه ماميشود.
اشتباه دوم كه ما آن اشتباه « بتا» خواهيم ناميد، وقتي اتفاق ميافتد، كه زني بامهارت هاي علميومديريتي ، كه به نحو محسوسي برتراز همكار مذكرش است ، به سادگي ازمسئوليت سرپرستي موسسه كار گذاشته ميشود، چون زن است ، بنابراين هم موسسه وهم كشور فرصت سود جستن از استعدادهاي اين فرد را ازدست ميدهند.بي ترديد كسي قصد ندارد براي غلبه برتبعضي كه قرن ها وجود داشته ، زنان را تنها به اين دليل كه زن هستند وبدون توجه به قابليت هاي علميومديريتي يشان ، به اداره موسسات آموزش عالي بگمارد. آنچه ما درجستجوي آن هستيم ، درابتدا شرايطي ثمربخش وحقيقي است كه درآن زن ومرد از فرصت هاي مساوي بر خوردار باشند. ودر مرحله بعد شرايطي فراهم شود تازماني كه ازنظرمدارج بالاي علميشاخص هستند، فرصت يابند به موسسات شان وكل جامعه خدمات درجه اولي كه شديدا مورد نياز است ، ارائه دهند.
همه اسناد موجود براين واقعيت دلالت ميكنند كه هزاران سال قبل ونيز درحين امپراطوري اينكا Lnca Empire ، گروه هاي اجتماعي مختلفي كه در سرزمين قعلي پرو زندگي ميكردند، فوق العاده مرد سالاربودند. ميدانيم كه طي امپراطوري اينكا وظيفه ؟ (معلمين مذكر) تدريس پسران جوان نخبگان Clito امپراطوري بود. درميان زنان جوان تنها به يك گروه منتخب – ؟ مهارت هايي نظير هنربافندگي ، وتهيه غذا ونوشابه جهت مصرف در دربارامپراطوري ومراسم مذهبي آموزشي داده ميشد. حداكثر %1/0 از جمعيت مونث چنين تعليماتي را دريافت ميكردند.
بعد از استيلاي اسپانيا اولين نشانه هاي توجه دولت به ترويج آموزش زنان ، در زمان استعمار ودرسال 1726 مشاهده شد. اين بدان معناست كه بيشتر از دويست سال به زنان توجهي از لحاظ آموزشي نشده وآنان ناديده گرفته شدند. درسال 1726 اين وضعيت براي اولين بارمورد ترديد قرار گرفت ، وپيشنهاد شدبه زنان نقش هاي جديدي در جامعه استعماري داده شود. اين عقيده رشد كرد وبالغ شد، ولي خيلي آرام وآهسته .
تنها درسال 1822 بود كه براي اولين بار در پرو آزادي خواهاني به نام مارتين Martin وبوليوار Bolivar پيشنهاد كردند، تحصيل درمدارس براي دخترها مانند پسرها امكان پذير باشد. اولين مدارس مخصوص دخترها درسال 1825 در كاسكوCusco وليما Lima تاسيس شد.
تادرسال 1840 هنوز تعداد مدارس دخترانه ، انگشت شمار بود وتعداد شركت كنندگان دراين مدارس بسيار اندك بود.موانع اصلي دراين راه ، به اين صورت ثبت شده است :
الف) نياز به معلمين بيشتر. ب) عدم تمايل والدين به فرستادن دخترانشان به مدرسه.
درسال 1855 قوانين سراسري براي آموزش همگاني ، براي اولين بار صراحتا حق تحصيل را براي جمعيت مونث ونيز حق ورود به تحصيلات متوسطه رابراي آن ها قائل شد. اين امتيازي بود كه تاآن زمان ققطه به پسران تعلق داشت .بايد خاطرنشان كنيم ، دوزن برجسته نقش چشمگيري در به دست آوردن اين هدف ايفاكردند. اين زنان ترزاگونزالس ، فانينگ Teresa Conzalesde و الويراگارساگارسيا Elvira Garciay Garica بودند.
درسال 1876 اولين آموزشگاه تربيت معلم تاسيس شد وخلائي كه براي مدت زماني طولاني در كشور احساس ميشد، پركر.
راهبه هايي از جمعيت مركز مذهبي Congregation of the Sacred Heart عهده دارسازماندهي وهدايت مدرسه شدند. اين جمعيت توسط رئيس جمهور مانوئل پرادو Manuel Prado به پرو دعود شده بودند، و كسي كه تحت تاثيرآموزش فوق العاده خواهرانش درفرانسه قرارگرفته بود ولي حالا تمايل داشت چنين آموزشي را دركشورخودش تحقق ببخشد. سرپرست اولين گروه راهبه ها كه واردشدند، مادرپيوري Mother Purray بود.
درسال 1901 قانون آموزش بازماني Organic Education Law حق ورود به دانشگاه را براي زنان قائل شد. چند سال بعد (1908 ) زن پيرويي اجازه داشت، تقاضاي عنوان ودرجه دانشگاهي بكند.
بهتراست به اين نكته نيزتوجه كنيم كه همه اين پيروزي ها طوري طراحي و پرداخته شده بودند، كه دختر بچه ها وزنان جوان كه به شاخه اجتماعي متنفذ وممتاز جمعيت كشورتعلق داشتند، ازآن بهره مند شوند. بنابراين دسترسي زنان به تحصيلات ابتدايي ، متوسطه و دانشگاهي تنها به حال كمتراز 10 % جمعيت مونت پيرويي مفيد واقع شد. درعمل بيشتراز90 % اززنان پيرويي قادربه استفاده از اين فرصت ها نبودند.
در اقداميجهت اصلاح، (Elbeit Partially) اين تبعيض جدي، درسال 1905 دولت پيرو تحصيلات ابتدايي را براي پسرهاي 6 تا 14 ودختران 6 تا12 سال اجباري اعلام كرد. ولي مانند بسياري از مقررات دولتي ديگر اين « اجبار» ناديده گرفته شده، چرا كه جامعه پرويي درهر صورت قادر به تبعيت ازآن نبود: چون به اندازه كافي مدرسه وجود نداشت ودرمواردي كه مدرسه هم موجود بود، هزاران وهزاران خانواده استطاعت فرستادن پسران ودختران شان به مدرسه را نداشتند.
به همين دليل بعد از سه دهه ، درسال 1933 رايگان بودن آموزش ابتدايي اعلام شد. علي رغم اين قضيه وبعد از چندين دهه تحت فشاربودن، اين قانون چيزي بيشتر از يك بيانيه برجسته كارايي نداشت . با درنظرگرفتن وضعيت بسياربد،اسفناك وغير مطمئن هزاران كلاس مدرسه درسرتاسركشور، حتي امروز نيزاين اهداف كاملا اجرا نشده اند: فقدان ميز تحرير، تخته سياه ، سقف ولوله كشي . ومعلميني كه اكثرآنها حدود صد دلار درماه درآمد دارند.
دهه 1930 شاهد آغاز فرانيد تليفق انبوه بچه ها – پسران ودختران درنظام آموزشي است . بعد از قرن ها تبعيض شديد وگسترده علين زنان ، تنها درسال 1933 بودكه فرصت هاي مساوي دسترسي به آموزش در پرو ايجاد شد.
از طرف ديگر دسترسي زنان به آموزش ، درواقع فقط يك تساوي ظاهري بود درميان پسرها ودخترهايي كه تازگي حق تحصيل را براي نخستين بار يافته بودند، كساني بودند كه 15 –10 نسل قبل ترشان درمدرسه ودانشگاه بوده اند، درحالي كه در مورد بقيه 15 –10 نسل قبل شان ، بيسواد بودند. بنابراين نتايج حاصله نميتوانست يكسان باشد، بخصوص اگر به خاطر بياوريم كه درمورد گروه اول يك شغل باثبات در پيشرفته ترين عرصه هاي اقتصادي وتوليدي پرو، تقريبا منتظرشان بود وبرخلاف آن ها درموردگروه دوم : بخصوص دختران مقدر شده بود در كارهاي مزرعه تحت شرايط عقب مانده كشاورزي به والدين خود كمك كنند، آن ها بعلت عدم استفاده از مهارت هاي خواندن ونوشتن كه درمدرسه آموخته بودند، محكوم به بي سواد ماندن
وضعيت فعلي The Present Situation
تعجب آورنيست كه براي جمعيت پنج سال وبيشتربين سال هاي 1940 و 1981 ارقام زير ثبت شده باشد:
جمعيت بيسواد |
|||
سال |
كلي% |
مذكر% |
مؤنث% |
1940 |
60 |
41 |
59 |
1981 |
21 |
36 |
64 |
اگر چه ميزان بيسوادي بطور چشمگيري افت پيدا كرده ، ولي درصد مولفه زنان جمعيت بيسواد افزايش داشته است . نتايج بالا بادياگرام زير كه مربوط به جمعيت 15 سال وبيشتر است ، تاييد ميشود:
سال |
جمعيت افرادمذكر بيسواد% |
جمعيت افرادمؤنث بيسواد% |
1940 |
45 |
69 |
1981 |
10 |
26 |
1991 |
4 |
17 |
اعداد فوق نشان ميدهند كه دراين گروه سني ،( تعصب عليه تحصيل دختران) درسال 1991 – 4 برابر بيشترازپسران تاثيرگذار بود.
اگر از زاويه ديگري به اين قضيه نگاه كنيم ، متوجه ميشويم جمعيت پرويي بسيار نامتجانس است .
ازطرفي تفاوت هاي بزرگ (دردرآمدطبقات مختلف اجتماعي ديده ميشود)،
باتوجه به دسترسي مشكل به تحصيل در نواحي آندآن Andean پرو ازديد خانواده هاي روستايي ، منفعتي از تحصيل فرزندانشان عايد اقتصاد خانواده نميشود. بدين لحاظ عجييب نيست اگر ميبينيم كه 100 % جمعيت بيسواد به سطح فقير جامعه پرويي تعلق داشته باشد وآنه هم روستائيان وياكساني هستند كه به تازگي به مناطق شهري مهاجرت كرده اند. واز طرف ديگرحق رفتن به مدارس ابتدايي ، متوسطه وآموزش عالي براي 100% بچه هايي كه به طبقات مرفه جامعه تعلق دارند، محفوظ وتضمين شده است .
اتفاقي نيست كه درپرو، كشوري چند مليتي،100 % بيسواد به اقوام زيرتعلق دارند:آندآن Andean بومي، سياهان و آمازوني هاي بومي. درحالي كه 100 %اخلاف مهاجرين اروپايي قديمي، وجديد، دسترسي كامل به سطوح مختلف آموزش دارند.
اين دو وضعيت تاسف برانگيز، متاسفانه – عمدا ياسهوا – نتيجه تمركزسرمايه گذاري آموزش درشهرهاست ، كه به ضررمناطق روستايي بوده است .
همچنين اتفاقي نيست كه درسال 1961 از هر100 زن بيسواد،24 نفر از آنان متعلق به مناطق شهري وي 76 نفر آن ها از مناطق روستايي بوده اند. و بازهم اتفاقي نيست اگرميبينيم درسال 1981، 77% ازجمعيت مونث كوتابامباس Cotabambas كه يكي از استان هاي آندآن است ودر ارتفاع 3500 متري ازسطح دريا قرار دارد، وداراي اقتصاد ضعيف روستايي است ، ؟ ، بيسواد بوده اند( بالاترين رقم بيسوادي دركشور) ودرهمان زمان ليما Lima كه نسبتا پست نهفته ترين مركز شهري در پرو ميباشد، تنها 8% ازجمعيت مونثش را بعنوان بيسواد ثبت كرده است. (كمترين رقم دركشور)
ارقام سال 1991 نرخ بيسوادي براي منطقه آپوريماك را 6/36% نشان ميدهد، كه هنوز بالاترين رقم در كشور است و براي ليما – كالائو Lima-Callao اين رقم زير 2% است كه همچنان پايين ترين رقم در كشور ميباشد.
در اين ارتباط از آنجائيكه هر روز بيشتر مشخص ميشود، كه رستري به فرصتهاي شغلي ( و همه آنچه اين مشاغل براي آيندة فرد به ارمغان ميآورند) به تحصيل بستگي دارد و فرصت هاي تحصيلي نيز (نظير ساير مزايا) فقط در شهرها قابل دسترسي است، درطي چند دهة گذشته، جمعيت روستايي پرو بصورت انبوه به سمت شهرها هجوم آوردهاند:
سال |
جمعيت روستايي% |
جمعيت شهري% |
1940 |
65 |
35 |
1985 |
35 |
65 |
1990 |
30 |
70 |
همانطوركه تا بحال متوجه شديم، شهرها هميشه ازحمايت بيشتر دولت برخوردار بوده اند و اين به ضرر مناطق روستايي ميباشد. بايد اضافه كنيم، درعين حال، مناطق ساحلي نيز هميشه به مناطق كوهستاني آند آن ترجيح داده شده اند. بنابراين بالاترين ميزان جمعيت مؤنث بيسواد، مربوط به منطقه روستايي و كوهستاني آند آن (كوتابامباس Cotabambas)، (آپوريماك Apurimac) ميباشد، درحاليكه بالاترين ارقام جمعيت باسواد به مناطق شهري ـ ساحلي (ليما) تعلق دارد.
دختربچه هاي پرويي درطي صد و شصت سال گذشته، از فرصتهاي يكساني براي دست يافتن به تحصيلات ابتدايي، برخوردار بوده اند. نمودارهاي كلي اين واقعيت را تأييد ميكنند:
جمعيت مدرسه ابتدايي |
||
سال |
پسرها% |
دخترها% |
1830 |
100 |
00 |
1940 |
60 |
40 |
1990 |
(*)50 |
(*)50 |
(*) تخميني
ازنظر تاريخي تلفيق اغلب زنان پرويي، درتحصيلات متوسطه تقريباً يك نسل بعد شروع شد:
جمعيت مدرسة متوسطه |
||
سال |
مردان% |
زنان% |
1940 |
82 |
18 |
1961 |
65 |
35 |
1972 |
63 |
37 |
1981 |
58 |
42 |
ميبينيم كه نسبت 40% براي زنان درمقاطع ابتدايي، متوسطه و آموزش عالي، درهرمورد، بعد از يك نسل بدست آمده، چنانكه ارقام زير هم نشان ميدهد:
توزيع زنان و مردان در سيستم آموزشي |
||||
مقطع |
سال |
زنان% |
مردان% |
|
ابتدايي |
1940 |
40 |
(60) |
|
متوسطه |
1961 |
41 |
(59) |
|
عالي |
1981 |
42 |
(58) |
|
Higher |
اين ارقام نشان دهندة ارزش والايي است كه آموزش براي افرادي كه به آن دسترسي دارند، دارد. واضح است، زماني كه در دهة 1940 تحصيلات ابتدايي داشتند، بهترين مشوقين براي دخترانشان بودند تا وارد تحصيلات متوسطه شوند. و آنهائيكه دردهة 1960 واجد تحصيلات متوسطه بودند، دخترانشان را به ادامة تحصيل در سطح عالي ترغيب كردند. همة اينها، چنانكه اشاره كرديم، همزمان با خيل عظيم مهاجرت جمعيت روستايي به شهرها انجام پذيرفت.
انفجار جمعيتي در آموزش
The Demagraplic Explosianin Edvcation
دلايل متعددي براي رشد انفجاري تعداد افرادي كه به بعضي مقاطع تحصيلي در پرو دست يافته بودند وجود داشت. نمودارهايي كه در زير ميآيند، شاهد گويايي براين مدعاست. درصد ميزان رشد ثبت شده، براي سالهاي 1981-1940 اينگونه بوده است:
جمعيت پرو |
288 |
|
ابتدايي |
418 |
|
متوسطه |
1.889 |
|
(Higher) |
عالي |
3.174 |
جمعيت كل كشور و جمعيت دانش آموزي (به هزار) |
||||
سال |
جمعيت پرو |
دانش آموزان ابتدايي |
دانش آموزان متوسطه |
دانشجويان آموزش عالي |
1940 |
5.060 |
1.830 |
178 |
31 |
1961 |
10.420 |
3.685 |
664 |
131 |
1972 |
14.122 |
5.801 |
1.674 |
336 |
1981 |
17.762 |
7.654 |
3.362 |
984 |
در پرو مانند بسياري از كشورهاي ديگر، جمعيت عظيمياز دانش آموزان وارد مدارس و دانشگاههاي دولتي ميشوند. ارقام زير مربوطه به سال 1991 ميباشد:
مقطع |
جمعيت دانش آموزي درآموزش دولتي% |
پيش دبستاني intial |
82 |
ابتدايي |
88 |
متوسطه |
86 |
Higher عالي (غيراز دانشگاه) |
57 |
دانشگاه non-university |
66 |
بنابراين بي مناسبت نيست اگر مقايسه اي داشته باشيم بين ميزان سرمايه گذاري دولت پرو درامر آموزش و تقاضاي روبه رشدي كه براي آموزش دولتي وجود دارد.
درسالهاي بين 1990-1981 جمعيت دانش آموزي مشغول به تحصيل در مدارس و دانشگاههاي دولتي 46% افرايش داشت:
سال |
دانش آموزان (هزار برابر) |
1981 |
4.814 |
1990 |
6.735 |
و ميبينيم كه درهمين سالها، هزينة سرانة دولت براي آموزش سرانة بطور رسمي31% افت پيدا كرده بود. واحد پولي كه دراين جدول مورد استفاده قرارگرفته است “سول پرو” به ارزش سال 1990 آن است:
سال |
هزينة دولت براي آموزش (سرانه و هرنفر) |
1981 |
74.8 |
1990 |
51.3 |
اين بدان معنا نيست كه هرچه برتعداد متقاضيان آموزش عموميافزوده ميشد، اعتبار مالي تخصيص داده شده به آن، كاهش مييافت. دو پيامد تأسف برانگيز كه اين وضعيت كه قابل اغماض نيستند، عبارتند از:
2) طبق بندهاي صريح قانون اساسي پرو، تحصيل دراين كشور اجباري و آزاد است درحاليكه اين بندها عملي نشده و عزم دولتي بسيار ؟؟؟ براي نيل به اين اهداف موردنياز ميباشد.
2) نيازهاي جامعة پرو و تلاشهاي دولت اين كشور با يكديگر هم خواني ندارد. عملكرد دولت پرو منعكس كنندة نيازهاي جامعة آن نيست. اين مسئله نارضايتي عميقي را موجب شده است. اين عوامل براختلافاتي كه كشور را در برگرفته، تأثير ميگذارد.
بنابراين، چون اقتصاد كشور پا به پاي نرخ تقاضا براي آموزش رشد نكرد و دولت پرو اعتبار مالي موردنياز براي آموزش را تأمين نكرد، ميتوانيم از رشد انفجاري جمعيت دانش آموزي اينطور نتيجه بگيريم كه كيفيت خدمات آموزشي براي اكثر آنها، روزبروز تنزل ميكند.
روشن است، حالا كه هدف دسترسي يكسان همة طبقات اجتماعي به آموزش از لحاظ كميحاصل شده است، ازنظر كميتحقق يافته، هدف بعدي دراين راستا (كه البته هنوز يك هدف تلويحي است)، افزايش بنيادي در كيفيت سطح آموزشي كشور، درطي دهه هاي آتي است.
تحقق اين امر با رعايت عوامل زير ممكن ميشود: بهبود زيربناهاي آموزشي، فراهم كردن مدارسي با مواد كمك آموزشي بهتر و بيشتر، مدرنيزه كردن روشهاي تدريس، افزايش كيفيت محتويات دوره هاي تحصيلي و منطبق كردن برنامه هاي تحصيلي با نيازهاي مختلفي كه با توجه به تفاوتهاي جغرافيايي شديد بين مناطق كشور و وضعيت متغير پيشرفت اقتصادي پرو وجود دارد.
آموزش عالي و آموزش دانشگاهي Higher Education and University eclu….
بدون ترديد طي پنج دهة گذشته، آموزش يكي از مهمترين ـ اگر نگوئيم مهمترين ـ دغدغه هاي زنان پرو بوده است. با چنين انگيزه اي حصول روزافزون تفوق علميدور از انتظار نيست. و منطقي است كه توقع افزايش تقاضا براي تحصيلات دانشگاهي و بطوركلي آموزش عالي را طي سالهاي آينده داشته باشيم.
با روند روبه رشدي كه جمعيت زنان درمقاطع ابتدائي، متوسطه و آموزش عالي داشته اند، چنانكه تا بحال ديده شده، منطقي است كه همان روال درمقطع دانشگاهي هم ديده شود.
اما ميبينيم كه اينگونه نبوده است:
رشد جمعيت زنان |
||||
سال |
جمعيت با تحصيلات بالا |
جمعيت با تحصيلات دانشگاهي |
||
هزار |
درصد |
هزار |
درصد |
|
1972 |
90 |
73 |
33 |
27 |
1981 |
327 |
79 |
88 |
21 |
برخلاف انتظاري كه ما براساس روند طي شده داشتيم، درصد زناني كه تحصيلات دانشگاهي دارند، نه تنها افزايش نيافت، بلكه كاهش پيدا كرد.
اين امر با بحران عميقي كه در اقتصاد پرو از اواسط دهه 1970 بوجود آمد، قابل توضيح ميباشد. در واقع از يك طرف كاهش جدي درتوليد ناخالص محلي (GDP) gross domestic product فارغ التحصيلان را ازيافتن حرفه و درآمدي متناسب با انتظارات آنها و زحمتي كه براي تحصيلات شان متحمل شدند، محروم كرده است و ازطرف ديگر افت درآمد هزاران خانواده، آنها را از پرداخت هزينه دانشگاه فرزندانشان عاجز ميكند.
تحت چنين شرايطي است كه تعصبات سنتي چيره ميشوند: وقتي خانواده اي بعلت فقر مالي، ميبايست تصميم بگيرد كه كداميك از فرزندانش را به مدرسه بفرستد، اين انتخاب تقريباً بدون استثناء درمورد پسران صورت ميگيرد. وقتي قراراست دختر يا پسري به دانشگاه فرستاده شود، باز همان ملاكها بكار ميروند. بنابراين تحت چنين شرايطي عملاً متغيرهاي حرفه اي و درآمدي متناسب با انتظارات آنها و زحمتي كه براي تحصيلات شان متحمل شدند، محروم كرده است و ازطرف ديگر افت درآمد هزاران خانواده، آنها را از پرداخت هزينه دانشگاه فرزندانشان عاجز ميكند.
مشاغل زنانه Female Vocations
اين قضيه به توضيح افزايش بيش از حد تمايل زنان به مشاغل زير كمك ميكند:
الف) مشاغل كوتاه مدت (1 تا 3سال) و
ب) مشاغل “زنانه” (شغل منشيگري، پرستاري، تدريس دركودكستان و غيره)
صدها مركز جديد آموزش عالي در دهة گذشته بوجود آمد. باتوجه به منابع ناچيزي كه اخيراً به آموزش تخصيص داده شده است، اين مراكز جديد آموزشي بايد ميوة سرمايه گذاري و ابتكار عمل بخش خصوصي باشند. بعيد است كه غير از اين باشد. اما متأسفانه چون دوست كنترل بسيار ضعيفي را اعمال ميكند، اكثر اين مراكز جديد آموزش عالي باتوجه به زيربنا و عملكردشان و نيز محتويات دوره ها و سطح حرفه اي شان در حد مطلوب نيستند.
درنهايت بايد متوجه باشيم كه برجستگي فعلي (ولي موقت) مشاغل زنانه كه بطوروسيعي درمورد آن تبليغ ميشود و نيز حرفه هاي كوتاه مدت، پوششي است برتمايل جامعة پرو به سلطة مردانه.
توده عظيمي(مثل بهمن) كه به آموزش دسترسي پيدا كردند، باعث ايجاد تغييراتي در سيماي آموزشي زنان پرويي شد. جامعه اي كه تقريباً 70% زنانش در دهة 1940 بيسواد بود، در دهة 1980 به حدي پيشرفت كرده بود كه 77% جمعيت مؤنث آن حداقل تحصيلات ابتدايي را تمام كرده بودند.
سيماي آموزشي جمعيت مؤنث (%) |
||||
سال |
بدون آموزش |
آموزش ابتدايي |
آموزش متوسطه |
آموزش عالي |
1940 |
69.27 |
28.00 |
2.52 |
0.21 |
1961 |
55.78 |
36.59 |
6.54 |
1.09 |
1972 |
38.39 |
46.66 |
12.76 |
2.19 |
1981 |
22.02 |
51.18 |
21.10 |
5.70 |
ميبينيم كه تغييرا گويا و چشمگير هستند. و مهمتر اينكه به فهم بعضي از واقعيتهاي مرتبط درجامعة معاصر پرو كمك ميكند. البته جدول زير از لحاظ درك مطالب بعدي به مراتب بيشتر كمك ميكند:
ميزان افزايش جمعيت دانش آموزي پرو (1981-1940) |
||
مقطع |
مردان |
زنان |
ابتدايي |
3.54 |
5.17 |
متوسطه |
16.09 |
23.64 |
عالي Higher |
23.58 |
75.15 |
اگر چه ورود گستردة مردم به نظام آموزشي طي 5 دهة گذشته، به نفع اكثر مردم پرو بوده است ولي كاملاً مشخص است كه اين منفعت بطورچشمگيري ؟؟؟ شده است، بخصوص در مورد دستيابي به آموزش عالي (ازجمله تحصيلات دانشگاهي) اشتباه است اگر بعلت ارقاميكه پيش روي ماست، فكر كنيم دستيابي به آموزش هديه اي بود كه جامعة پرو به راحتي به زنانش تقديم كرد و اين هديه خطر درك نشدن و كمتر مورد قدرداني قرارگرفتن را كه خارج از تحمل افكار مردسالارانة دهه هاي 1930 و 1940 بود، بهمراه داشت. چنين نيست بلكه درخواست روزافزون زنان براي آموزش، ما را مطمئن ميكند كه بدون شك، آموزش يكي از ارزشمندترين آرزوهاي زنان پرويي آرزويي كه بي جهت براي دهه هاي متمادي و حتي قرنهاي زيادي ناديده گرفته ميشد. و زن پرويي به محض اينكه فرصت عمل يافت، بدون تعلل و بدون لحظه اي درنگ به اين آرزو جامة عمل پوشاند. در واقع صعود جديد مبهوت كنندة زن پرويي به بالاترين قلل مدارج تحصيل باعث بعضي از با ارزش ترين دست آوردهاي او شده است:
1) او مصممانه وارد بازار كار شد و نقش چشمگيري را در تأمين مخارج خانواده از درآمد خودش بعهده گرفت.
2) مشاركت چشمگير او در اقتصاد خانواده، موجب شده تا وضعيت اجتماعي در شرايط اقتصادي و بحراني حاضر كمتر از آنچه انتظار ميرود پيچيده باشد.
3) زنان درخور ستايش زيادي هستند كه بعلت اينكه شوهرانشان آنها را ترك كرده اند يا قادر به كاركردن نيستند، از نظر مالي مستقلند و كل مسئوليت تأمين معيشت خانواده را بعهده گرفته اند.
4) زن پرويي نقش بلامنازعي درهدايت مؤسسات و شركت هاي اقتصادي پيدا كرده است، مشاركتي با اهميت كه درحل يكي از ضروري ترين مشكلات در بحران بسيار مؤثر بوده است.
5) زنان همچنين درحال كسب موقعيت رهبري در بزرگترين مناطق شهري كشور هستند. اخيراً تروريستي خائن با قتلي كه انجام داد، برجسته ترين رهبر محلي ليما، ماريا النامويانو Maria Elena Moyano را در زمرة يكي از شهداي ملت قرارداد.
6) براي اولين بار درتمام تاريخ پرو، سه زن در پنج سال گذشته، در پست وزارت خدمت كرده اند، ايلدا يوريزار llda Urizar ، وزير بهداشت و مرسده كابانيلاس Mercedes Cabanillas و گلوريا هلفر Gloria Helfer كه هردو وزير آموزش و پرورش بوده اند.
7) من معتقدم، پيروزي غيرقابل توجيه و جهاني تيم واليبال زنان پرو هم مديون همان علتهايي هستند كه ذكر كرديم. در واقع واليبال زنان تنها ورزش موردعلاقة مردم است كه در دو دهة گذشته، موجب مسرت تودة مردم پرو شده است. بنابراين ممكن است، شكوفايي پرحرارت تيم زنان، ريشه در دسترسي پرشور و گروهي زنان پرويي به آموزش داشته باشد.
روشن است كه به منظور تحقق امر دسترسي زن پرويي به مديريت آموزش عالي نه به عنوان يك مسئله مجزا كه البته در جاي خود از اهميت خاصي هم برخوردار است، اما بعنوان يك روال متداول، ميطلبد كه شرايط خاصي از قبل مهيا باشد.
يكي از آنها كه مهمترين شان نيز هست، هم اكنون وجود دارد. چنانكه تا بحال متوجه شديم، جامعة زنان پرويي، عملاً قسمتي از سيستم آموزشي كشور را ميسازند.
اما اين كافي نيست. زنان پرويي براي اينكه صلاحيت مديريت آموزش عالي را داشته باشند، حتماً بايد به اين سطح از آموزش رسيده باشند. در واقع اين گرايش، روند رو به رشدي را در پرو دارد.
همچنين ضروري بود كه صدها و هزاران زن وارد حيطه تدريس در مؤسسات آموزش عالي و دانشگاهها شوند. اين تنها راهي بود تا گروه مهمياز زنان شكل بگيرند كه مانند “سنگ معدن” هايي “quarry” باشند كه مديران آموزش عالي از آنها استخراج شوند. آمار مربوط به زناني كه طي دودهة گذشته، مشغول تدريس در دانشگاه بوده اند، از قرار زير است:
زناني كه درشاخة دانشگاه تدريس ميكنند (اعداد تقريبي است) |
||
سال |
ارقام ( به هزار) |
% |
1970 |
1 |
14 |
1979 |
2 |
17 |
1984 |
3 |
19 |
اگر چه پيشرفت تا بحال كند بوده است (درمقايسه با ارقاميكه ما درمورد ساير مقاطع تحصيلي قبلاً ديده ايم) اما جاي ترديد نيست كه مطمئناً چنين رشدي درحال اتفاق افتادن است.
همچنين بايد توجه كنيم، ورود زنان پرويي به عرصه تدريس دانشگاهي، پديدة اجتماعي خيلي جديدي محسوب ميشود. زيرا اين حالت تنها در دوره اي اتفاق ميافتد كه زنان حضور گسترده اي در آموزش دانشگاهي داشته باشند، بدين معني كه حداقل دونسل بعد از زنان به آموزش ابتدايي به وقوع خواهد پيوست. بنابراين، اين جديدترين پديده در ميان بقيه است يا بعبارت ديگر پديده اي است كه طولاني ترين زمان را براي تحقق يافتن، به خود اختصاص داده است.
اين پديده، همانطوركه جديد و ؟؟؟ است، رشدش نيز هنوز كند است. اما انتظار داريم وقتي حداقل دونسل گذشت، ارقام رشد بيشتري را نشان دهند. در آن زمان اين پروسه به حدي از بلوغ و پويايي خواهد رسيد كه قبلاً درمورد پروسه ورود زنان به تحصيلات ابتدايي، متوسطه و آموزش عالي مشاهده كرديم. دليلي ندارد كه غير از اين فكر كنيم.
در آن وقت بسياري از زنان قادر خواهند بود، وارد عرصة مديريت آموزش عالي در پرو بشوند و روز به روز هم برتعدادشان افزوده خواهد شد.
امروز ما ميتوانيم به سادگي نشان دهيم كه تقريباً از 700 نفري كه رئيس دانشگاه در دانشگاههاي مختلط (مرد / زن) پرو بوده اند، فقط يك زن موفق به كسب اين مقام شده است: دكتر ايلس ويسوكي Dr. llse Wiswowsky كه رئيس دانشگاه ليما درطي دهه 1980 شد. بايد اشاره كنيم اين “پيروزي” با ارزش دريك مؤسسة نسبتاً جديد نيز اتفاق افتاد: در اولين دانشگاه خصوصي پرو كه توسط متخصصين از اساتيد دانشگاه و افرادي كه بخاطر فعاليتهاي سازماني شان مشهور و مورد احترام بودند، تأسيس شده بود. تنها از منشائي ميتوان چنين انتظاري داشت، كه اشتياق، نوگرايي و بهترين عقايد روشنفكرانه از بدو تأسيست، در آن بوجود آمده باشد.
UNIFE-The Universided Femenina del Sagrade cororon– (“مركز مذهبي دانشگاه زنان”) The Sacred Heart Uni. For women ، اولين دانشگاه مخصوص زنان در پرو، كه درسال 1962 توسط راهبرهاي مركز مذهبي تأسيس شد، و در قوانين خود قيد كرده است، كه جايگاه رياست دانشگاه بايد هميشه به يكي از اعضاء جمعيت مركز مذهبي كه تحصيلاتش درحد phd باشد، تخصيص يابد. تا بحال چهار راهبر عهده دار اين مقام بوده اند.
دانشگاههاي قديمي، تاريخي و سنتي مانند سان ماركوز San Marcos در ليما، يا دانشگاههاي كاسكو Cusco ، تروجيلو Trujillo يا آركويپا Arequipa هرگز رئيس دانشگاه زنا نداشته اند. نه دانشگاه قديميكاتوليك ليما و نه دانشگاههايي كه در آغاز قرن حاضر براي رشته مهندسي عمران و زراعت agronomists تأسيس شدند و نه حتي حدود سي دانشگاه خصوصي و دولتي كه طي سي سال گذشته در پرو تأسيس شدند، رئيس هيچكدام از آنها زن نبوده است.
التبه ميتوان پيش بيني كرد، رؤساي زن دانشگاه از اين دهه به بعد بيشتر و بيشتر انتخاب شوند و اين پروسه در اولين دهه هاي قرن بعدي تثبيت شود.
ما بجاي اينكه بدون هيچ كوششي منتظر بمانيم تا اين پروسه اتفاق بيفتد، بهتر است تلاش كنيم تا موانعي كه ممكن است وقوع آن را به تعويق بيندازد و مانع تثبيت آن شود را از ميان برداريم.
دراين راستا خطوط عملياتي زيادي وجود دارد كه بايد انجام شوند، از جمله:
1) مردسالاري نهفته در متون قوانين حاكم بردانشگاهها، ميبايست اصلاح شود. در قوانين دانشگاه پرو (قانون 23733 دسامبر 1983) درحال حاضر هر وقت كه صحبت از اعضاء هيئت عملي teaching community ميشود، لغات مورد استفاده در فرم مذكرشان استفاده ميشوند (*) : “رؤساي دانشگاه” rectors ، “معاويين رئيس دانشگاه” vice-rectors ، “رؤساي دانشكده” deans ، “مديران” directors ، “اساتيد دانشگاه” professors ، “اساتيد دانشگاه معمولي” ordinary professors (اساتيد “رئيس” principal ، “معاون” associate يا “دستيار” auxiliary) ، “اساتيد ويژه” extraodinary pro.. (اساتيد “ممتاز” emeritus ، “افتخاري” honorary ، “پژوهشي” gresearch “مهمان” visitiy) ، “اساتيد قراردادي” professors an contract ، “مديران كار” heads of practice حذف كلي اشكال مؤنث اين لغات، حركت ظريف مردسالارانه اي است كه در حال حاضر در متن قوانين بسياري از كشورها اصلاح ميشود. اين اتفاق بايد در پرو هم به وقوع بپيوندد. ضرورت آن فقط از جنبة ظاهري قضيه نيست، بلكه اين تغيير پيچيدگي و اهميت بسيار زيادي دارد.
همچنين قانون بايد روشن و رسا اعلام كند، هر زمان كه پيش زمينه هاي عملي و قانوني مناسب وجود داشته باشد، چه زنان و چه مردان مجاز هستند تا به هركدام از سطوح و سلسله مراتب دانشگاهي دست يابند.
اگر چه ممكن است متناقض و طنزآميز به نظر آيد، ولي بايد حتماً از ادارة آمار رسميبخواهيم تا ارقام مربوط به بخشهاي آموزشي، زنان از مردان و شهري از روستايي چه براي دانش آموزان و چه براي معلمين تفكيك شوند. در “چكيدة آمار اجتماعي، 1991” كه توسط مؤسسة مالي آمار و پردازش اطلاعات پرو انتشار يافت، چنين جزئياتي گنجانده نشده بود. ما با وقوف به اين امر كه دسترسي زنان به تحصيل پديدة نوئي است، موظف هستيم از روند توسعه آن آگاه باشيم و پيشرفتش را تحت نظربگيريم و اين مسير نخواهد بود مگر اينكه اطلاعات مناسبي در اختيارمان باشد.
2) همزمان وظيفه ديگري نيز بايد تقبل شود كه زمان بيشتري ميبرد و با مورد اول نيز كاملاً مرتبط است.
در واقع در پرو، مانند كشورهاي ديگر تعابير ضمني ايدئولوژيكي آئين ماخ در جامعه جايگزين شده است كه خصوصيات “استقلال” ، “سيتزه جويي” ، ”سيطره” ، ”قدرت” ، “شهادت” و غيره را به مردان اختصاص داده است. و چون تلويحاً اينطور القاء شده كه رهبري يك مؤسسه به چنين خصوصياتي نياز دارد، ازنظر بسياري از مردم اين تصور غلط كه رهبري مؤسسات بايد حق انحصاري مردان باشد، كاملاً منطقي است.
بي ترديد، اين مسئله يكي از موانعي است كه غلبه برآن مستلزم صرف انرژي زياد و كارسخت و طولاني است.
بعضي از راهكارهاي پيشنهادي
براساس بررسي هايي كه تا بحال انجام شده و نكات پيشين، به خود اجازه داديم، طرح كلي چند راه حل را بدهيم كه هم در پرو قابل استفاده باشد و هم در نهايت به موقعيتهاي ديگري هم تعميم داده شود.
خطوط كلي عملياتي
1) تبليغ و اشاعه اين واقعيت كه اگر سرمايه گذاري براي آموزش توسط مردم و دولت انجام شود، پايه قابل اتكائي براي كشور خواهد بود تا برآن بنا شود و توسعه و پيشرفت كشور را تضمين ميكند.
Local Gover… Reginal Goverments the state
درچنين اوضاع و احوالي، دولت، دولتهاي منطقه اي و دولتهاي محلي بايد مجبور شوند، درتوزيع بودجة الويت را به آموزش درهمة مقاطع (در واقع بيشترين درصد را به اين مقوله اختصاص دهند) بدهند. ليكن براي حفظ انجام و افزايش كارآيي، حداقل درد و دهه اي كه در پيش داريم، ميبايست اولويت به آموزش پيش دبستاني initial و ابتدايي داده شود. هر زمان كه هدف تجهيز مدارس ابتدايي (متناسب با نيازهاي قرن بيست و يكم) تحقق يافت، اوليت بعدي آموزش متوسطه است و الي آخر. اين پروسه مستلزم صرف زماني طولاني و هزينه اي گزاف خواهد بود. البته بايد به ياد داشته باشيم، در اين پروسه تلاش ميشود، قرنها تبعيض و مسامحه فقط درعرض يك دورة چند دهه اي اصلاح شود.
2) تأكيد قطعانه براين نكته كه برنامة درسي بكار رفته درهمة مقاطع و اقسام آموزش منطبق با وضعيت واقعي كشور، مناطق طبيعي متنوع آن و آنچه براي توسعة خاص كشور موردنياز است، باشد.
3) حمايت قوي سيستميكه توسط آن دولتهاي محلي (شهرداري هرمنطقه) ادارة مدارس را عملاً دراختيار بگيرند و اين كار را با آموزش پيش دبستاني و ابتدايي شروع كنند و مسئوليت تنظيم مقررات كلي و واگذاري بودجه دولت را به وزارت آموزش بسپارد. بدون شك عملكرد دموكراتيك دولتهاي محلي در چند دهة اخير عليرغم وجود شرايط بحراني در كشور، باعث كاربرد عقلاني تر و منطقي تر منابع اندكي كه وجود داشته و دارد شده است. در مورد بعهده گرفتن نقش مهم شان در حوزة آموزش هم چنين انتظاري از آنها ميرود، چرا كه آنها بطور فزاينده اي تعهد و تجربة بيشتري نسبت به اين امر كه از هرجهت مهم است كسب خواهند كرد.
4) به منظور برانداختن اساس آئين منسوخ ماخ كه هنوز در پرو وجود دارد، ميبايست گسترش مدارس مختلط عموميو خصوصي به شدت تشويق شود.
5) مراكز، برنامه ها و يا سمينارهايي حول محورهايي چون مديريت و هدايت آموزش (براي تحصيلات پيش دبستاني، ابتدايي، متوسطه، عالي و دانشگاهي) براي مدرسين زن و مرد اجرا شود.
6) در قوانيني كه درحال حاضر بردانشگاههاي پرو حاكم هستند، قيد شده كه بالاترين مقام مديريتي ممكن است تنها به آنهائيكه به نوك قله حرفة تدريس رسيده اند، اختصاص يابد. در بعضي از دانشگاهها مانند UNIFE و ديگران، مقرراتي وجود دارد كه اين احتمال را درحد اعضاء يك مؤسسه بخصوص محدود ميكند.
اين محدوديت بايد مورد بررسي كامل و جامع قراربگيرد. بايستي احتمال تفرض بالاترين پست دانشگاه (رياست دانشگاه، مقام رياست يا هرنام ديگري كه به آن بدهيم) به فردي خارج از مؤسسه يا دانشگاه هم داده شود، كه هم ارتباط معنوي نزديك و مؤثري با دانشگاه دارد و هم مشاركتش منجر به نتايج ارزشمند و بي شماري ميشود. تحت چنين شرايطي پست جانشين رياست دانشگاه يا معادل آن ميتواند در اختيار ساير اعضاء در سلسله مراتب دانشگاه يا مؤسسه قرارگيرد.
شايان ذكر است كه اگر چه اين اعمال ممكن است. مستقيماً به نفع زنان نباشد ولي با كمك به كل اجتماع كه زنان نيز جزئي از آن هستند، راه را براي بهره مند شدن بيشتر زنان نيز هموار ميكند.
1) براي جمعيت زنان و يا حتي اگر بخواهيم اختصاصي تر عمل كنيم، براي مدرسين زن دانشگاه ها و ساير مؤسسات آموزش عالي، برنمونه هايي از زنان كه از طرق دموكراتيك به پست رياست دانشگاه يا مديريت اين مؤسسات دست يافته اند، تأكيد و در مورد آنها تبليغ شود. اين موارد بايد الگو بشوند و باعث تحريك و تقليد سالم بين مدرسين زن ودانش آموزان در حرفة تدريس شوند اين امر همچنين بايد منجر به افزايش تعداد و كيفيت تودة عظيم مدرسين زني شود كه هدايت و مديريت آموزش عالي را بعهده ميگيرند، گردد.
2) استحكام بخشيدن به روابط دوستانه و عملي موجود بين زناني كه پست هاي مختلفي در هدايت و ادارة دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي بعهده دارند. تبادل عقايد بصورت پايدار و سيتماتيك و پايدار نياز به مكمل هايي دارد (انجمن ها، سمينارها، كنفرانس ها) تا راحتتر انجام شود.
3) تشويق آگاهانه و آشكار مدرسين زن براي افزودن به توانايي هاي تخصصي خود بويژه در زمينة مديريت چه در مؤسساتي كه در آن مشغول به كار هستند و چه در ساير مؤسسات مشابه
4) بكاربردن سمينارهاي تخصصي جهت ؟؟؟ معلمين زن مدارس ابتدايي و متوسطه تا قابليتهاي هدايت و مديريتي شان را بهبود ببخشند.
5) دفاتر روابط عموميمؤسسات آموزش عالي و دانشگاهها بايد تشويق شوند تا از طريق سيمنارها و يا كنفرانس هاي مختلف از وجود نكات زناني كه نقش برجسته اي در ؟؟؟ اجتماعي كشور ايفا ميكنند، استفاده نمايند.
نكات فوق نشان ميدهند كه زن پرويي محكم و راسخ درصدد دست يافتن به آينده اي بهتر و نويدبخش براي خودش، خانواده اش و كشور است. در بسياري موارد او حتي آگاهانه اين كار را انجام نميدهد و اگر چه ضرورتي هم وجود ندارد كه چنين آگاهي وجود داشته باشد، ولي مطمئناً اگر آگاهي از اين عمل ارزشمند و تعهد فوق العادة آن تا حد امكان ايجاد شود، مطلوب تر است.
در قرون گذشته، اگر چه زن پرويي در حصار خانواده محدود شده بود ولي نقش خود را بعنوان يك زن و مادر با متانت و از خود گذشته ايفا كرده است. فردا، به زودي زود در نتيجة فرايندي كه او خودش پويايي و تحرك زيادي را آن تزريق كرده است خواهد توانست كمك هاي فرياد و بي اندازه اي را به اجتماع بنمايد. هيچكس و هيچ چيز قادر به بازداشتن او نخواهد بود. هيچكس و هيچ چيز قادر به توقف اين فراگرد نخواهد بود. اين مسئله كه هرگز نبايد تهديد تلقي شود، نويدبخش استغناي زنان پرو كشورشان كل جامعه بايستي نيروهايي را براي همراهي زن پرويي درطي مسير جديدش در زندگي بكارگيرد: مسير ايثار، دانش و تهور، پرورش زناني كه نقش “زن – محور” ، “زن – قدرت” woman – power, woman –centre را بازي كنند، آرزوي پرحرارت دانشگاه مركز مذهبي Sacred Heart University براي زنان پرويي است. ما خواستار زناني هستيم كه ميخواهند با صراحت و كامل بوده، و درعين حال بخوبي تعريف شده باشند، زناني كه هدف بسيار بزرگي در زندگي جستجو ميكنند، داراي جهت مشخصي در زندگي بوده و بدنبال تكامل زنان و استفاده از قابليت هاي بالقوة آنان هستند. چنين زناني كمك بسيار بيشتري به حل مشكلات سياسي، كشاورزي، اجتماعي و اقتصادي پرو خواهند كرد.
بررسی رویکرد های موقعیتی پیشگیری از جرم از منظر معماران و طراحان شهری ... ...
بسم الله الرحمن الرحیم *توجه* لطفا قبل از رد کردن توضیحات آن را با دقت مطالعه کنید شماره تلگرام پشتیبانی: 09368780486 آیدی تلگرام پشتیبانی: Poshtibani_745 پاسخگویی همه روزه از ساعت 12 تا 18 (غیر از روز های جمعه) دوست عزیزی که داری میخونی؛سلام :) مطمئنا تا ... ...
مقاله تعاریف و اصطلاحات نامه نگاری و مکاتبات اداری با عناوین ذیل جهت دانلود 1- مکاتبه 2- نامه اداری 3 - گزارش 4- گزارش کتبی 5- گزارش نوبه ای 6- گزارش کار 7- دستور 8- بخشنامه 9- حکم 10- دستورالعمل 11- آئین نامه 12- صورت جلسه 13- یادداشت اداری 14- مکاتبات ... ...
گزارش کارآموزی شرکت کامپیوتری ارس رایانه رشته مهندسی کامپیوتر، نرم افزار به همراه ضمایم فرم های گزارش كار هفتگی و ماهیانه مشخصات فایل گزارش: فرمت: وورد، Word تایپ شده( قابل ويرايش و آماده پرينت ) تعداد صفحات: 55 صفحه کیفیت: بسیار عالی با ارائه این گزارش ... ...
زیپ دریافتی شامل دو فایل اکسل و ورد است. اکسل فرمول بندی شده و برای محاسبات است و ورد بعنوان گزارش انجام پروژه. شیت اصلی اکسل اونی است که اسم فارسی دارد و باقی شیت ها اطلاعات تکمیلی آزمایش هستند. این آزمایش سه محوری با سه فشار همه جانبه متفاوت بر روی خاک ماسه ای بدون ... ...
حجم فایل : 1.5 MB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 27 سنجه های حقوق گیرنده خدمت در اعتباربخشی اهم مباحث حقوق بیمار در ایران منشور حقوق بیمار در سال 1380 توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تدوین گردید که شامل 10 بند بود.این منشور دارای کاستی هایی بود لذا ... ...
شامل دامپهای PL4 LC-SLC-ILC-PL4 RD-PL4Peykan-SLC immo-PL4 206 1sensor با سنسور اکسیژن حذف شده برای اولین بار در ایران, برای خودروهای پژو - پیکان و آردی که به هر دلیلی از جمله خرابی سیمکشی-خرابی خود سنسور اکسیژن و یا خرابی در مدار ای سی یو و یا به علت گاز سوز نمودن که باعث به هم خوردن برنامه میشودویا ...
حجم فایل : 307.8 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 27 ریاضیات مالی پیشرفته جهت توسعه کمی و کیفی علوم مالی استفاده از روش های کمی ازجمله روش های آماری وریاضی الزامی است . زیرا نتایج بسیاری از تصمیمات مالی باگذشت زمان ودر آینده مشخص می گردد وارزش منابع آتی با ارزش ... ...
حجم فایل : 4.3 MB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 30 اصول و اهداف کلاسهای آمادگی برای زایمان مقدمه بارداري يك مرحله تكاملي مهم در زندگي زنان مي باشد و شناخت فرايندهاي طبيعي و روان شناختي آنان مي تواند در روند طبيعي دوران بارداري و حين زايمان و پس از آن تأثير مهمي ... ...
پاورپوینت در مورد کارآفرینی (تعاریف،نظریه ها،الگوها) (۱۶۵ اسلاید) مهندس علی شیرازی تعريف كارآفرين از جان باتيست سي كارآفرين عاملي است كه تمامي ابزار توليد را تركيب مي كند و مسئوليت ارزش توليدات، بازيافت كل سرمايه اي را كه بكارمي گيرد، ارزش دستمزدها، بهره و اجاره اي كه مي ... ...
حجم فایل : 322.1 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 117 بنام خدا زبان تخصصی 1 مدیریت بازرگانی و دولتی اهداف آموزشی هدف کلی این کتاب آن است که دانشجویان رشته ی مدیریت بتوانند متون انگلیسی مربوط به رشته ی مدیریت دولتی و بازرگانی را به سهولت بخوانند و نکات مهم آنرا ... ...
با توجه به نیازی که دانشجویان دز زمینه انواع و خرید جزوه انتگرال گیری که در بسیاری از رشته ها پرکاربرد است از محصولات فایلی استفاده نمایید. ... ...
نام کتاب : عظمت خود را دریابید نویسنده : وین دایر مترجم : محمد رضا آل یاسین فرمت : pdf ... ...