تحقیق دانشجویی

تحقیق دانشجویی

پاورپوینت مقاله تحقیق و پروژه دانشجویی با قیمت مناسب تر از کافی نت،راحت و بی دردسر تحقیق های خود را از سایت ما دانلود کنید.

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 289
  • بازدید دیروز : 164
  • بازدید کل : 327531

توسعه ورزش زنان


توسعه ورزش زنان

نوع صفحه : شرح وظایف مركز توسعه ورزش بانوان

- تبيين وتدوين برنامه هاي كلان توسعه ورزش بانوان.

- تبيين چگونگي حضور زنان درعرصه هاي ورزش پرورشي ، همگاني، قهرماني وحرفه اي.

- برنامه ريزي در زمينه چگونگي اعمال نظارت و جنبه هاي حمايتي و پشتيباني درعرصه هاي ورزش پرورشي ، همگاني ، قهرماني وحرفه اي باتوجه به اولویتها.

- برنامه ريزي درجهت حسن اجراي وظايف نظارتي وحمايتي در اولويت بندي فعاليتهاي ورزشي بخش زنان كشور.

- برنامه ريزي ونظارت بر چگونگي حفظ ، ارتقاء وحضورفعال زنان درعرصه هاي بين المللي ورزش.

- تدوين برنامه به منظور فراهم نمودن زمينه هاي لازم جهت تحقق حقوق مدني دربخش ورزش زنان

- تدوين برنامه هاي نظارتي وحمايتي براي حفظ وارتفاء جايگاه ورزشي زنان.

- تدوين آئين نامه هاي اجرايي ودستورالعمل هاي مورد نياز جهت اعمال نظارت و حمايت برتوسعه ورزش زنان دردستگاههاي دولتي وغيردولتي ودرابعاد داخلي وبرون مرزي.

- کمک به بهينه سازي سيستمهاي جمع آوري اطلاعات موردنياز ورزش زنان.

- نظارت برعملكرد وهدايت واحدهای استانی سازمان درانجام فعاليتها وتوسعه ورزش بانوان درسطح استان.

- برنامه ريزي به منظوربهره برداري بهينه زنان از تاسيسات ، امكانات وتجهيزات ورزشي كشور.

- تدوين برنامه درخصوص چگونگي ونحوه جذب تسهيلات ، بودجه وديگر منابع مالي براي رشد وتوسعه ورزش زنان ونظارت برحسن اجراي برنامه ها.

 

- فراهم نمودن زمينه هاي لازم به منظورجلب مشاركت حاميان مالي ، خيرين و سرمايه گذاران داخلي وخارجي درايجاد تاسيسات وامكانات ورزشي دربخش زنان.

- نظارت برنحوه تخصيص اعتبارات درمؤلفه هاي چهارگانه ورزش درعرصه ورزش بانوان

- هماهنگي ، نظارت وحمايت از حوزه ورزش بانوان درفدراسيونهاي ورزشي.

- برنامه ريزي درجهت برگزاري مسابقات سراسري ورزش زنان به مناسبتهاي مختلف

- فراهم نمودن زمينه هاي لازم جهت حمايت از رشد وتوسعه ورزش روستاها وعشايرباتأكيد برحفظ وفرا ملي كردن ورزشهاي بومي و محلي.

- برنامه ريزي وايجاد ارتباط وتعامل لازم درجهت استفاده از تجربيات ، دستاوردها ، ظرفيتهاي جهاني وبومي كردن آنها به منظورارتقاء ظرفيتهاي داخلي ورزش زنان.

 

- تدوين نيازهاي آموزشي وهماهنگي بامراكز آموزشي به منظور توسعه منابع انساني مورد نياز ورزش زنان باتوجه به سياستهاي كلان سازمان.

 

- تدوين برنامه به منظور نحوه اجرا، نظارت وپشتيباني در به انجام رساندن اولويتهاي پژوهشي.

 

- همكاري با مراكز تحقيقاتي وحمايت از محققين داخلي و خارجي كه درحوزه ورزش زنان فعاليت مي نمايند.

 

- حمايت از مراكز فرهنگي ورزشي با توجه به مقتضيات ونيازهاي ورزش زنان.

 

- تدوين برنامه هاي فرهنگي – تبليغي به منظور رشد وتوسعه ورزش زنان.

 

- تدوين برنامه به منظور حمايت و تقويت فعاليتهاي فرهنگي وهنري در بخش ورزش زنان از جمله تجهيز كتابخانه ها، موزه ها، مراكز، پايگاههاي ورزشي وغيره.

مديركل دفتر توسعه ورزش بانوان: تا ‪۵۰درصد از اعتبار فدراسيون‌ها به توسعه ورزش بانوان اختصاص يافت

تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۱۳/۰۸/۸۷

 

ورزش. بانوان . قهرماني

مدير كل دفتر توسعه ورزش بانوان سازمان تربيت بدني و عضو هيات اجرايي كميته ملي المپيك اعلام كرد: ‪۳۰تا ‪۵۰درصد كل اعتبارات هر فدراسيون به توسعه ورزش بانوان اختصاص يافته است.

 

به گزارش خبرنگار ايرنا از سازمان تربيت بدني، رباب شهريان افزود: اين سرمايه‌گذاري در كنار برنامه ريزي مناسب آينده درخشاني را براي ورزش بانوان ايران در كسب سهميه‌هاي بيشتر در بازي‌هاي آسيايي گوانگ جو و المپيك لندن به دنبال خواهد داشت.

 

وي از حضور بانوان ورزشكار كشورمان در ‪۶رشته بازي‌هاي همبستگي كشورهاي اسلامي خبر داد و يادآور شد: بانوان ورزشكار ما در اين مسابقات در رشته هاي كاراته،تكواندو، شمشيربازي، تيراندازي، شطرنج و دووميداني حضور خواهند داشت.

 

وي گفت: به گونه‌اي برنامه ريزي خواهيم كرد كه در همه اين شش رشته حضور موفقيت آميز همراه با درخشش داشته باشيم.

 

شهريان بر حضور ‪۱۵۰ورزشكار زن در بازي‌هاي آسيايي گوانگ جو گفت: بي ترديد بانوان كشورمان توانايي بالايي در عرصه‌هاي مختلف به ويژه در ورزش دارند برهمين اساس اگر در اين بخش با سرمايه‌گذاري و برنامه ريزي لازم پيش برويم دستيابي به اين هدف امكان پذير است.

 

وي گفت: به دنبال آن هستيم كه اين حضور كمي با كسب مدال‌هاي ارزشمند و رنگارنگ همراه باشد تا شاهد تاثير ورزش بانوان در ارتقاي جايگاه كاروان ورزش ايران در جدول توزيع مدال‌ها باشيم.

 

عضو هيات اجرايي كميته ملي المپيك با بيان اينكه بانوان هم اكنون در ‪۴۴ رشته ورزشي فعال هستند، گفت: در اين ميان بانوان ما در ‪۳۷رشته در عرصه هاي مختلف بين‌المللي حضور دارند.

 

وي با تشريح سياست سازمان تربيت بدني در حوزه بانوان گفت: در نظر داريم حضور مان همراه با درخشش و افتخار آفريني در رويدادهاي مهمي نظير بازي هاي آسيايي باشد و بر اين اساس رشته‌هاي ورزشي كه شانس مدال آوري بيشتري دارند اولويت بندي شده اند.

 

شهريان تصريح كرد: براي آن دسته از رشته‌هايي كه شانس كسب مدال ندارند نيز بايد برنامه ريزي كرد تا اين رشته‌ها خود را به رقيبان مطرح آسيايي برسانند.

 

وي افزود : براي رسيدن به اهداف مدنظر در ورزش بانوان سعي خواهد كرد كه در كميته ملي المپيك با تقويت بحث نظارتي و كنترل فعاليت‌هاي ورزش بانوان روز به روز ورزش قهرماني در اين بخش رشد و ارتقا يابد.

مدير كل دفتر توسعه ورزش بانوان درباره فعاليت زنان كشورمان در حوزه ورزش همگاني نيز گفت: در همايش‌هاي ورزش همگاني كه در سراسر كشور برگزار مي شود بين ‪۶۰تا ‪۷۰درصد شركت‌كنندگان را بانوان تشكيل مي‌دهند.

 

به گفته شهريان ، بي‌ترديد با روي آوردن بانوان به ورزش فرهنگ ورزش در خانواده‌ها نهادينه شده و در آينده ثمرات اين مشاركت خوب و ارزنده را شاهد خواهيم بود.

رييس ورزش بانوان ایران :

نياز به فرصت داريم

بايد به زنان فرصت داده شود تا توانمندي خود را در ورزش به اثبات رسانند 1387/09/13

10:00

 

در دوران باستان، زنان حتي به عنوان تماشاچي هم اجازه حضور در محل برگزاري رقابت‌ هاي ورزشي را نداشتند و در نخستين دوره بازي‌ هاي المپيک که به همت"بارون پي ير دو کوبرتن" آغاز شد ، زنان بازهم اجازه حضور در اين رقابت‌ها را نيافتند.

 

به گزارش سرویس ورزشی خبرگزاری زنان ایران "ایونا" ، اين درحالي است که در پي گذر زمان شرايط به گونه اي شد که امروز در رويداد بزرگي چون المپيک، تقريبا نزديک به نيمي از ورزشکاران حاضر در بسياري از رشته ها را زنان تشکيل مي‌دهند که اين امر نشان دهنده پتانسيل بالاي آنان است و اميدي که کشورها در کسب مدال به زنان ورزشکار خود دارند.

 

در بازي هاي المپيک 2008 پکن چهار هزار و 746 زن ورزشکار از کشورهاي مختلف حضور داشتند که اين تعداد 45% از کل ورزشکاران حاضر در اين ميدان بزرگ ورزشي بود و زنان ورزشکار در المپيک پکن موفق شدند 19 رکورد از ميان 41 رکورد جابجا شده را به خود اختصاص دهند.

 

اگر چه آثار مثبت حضور زنان درعرصه هاي مختلف ورزشي به اثبات رسيده است اما هنوز آنچنان که بايد در برخي از کشورها حضور اين قشر در عرصه هاي مختلف ورزش چندان جدي گرفته نمي شود.

 

زماني که "خوان آنتونيو سامارانش" رييس کميته اجرايي المپيک از کشورها خواسته بود تا سال 2005 ، حداقل ‎20درصد از اعضاي کميسيون‌هاي تصميم گيرنده در عرصه ملي و بين‌المللي خود را از ميان زنان انتخاب کنند و اين خواسته با گذشت سه سال از تاريخ اعلام شده همچنان در بسياري از کشورهاي جهان به اجرا در نيامده، خود بيانگر ديدگاه هاي متنوع در مورد عملکرد زنان در عرصه ورزش است.

 

براي قرار گرفتن در جريان امور ورزش بانوان در کشورمان با "رباب شهريان" مديرکل دفتر توسعه ورزش بانوان سازمان تربيت بدني و رييس کميسيون بانوان کميته ملي المپيک که به گفته خودش 23 سال از عمرش را در عرصه ورزش سپري کرده است و هم اکنون همه امور ورزشي بانوان در داخل و خارج از کشور در نهايت به وي منتهي مي شود، گفت و گويي صورت گرفته است.

 

** ورزش شغل من نيست، دغدغه فکري من است

 

"شهريان" در ابتداي گفت وگوي خود با خبرنگار ما گفت :‌ ورزش شغل من نيست بلکه دغدغه فکري من است چرا که به عقيده من وقتي شغل انسان دغدغه وي باشد موفق ترخواهد بود و انگيزه و انرژي بيشتري پيدا مي کند.

 

وي در مورد نحوه انتخاب خود به عنوان تنها زن عضو هيات اجرايي 11 نفره کميته ملي المپيک و در پاسخ به اين پرسش که آيا به دليل تذکر "رضا قراخانلو" رييس برگزاري انتخابات (که در حين انتخابات به راي دهندگان گفته بود حتما يک زن بايد انتخاب شود) موفق به حضور درجمع اعضاي هيات اجرايي المپيک شده است، پاسخ داد :‌ ‌اگر بخواهيم بگوييم که ملاک انتخابم راي جامعه زنان ورزشي کشور بوده است ، بايد گفت اين امر غير ممکن است چرا که از ميان 68 عضو مجمع کميته ملي المپيک تنها شش تا هفت نفر را زنان تشکيل مي دهند.

 

شهريان افزود:‌ با راي بيش از 50 نفر از اعضاي مجمع کميته ملي المپيک انتخاب شدم که کسب اين تعداد راي، خود گواهي براين گفته است که با راي اکثريت جامعه ورزش کشور برگزيده شده ام.

 

رييس کميسيون بانوان کميته ملي المپيک تصريح کرد :‌ در انتخابات به جز وي چند بانوي فعال ورزشي ديگر نيز نامزد شده بودند که از ميان آنان بيشترين راي به وي داده شد.

 

*** بايد به زنان فرصت داده شود تا توانمندي خود را در ورزش به اثبات رسانند

 

شهريان در پرسش به سوالي در اين باره که به نظر مي رسد مديريت زنان در ورزش چندان جدي گرفته نمي شود؟ گفت:‌ از ابتداي انقلاب تا پيش از دولت نهم فرآيندي در ورزش حاکم بود که زنان را از مردان جدا مي کرد.

 

وي تصريح کرد‌ : مديريت زنانه در عرصه ورزش تا پيش از دولت نهم به نحوي بود که براي آنان ظرفي جدا از مردان در نظر گرفته بودند و ورزش زنان بصورت انجمني اداره مي شد بطوري- که کمتر از 9 درصد از بودجه کل ورزش کشور، به زنان اختصاص مي يافت.

 

به گفته شهريان ، زماني که ورزش زنان در حد يک انجمن اداره مي شد و از مردان مستقل بود، بانوان جايگاه حقوقي ثابتي در داخل و خارج کشور نداشتند به طوري که حتي در خارج از کشور نيز چندان با وظايف ، عملکرد و فعاليت انجمن آشنا نبودند.

 

به گزارش ایونا ، وي در عين حال تاکيد کرد : من با مديريت زنانه خاص مخالفم چرا که معتقدم زنان بايد در عرصه ورزش پا به پاي مردان حرکت کنند و حق خود را از ورزش در همه ابعاد بگيرند.

 

مديرکل دفتر توسعه ورزش بانوان سازمان تربيت بدني خاطر نشان کرد :‌ در دولت نهم خوشبختانه اين نگاه برچيده شد و زنان در همه ابعاد ورزش همگاني ، قهرماني و مديريتي با مردان سهيم شدند و در واقع يک فضاي متمرکز و يکسان براي رشد توانمندي هاي زنان در برابر مردان ايجاد شد.

 

وي گفت : نبايد فراموش کنيم که داراي يک نظام ارزشي هستيم و برهمين اساس ورزش زنان در اجرا از مردان بطور کامل جدا است اما در سياست گذاري ها و برنامه ريزي ها رييس فدراسيون، متولي توسعه ورزش بانوان و آقايان و مديرکل تربيت بدني استان ، متولي توسعه ورزش بين مردان و زنان استان است.

 

شهريان با بيان اينکه به طور قطع بايد به زنان در فرآيند جديد فرصت داده شود تا قابليت هاي خود را در عرصه‌هاي مختلف به اثبات رسانند، گفت:‌ به يقين زنان به دليل جدايي طولاني مدت از مردان، عقب ماندگي هايي در برخي از رشته ها دارند اما بايد به آنان اين فرصت داده شود تا اين عقب ماندگي را جبران کنند.

 

به گفته وي،‌ هم اکنون اين فرصت در ورزش کشور ايجاد شده است و حضور دو رييس فدراسيون زن و 44 رييس هيات ورزشي زن در سراسر کشور بيانگر رشد زنان در دوران اخير است واين در حالي است که تا پيش از دولت نهم هيچ رييس فدراسيون يا هيات زني در کشور وجود نداشت.

 

شهريان به سه سهميه بانوان در سه رشته ورزشي در المپيک پکن اشاره کرد و گفت : از اوايل انقلاب تا پيش از دولت نهم ، بانوان ما نتواسنته بودند حتي يک سهميه المپيک را کسب کنند و با استفاده از کارت هاي افتخاري در رقابت هاي بين المللي همچون المپيک حاضر مي شدند.

 

وي تصريح کرد:‌ البته آمار جديد، ايده آل نيست اما مقدمه اي است که مي توان براساس آن برنامه ريزي هاي بيشتري به منظور توسعه ورزش بانوان انجام داد.

 

*** اگر مي خواهيم زنان موفق باشند بايد ساز و کار آن را فراهم کنيم

 

شهريان در ادامه به فضاي ورزشي کشور اشاره کرد و تاکيد کرد که فضاي فعلي ورزش کشور متفاوت با گذشته است بطوري که مسوولان ورزش کشور، امروز به اين اتفاق نظر رسيده اند که اگر مي خواهند ورزش بانوان در همه رشته ها توسعه يابد بايد ساز و کار اين امر براي آنان فراهم شود.

*** حداقل بهره برداري بانوان از فضاهاي ورزشي 30 درصد است

شهريان در پاسخ به اين پرسش که آيا سرانه ورزشي بانوان در کشور مشخص است، اظهار داشت: سرانه ورزشي براي يک فرد محاسبه مي شود که براساس آخرين آمارهاي موجود سازمان تربيت بدني به 40 سانتي متر براي هر نفر رسيده است.

 

به گزارش ایونا ، وي تصريح کرد‌: به عقيده ما سرانه ورزشي بايد بدون توجه به جنسيت افراد براي هر انسان محاسبه و در اختيارش قرار بگيرد.

مديرکل دفتر توسعه ورزش بانوان در ادامه گفت:‌ به دليل تنوع فرهنگي در کشور، ميزان استفاده زنان هر استان با ديگر استان ها از فضا هاي ورزشي، متفاوت است امابراساس سياست هاي سازمان تربيت بدني، فدراسيون هاي ورزشي موظفند حداقل 30 درصد بهره برداري از فضاهاي ورزشي خود را به بانوان اختصاص دهند.

 

شهريان گفت: البته در برخي از رشته ها مانند ووشو، کاراته و تير و کمان حداقل بهره برداري بانوان از فضاهاي ورزشي 50 درصد است.

 

*** بيش از 60 درصد از شرکت کنندگان در همايش هاي پياده روي، زنان هستند

 

شهريان در ادامه به يکي از وظايف سازمان تربيت بدني يعني همگاني کردن ورزش در بين اقشار مختلف جامعه اشاره کرد و گفت: معتقدم که اگر زنان يک جامعه ورزش نکنند جامعه ورزشي نمي شود چرا که زنان محور خانواده هستند و همسر و فرزندان از وي الگو مي گيرند.

 

وي به برگزاري همايش هاي پياده روي خانوادگي در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: براساس آمار بدست آمده 60 تا 70 درصد از شرکت کنندگان در اين همايش ها را بانوان تشکيل مي دهند.

*** بانوان در 44 رشته ورزشي فعاليت مي کنند

مديرکل دفتر توسعه ورزش بانوان سازمان تربيت بدني به لزوم حضور بانوان در عرصه ورزش قهرماني نيز اشاره کرد و گفت:‌ هم اکنون بانوان در 44 رشته ورزشي فعاليت مي‌کنند و تنها در چند رشته ورزشي در رقابت هاي بين المللي همچون شنا ، ژيمناستيک، نجات غريق و آمادگي جسماني - آن هم به دليل نوع پوشش - نمي توانند حاضر شوند.

وي با بيان اينکه بانوان ايران در 17 رشته مجوز حضور در رقابت هاي بين المللي را کسب کرده اند ، اظهار داشت: در برخي از رشته ها که بانوان کشورمان مدت زمان اندکي است که در آنها فعال شده اند، تنها در مسابقات دوستانه و منطقه اي شرکت مي کنيم.

 

شهريان اظهار داشت: حضور بانوان محجبه ايراني در رقابت هاي بين المللي و افتخار آفريني آنان به عنوان نفرات برتر، به رغم افتخار آفريني براي کشورمان، به الگوي شايسته اي براي معرفي زن مسلمان به جهانيان تبديل شده و بيانگر آن است که بانوان مسلمان در عين حفظ حجاب، توانمند و قدرتمند هستند.

 

*** بايد شرايط براي حضور زنان محجبه در رقابت هاي بين المللي فراهم شود

 

شهريان در ادامه به روح ورزش و المپيک اشاره کرد و گفت: روح المپيک گوياي آن است که انسان ها بايد جدا از تبعيضات قومي ، فرهنگي و مذهبي در کنار يکديگر به رقابت بپردازند.

وي با تاکيد بر اينکه دنيا بايد به اعتقادات زنان مسلمان جهان که ميلياردها نفر از مردم جهان را تشکيل مي دهند احترام بگذارد، گفت: فدراسيون هاي بين المللي بايد شرايطي را ايجاد کنند که زنان محجبه بتوانند بدون هر گونه تبعيضي در مسابقات بين المللي شرکت کنند.

**** چهارمي در گوانجو درصورت حضور موثر بانوان، امکانپذير است

شهريان در ادامه به برنامه هاي سازمان تربيت بدني براي حضور مقتدرانه در رقابت هاي منطقه اي ، آسيايي و بين المللي اشاره کرد و گفت: براساس برنامه تدوين شده، 150 زن را بايد براي شرکت در بازي هاي گوانجو چين آماده کنيم.

به گزارش ایونا ، وي افزود : بايد حضور بانوان از نظر کيفي و کمي مورد توجه قرار گيرد تا به هدف اصلي يعني کسب مقام چهارمي در مسابقات گوانجو چين، دست يابيم.

*** زنان بايد ورزش را در اولويت برنامه هاي خود قرار دهند

شهريان در ادامه از زنان جامعه خواست تا ورزش را در اولويت برنامه هاي روزانه خود قرار دهند.

وي گفت: متاسفانه در بين زنان ايراني از خود گذشتي در کانون خانواده به حدي رسيده است که مادران اگر فرصتي ايجاد شود، به خود فکر مي کنند در حالي که اگر مي خواهند در هر عرصه اي موفق باشند بايد از سلامت جسمي و رواني بالايي برخوردار باشند

مجمع كميته ملي المپيك به توسعه ورزش بانوان راي داد

 

مدير كل دفتر توسعه ورزش بانوان گفت: خوشبختانه اعضاي مجمع كميته ملي المپيك با آراي خود نشان دادند كه نگاه ويژه‌اي به رشد و اعتلاي ورزش بانوان دارند.

رباب شهريان درباره انتخابات كميته ملي المپيك در گفت وگو با سايت خبري سازمان تربيت بدني اظهار داشت: با توجه به ويژگي هاي خاص و توانايي افراد منتخب مجمع كميته ملي المپيك رسيدن به اهداف كلان ورزش كشور دور از دسترس نخواهد بود. زيرا از طرفي مهندس علي آبادي در سازمان توانايي هاي خود را به اثبات رسانده و بهرام افشارزاده نيز با توجه به تجارب ارزنده مديريتي خود و اعتبار بين المللي و همچنين سوابق اجراي نواب رييس و اعضاي هيات اجرايي، همه چيز براي رشد و اعتلاي ورزش كشور فراهم است.

وي با اشاره به انتخاب خود به عنوان يكي از اعضاي هيات اجرايي كميته ملي المپيك ، تصريح كرد: اين انتخاب را راي اعضاي مجمع به توسعه ورزش بانوان كشور مي‌دانم و اميدوارم به عنوان نماينده ورزش بانوان بتوانم در هيات اجرايي كميته ملي المپيك در راستاي توسعه ورزش كشور و بويژه ورزش بانوان مثمر ثمر باشم.

عضو هيات اجرايي كميته ملي المپيك با تاكيد بر نقش مهم اين كميته در بعد ورزش قهرماني تصريح كرد: كميته ملي المپيك مي‌تواند با برنامه ريزي و نگاه كارشناسي به ورزش قهرماني، سرعت رسيدن به اهداف كلان ورزش را دو چندان كند .به عنوان مثال براي رسيدن به جايگاه چهارمي در بازيهاي آسيايي گوانگ جو ، كميته ملي المپيك مي تواند نقش بسيار مهمي را ايفا كند تا اين هدف مهم محقق شود.

رباب شهريان از جمله مهمترين رويدادهاي مهم پيش روي ورزش قهرماني را بازي‌هاي همبستگي كشورهاي اسلامي دانست و افزود: اينكه جمهوري اسلامي ايران در كنار ميزباني مطلوب اين مسابقات بتواند جايگاه شايسته‌اي در مسابقات داشته باشد نيز از جمله مواردي است كه در دستور كار مديريت جديد اين كميته قرار دارد و قرار است در جلسه آتي هيات اجرايي درخصوص اين رويداد مهم بحث و تبادل نظر شود.

مديركل دفتر توسعه ورزش بانوان از حضور بانوان ورزشكار كشورمان در ۶ رشته بازي‌هاي همبستگي كشورهاي اسلامي خبر داد و يادآور شد: بانوان ورزشكار ما در اين مسابقات در رشته‌هاي كاراته،تكواندو، شمشيربازي،تيراندازي،شطرنج و دووميداني حضور خواهند يافت و قصد داريم با توجه به توانايي‌هاي موجود به گونه‌اي برنامه ريزي كنيم كه در همه اين ۶ رشته حضور موفقيت آميز و همراه با درخشش داشته باشند.

رباب شهريان درخصوص هدف گذاری ویژه ورزش بانوان مبني بر حضور 150 ورزشكار زن در بازي‌هاي آسيايي گوانگ جو گفت: بي ترديد بانوان كشورمان توانايي بالايي در عرصه‌هاي مختلف بويژه در ورزش دارند .چنانچه در اين بخش با سرمايه‌گذاري و برنامه ريزي لازم پيش برويم دستيابي به اين هدف امكان پذير است. ما به دنبال اين هستيم كه اين حضور كمي با كسب مدال هاي ارزشمند و رنگارنگ همراه باشد تا شاهد تاثير ورزش بانوان در ارتقاي جايگاه كاروان ورزش ايران در جدول توزيع مدال‌ها باشيم.

عضو هيات اجرايي كميته ملي المپيك با بيان اينكه بانوان هم اكنون در 44 رشته ورزشي فعال هستند، گفت: در اين ميان بانوان ما در 37 رشته در عرصه‌هاي مختلف بين المللي حضور دارند. سياست ما اين است كه اين حضور همراه با درخشش و افتخار آفريني در رويدادهاي مهمي نظير بازي‌هاي آسيايي باشد و بر اين اساس براي برخي رشته‌ها كه شانس مدال آوري بيشتري دارند اولويت بندي كرده ايم كه در بازهاي آسيايي گوانگ جو بتوانند درخشش لازم را داشته باشند و آن دسته از رشته‌هايي كه شانس كسب مدال ندارند بايد با برنامه ريزي لازم صورت گرفته بتوانند خود را به رقيبان مطرح آسيايي برسانند. براي نيل به اين اهداف سعي خواهيم كرد كه در كميته ملي المپيك با تقويت بحث نظارتي و كنترل فعاليت هاي ورزش بانوان روز به روز شاهد رشد و اعتلاي ورزش قهرماني در اين بخش باشيم.

رباب شهريان با بيان اينكه نخستين ابزار لازم براي رشد و توسعه ورزش وجود زير ساخت هاي لازم است، ادامه داد: بي شك براي رشد ورزش در هر دو بخش قهرماني و همگاني وجود زير ساخت‌هاي لازم و كافي ، امري اجتناب ناپذير است چرا كه همواره بررسي نقاط ضعف و قوت رشته‌هاي مختلف اين نكته را به اثبات رسانده است. خوشبختانه با سياست مهندس علي آبادي مبني بر افزايش فضاهاي ورزشي در دو سال اخير شاهد رشد چشمگير فضاهاي ورزشي بويژه فضاهاي اختصاصي براي بانوان هستيم .امري كه باعث شده است بانوان عزيز ما با فراغ بال و با احساس امنيت كامل به ورزش بپردازند تا در آينده شاهد كشف و پرورش بیشتر استعدادهاي درخشان ورزش بانوان باشيم .

مدير كل دفتر توسعه ورزش بانوان تعامل فدراسيون‌هاي مختلف با حوزه ورزش بانوان را خوب توصيف كرد و اظهار داشت: خوشبختانه امروز شاهد اين نكته هستيم كه در تمامي فدراسيون ها نگاه ويژه‌اي به توسعه ورزش بانوان وجود دارد و چنانچه در فدراسيوني اين نكته كمتر به چشم مي خورد ناشي از سياست هاي اعمال شده گذشته بوده كه اختلاف كيفي زيادي بين ورزش آقايان و بانوان در يك رشته مشخص را به دنبال داشته است، اما امروز خوشبختانه با حضور موثر و مفيد نواب رييس بانوان در همه فدراسيون‌ها و وجود تشكيلات اجرايي مستقل براي بانوان شاهد رشد چشمگير ورزش بانوان هستيم. مصداق بارز اين نكته كسب سه سهميه ورودي المپيك پكن بود كه براي نخستين بار بانوان ما موفق به كسب اين افتخار بزرگ شدند.

رباب شهريان درباره ميزان اعتبار تخصيص يافته به ورزش بانوان در فدراسيون‌ها گفت: خوشبختانه در اكثر فدراسيون‌ها بين 30 تا 50 درصد كل اعتبارات هر فدراسيون به توسعه ورزش بانوان اختصاص يافته است .اين سرمايه گذاري در كنار برنامه ريزي مناسب آينده درخشاني را براي ورزش بانوان ايران در بازي‌هاي آسيايي گوانگ جو و در المپيك لندن- كسب سهميه هاي بيشتر- به دنبال خواهد داشت.

مدير كل دفتر توسعه ورزش بانوان درباره فعاليت زنان كشورمان در حوزه ورزش همگاني يادآور شد: خوشبختانه در اين بخش نيز شاهد افزايش مشاركت بانوان هستيم. به طور مثال در همايش هاي ورزش همگاني كه در سراسر كشور برگزار مي شود بين 60 تا 70 درصد شركت كنندگان را بانوان تشكيل مي دهند. بي ترديد با روي آوردن بانوان به ورزش فرهنگ ورزش در خانواده ها نهادينه شده و در آينده ثمرات اين مشاركت خوب و ارزنده را شاهد خواهيم بود.

لازمه توسعه ورزش بانوان تعريف امكانات ورزشي جديد است

خبرگزاري فارس: نايب رئيس شوراي شهر تبريز گفت: لازمه توسعه ورزش بانوان استان تعريف امكانات ورزشي جديد و متناسب با فرهنگ ايراني است.

 

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي تربيت بدني آذربايجان شرقي، جواد ششگلاني افزود: براي توسعه ورزش بانوان بايد علاوه بر امكانات ورزشي، زمينه‌هاي فرهنگي آن نيز تعريف شود.

وي اظهار داشت: مشكلات فرهنگي و نبود امكانات از عوامل اصلي راكد ماندن ورزش بانوان در استان بوده و توسعه ورزشي بانوان خصوصاً در فوتبال و فوتسال فعلاً مسكوت است.

ششگلاني گفت: در رشته فوتبال به دليل نبود امكانات و فضاي سرپوشيده و در فوتسال به دليل عدم حمايت مالي، فعاليت چشمگيري صورت نمي‌گيرد.

وي گفت: باشگاه‌ها نيز از سرمايه‌گذاري در بخش بانوان واهمه دارند و تمايلي به فعاليت فوتبال و فوتسال بانوان در باشگاه‌ها وجود ندارد.

ششگلاني افزود: توجه اداره كل تربيت بدني به ورزش بانوان و مسايل و مشكلات آنان، راه‌هاي توسعه ورزش اين قشر از جامعه را بازتر خواهد كرد.

نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تبريز همچنين با اشاره به مشكلات مالي هيئت‌هاي ورزشي استان افزود: براساس طرحي كه به زودي در شوراي شهر به تصويب خواهد رسيد، حمايت از هيئت‌هاي ورزشي قانونمند مي‌شود.

ششگلاني گفت: با تصويب طرح حمايت از هيئت‌هاي ورزشي تمام رشته‌هاي ورزشي از كمك‌هاي مالي شوراي شهر برخوردار خواهند شد.

طراحی لباس ورزشی بانوان مسلمان در المپيك

 

كارشناس مسوول دفتر توسعه ورزش بانوان سازمان تربيت بدني، از طراحي لباس بانوان ورزشكار كشور براي شركت در بازيهاي المپيك پكن و بازيهاي اسيايي داخل سالن ماكائو خبر داد.

 

به گزارش ایرنا، " حليمه پاميران " روز سه‌شنبه در حاشيه نشست با مسوولان و نايب رييسان هياتهاي ورزشي چهارمحال وبختياري به ايرنا گفت : اين نوع لباسهاي ورزشي متناسب با شئونات اسلامي بانوان براي شركت در مسابقات بين‌المللي با همكاري كميته ملي المپيك طراحي و توليد خواهد شد.

 

به گفته وي، در بازيهاي آسيايي داخل سالن ماكائو ‪۵تيم ورزشي بانوان جمهوري اسلامي ايران شركت مي‌كنند و براي اين رشته‌ها لباس ويژه بانوان ورزشكار طراحي مي‌شود.

 

وي گفت: تيم فوتبال بانوان ايران نيز در هفته‌جاري با لباسهاي طراحي شده در مسابقات بين‌المللي هند حضور يافته است.

 

كارشناس مسوول دفتر توسعه ورزش بانوان سازمان‌تربيت بدني ايران،از پيگيري راه‌اندازي مجدد معاونت ورزش بانوان خبر داد وگفت : اساسنامه سازمان تربيت بدني به امضاي هيات دولت رسيده و اين اساسنامه در حال بازنگري است و در صورت تصويب اين بازنگري، ورزش بانوان به همان معاونت ورزشي بازخواهد گشت.

 

به گفته وي، در اين معاونت اختيار تام براي ورزش بانوان به معاونت ورزش بانوان داده خواهد شد.

 

پاميران اظهار داشت:در حاضر ورزشكاران زن ايران در تيراندازي، قايقراني، تكواندو و برخي رشته‌هاي ديگر در سطح بين‌الملل صاحب مدال شده‌اند.

 

به گفته وي، هم‌اكنون ورزش بانوان در ‪۴۴فدراسيون ورزشي در كشور داراي نايب رييس بانوان هستند.

حجاب يك اصل پذيرفته شده در ورزش بانوان ايران است

جام جم آنلاين: تاكيد ويژه رئيس‌جمهوري براي تامين سالن‌ها و تجهيزات مورد نياز بانوان و سرمايه‌گذاري صورت گرفته از سوي سازمان، بيانگر كارهاي زيربنايي در جهت دگرگوني وضع موجود و رشد و توسعه ورزش در بين بخش اعظمي از جامعه است كه ورزش را در ميان خانواده‌ها نهادينه مي‌كنند.

 

اما آنچه مسلم است، ورزش بانوان در ابتداي راه خويش قرار دارد و بايد دوچندان به اين مقوله توجه كرد تا بانوان ورزشكار نيز بنا بر استعدادهاي خويش، همپا با مردان سهم و جايگاهي قابل توجه از حضور ورزش ايران را در بازي‌هاي آسيايي و جهاني به خود اختصاص دهند.

 

راهبرد حضور 150 نفره ورزش بانوان ايران در بازي‌هاي آسيايي 2010 گوانگجو چين در شرايطي از سوي سازمان و در جهت نيل به عنوان چهارمي اين بازي‌ها عنوان شده كه رباب شهريان، نفر اول ورزش بانوان كشور تاكيد دارد تيم‌ها و نفراتي به گوانگجو اعزام خواهند شد كه زمينه مدال‌آوري داشته باشند. هر چند او وقتي با اين سوال مواجه مي‌شود كه تلقي شما از مدال‌آوري بانوان از اين بازي‌ها چيست؟ پاسخ مي‌دهد كه بهتر از قطر 2006 مدال خواهيم گرفت. اما وقتي به ياد مي‌آ‌وريم كه در قطر سهم بانوان ايران تنها 2 مدال برنز انفرادي در تكواندو و يك برنز مشترك در شطرنج بوده است. با خود مي‌انديشيم كه ورزش بانوان ايران چگونه مي‌خواهد براي خود معادله حضور در بازي‌هاي آسيايي چين را تعريف كند.

 

چنين به نظر مي‌رسد كه با سياست سازمان تربيت بدني رويكرد تازه‌اي در ورزش بانوان مورد توجه قرار گرفته است، رويكردي كه به مدال‌آوري بانوان ما در عرصه رقابت‌هاي برون‌مرزي بايستي ختم شود. تلقي شما به عنوان مسوول ورزش بانوان در اين زمينه چيست؟

 

بله، كاملا موافقم. در اين خصوص فدراسيون‌ها نيز تكاپوي تازه‌اي را مورد توجه قرار داده‌اند. بويژه با حضور نواب رئيس بانوان در رشته‌هاي مختلف كه باعث شده حركتي هدفمند و حساب شده در زمينه رشد و توسعه ورزش بانوان مورد توجه قرار گيرد. تخصيص 30 تا 50 درصد بودجه فدراسيون‌ها به بانوان زمينه تحقق اهداف بزرگ‌تر را در ورزش بانوان فراهم كرده است. يكي از بزرگ‌ترين اهداف سازمان همان‌طور كه شما اشاره كرديد، مدال‌آوري ورزش بانوان است و اين مقوله مي‌طلبد كه ما از هم‌اكنون برنامه‌هاي خود را عملي كنيم. البته سازمان با برگزاري المپياد ايرانيان براي كشف استعدادهاي جوان، بخصوص در رده بانوان كوشيده است كه ثمرات آن را طي 2 دوره برگزار شده شاهد بوده‌ايم.

پتانسيل ورزش بانوان به‌گونه‌اي است كه حتي در بعضي استان‌ها بانوان در زمينه مدال‌آوري، جلوتر از مردان در المپياد ايرانيان عمل كردند تا به ثبت آقايان مدال‌هاي بيشتري را به خود اختصاص دهند. مطمئنا وجود همين استعداد‌ها باعث شده است امروز مهندس علي‌آبادي با اطمينان كامل از مدال‌آوري بانوان به حضور كاروان 150 نفره بانوان ايران در بازي‌هاي آسيايي 2010 بينديشد؛ حضوري با كميت زياد با فهرستي با كيفيت مدال‌آوري كه اميد است زمينه‌اي باشد براي صعود كاروان ورزش ايران به رتبه چهارم اين بازي‌ها.

 

حــالا شـمــا چـه راهـبـردي را مـورد تـوجـه قرارداده‌ايد تا پاسخگوي انتظارها در گوانگجو چين باشيد؟ منظورم اين است كه آيا امكانات ويژه‌اي را تدارك ديده‌ايد؟

 

كـادر جـديـد كـمـيـتـه مـلـي الـمـپـيك كشورمان كه بنده هم عضو آن هستم، از فدراسيون‌هاي ورزشي خواسته است برنامه‌هاي خويش را در زمينه رشد و ارتقاي ورزش بانوان كه در نهايت به مدال‌آوري منجر شود، ارائه كنند. بديهي اســت مـا طـبـق ايـن بـرنـامـه‌هـا و نـيـاز سنجي‌هاي صورت گرفته از امكانات و اردوهــــايــــي كــــه مــــورد نــيـــاز اســـت، مساعدت‌هاي لازم را به عمل خواهيم آورد.

 

پـيـش‌بـيـنـي‌ شما درخصوص عملكرد تيم‌هاي بانوان در بازي‌هاي آسيايي چيست؟

 

طـبــق اولــويــت‌بـنــدي ســازمــان تـربـيـت بـدنـي درخصوص تيم‌هاي اعزامي، قرار بر اين است كه فقط تيم‌هايي كه شانس مدال‌آوري بهتري دارند، راهي بازي‌هاي آسيايي شوند، چرا كه ما معتقديم؛ ميادين بزرگ و رسمي مانند بازي‌هاي آسيايي جاي كسب تجربه نيست. تيم‌ها بايد مجوز ورودي اين بازي‌ها را از سازمان تربيت‌بدني دريافت كنند. با احتساب اين شرايط، من قول مي‌دهم بانوان ما بهتر از مسابقات دوحه مدال‌آوري مي‌كنند.

به نظر مي‌رسد مهم‌ترين نقش را در كسب نتايج مربيان داشته باشند. در حال حاضر مربيان ملي ما در چه سطحي هستند؟‌ آيا نياز به حضور مربي خارجي هست؟

 

يكي از بحث‌هايي كه هميشه در ورزش حرفه‌اي بوده، بحث مربيگري است. طبق برنامه‌ريزي سازمان و با توجه به نياز فدراسيون‌‌ها ما با خدمت گرفتن مربيان خارجي و برگزاري كلاس‌هاي ارتقاء‌ براي مربيان ملي كشورمان سعي مي‌كنيم اين نياز هم مرتفع شود.

 

كبدي به عنوان تنها ورزش تيمي بانوان كه براي اولين بار در تاريخ ورزش كشورمان مي‌تواند به بازي‌هاي آسيايي اعزام شود، يكي از شانس‌هاي مدال‌آور براي كاروان ورزشي كشورمان است. چقدر به اين امر معتقديد؟

 

با توجه به 2 عنوان متوالي نايب قهرماني در رده آسيايي حتم دارم در بازي‌هاي گوانگجو كبدي دست خالي نخواهد ماند. عملكرد كوتاه مدت اين ورزش نوپا نشان داده است كه بانوان كبدي كار ما از لحاظ فني پيشرفت قابل توجهي داشته‌‌اند. اميدوارم با حمايت‌هاي رئيس فدراسيون كبدي اولين مدال ورزش تيمي بانوان در بازي‌هاي آسيايي از آن كبدي كاران كشورمان باشد.

 

به نظر شما كه بانوي اول ورزش كشور هستيد، حـجــاب بـانـوان ورزشـكـار ايـرانـي چـقـدر در نتيجه‌گيري آنها دخيل است؟ البته با توجه به اين كه هنوز مساله حجاب بانوان كاراته‌كاي ايراني حل نشده است.

 

حجاب يك اصل پذيرفته شده در ورزش بانوان ايران است. ورزشكاران محجبه ايراني توانستند با الگوسازي تاثير بسزايي روي ورزشكاران مسلمان ديگر كشورها داشته باشند.

و اما مساله حجاب كاراته‌كاها موضوعي جهاني است و به لحاظ فني فدراسيون جهاني كاراته با حضور بانوان محجبه در مسابقات رسمي مخالفت مي‌كند كه با رايزني‌هاي رئيس فدراسيون كاراته ان‌شاءالله اين مساله تا بازي‌هاي آسيايي گوانگجو حل خواهد شد، چراكه كاراته به عنوان يكي از شانس‌هاي مدال‌آوري مي‌تواند نقش تعيين‌كننده‌اي در جدول توزيع مدال‌ها داشته باشد.

 

با احتساب اين تفكر كه حل مساله حجاب از سوي محافل بزرگ ورزشي جهان كمك بزرگي به رشد ورزش بانوان ما مي‌كند، فكر مي‌كنيد بانوان ورزشكار ما چقدر از ورزش روز آسيا و دنيا فاصله دارند؟

 

اختلاف رده ورزشي بانوان ما با آسيا و جهان در رشته‌هاي مختلف ورزشي متفاوت است. در برخي رشته‌ها مانند تكواندو ما در آسيا از شرايط خوبي برخورداريم. ولي اين مساله را هم قبول دارم كه بسياري از رشته‌ها نياز به رشد اساسي دارند تا بتوانند به پاي آسيا و جهان برسند. بنده اين نويد را مي‌دهم كه بانوان ما گام اول را براي پر كردن فاصله‌ها برداشته‌اند.

 

رشد و اعتلاي هر ورزش منوط به وجود بودجه و امكانات كافي است. در همين خصوص شما اعـلام كـرديـد 30 تا 50 درصد كل بودجه هر فدراسيون به توسعه ورزش بانوان اختصاص يافته اسـت. آيـا نظارتي بر اختصاص اين بودجه و هزينه‌كرد آن وجود دارد؟

 

شما حتما اطلاع داريد كه در گذشته ورزش بانوان كشورمان با بودجه 9 درصدي انجمن‌ها اداره مي‌شد و همين امر باعث شده بود ورزش بانوان هميشه با بحران مالي مواجه باشد، ولي پس از طرح ادغام خون تازه‌اي در رگ‌هاي ورزش بانوان جريان گرفت و در حال حاضر طبق بخشنامه‌اي كه سازمان صادر كرده، فدراسيون‌ها موظفند حداقل 30 درصد بودجه خود را به بانوان آن رشته تخصيص دهند. البته بــا نـظــارتــي كــه خــودم انـجــام دادم، در بــرخــي فدراسيون‌ها مانند تير و كمان، دووميداني، شنا و قايقراني اين هزينه‌كردها به بالاي 50 درصد هم رسيده است.

 

به عنوان سوال پاياني، طبق برنامه‌هاي عمراني سازمان تربيت بدني، مقرر است تا پايان سال 1388، 1500 سالن ورزشي ويژه بانوان ساخته شود. اين طرح در چه مرحله‌اي قرار دارد و چند سالن به بهره‌برداري رسيده است؟

 

متاسفانه آمار دقيقي در اين خصوص ندارم. بهتر است شما در اين زمينه از مهندس هادياني، مديرعامل شركت توسعه و نگهداري اماكن ورزشي سازمان تربيت بدني سوال كنيد.

 

حرف آخر.

 

قـول مـي‌دهـم روزي فرا برسد كه ورزش از اولويت‌هاي اصلي همه هموطنان، بويژه بانوان شود.

ختصاصي

رييس كميسيون ورزش بانوان:

توسعه ورزش بانوان نيازمند بودجه بيشتر است

 

خبرگزاري موج - گروه اقتصاد ورزش

ورزش كشور با كمك هاي مالي مسئولين ورزش كشور و نگاه ويژه آنها مي تواند پله هاي ترقي را طي كند.

 

رباب شهريان در گفت وگو با خبرنگار موج گفت: در همه كميسيون هاي كميته ملي المپيك حداقل بايد چند بانو حضور داشته باشند.

وي افزود: در حال آماده سازي ليستي از بانوان فعال در عرصه ورزش براي ارايه به كميته ملي المپيك هستيم تا از بين آنان ، تعدادي براي حضور در كميسيون هاي مختلف كميته ملي المپيك انتخاب شوند.

رييس كميسيون ورزش بانوان كميته ملي المپيك خاطرنشان ساخت:اين بانوان به طور حتم مي توانند در توسعه ورزش كشور و تصميم گيري هاي كميسيون هاي كميته ملي المپيك تاثير گذار باشند .

شهريان در ادامه به آخرين اقدامات كميسيون ورزش بانوان كميته ملي المپيك اشاره كرد و گفت : تلاش مي شود تا در جلسه هفته آتي اين كميسيون تقويم فعاليت هاي ورزشي بانوان در بخش آمادگي براي شركت در مسابقات گوانجو چين محقق شود .

وي ابراز اميدواري كرد با تحقق اين تقويم هر چه سريعتر اردوهاي آمادگي بانوان براساس برنامه تنظيم شده به اجرا درآيد .

نگاهى دوباره به

ورزش بانوان

مجيد كاشف

 

اشاره:

 

فعاليتهاى بدنى و ورزش در شرايط كنونى در جوامع مختلف دنيا به صورت ضرورتى انكار ناپذير پذيرفته شده است. محدوديت شرايط مكانى، تراكم بيش از حد جمعيت و متناسب نبودن فضاهاى حركتى با رشد جمعيت، از عوامل محدود كننده فعاليتهاى مناسب بدنى است. از طرفى بروز مسائل جديد در روند زندگى و اختصاص زمان قابل توجهى از ساعات روزانه براى انجام امور مربوطه، مجال پرداختن به امر ورزش را كاهش مى‏دهد. طبيعى است ارزشهاى انقلاب اسلامى براى زنان و اجراى آن از لحاظ اعتلاى معنوى مقام زن، مانع از پرداختن آنان به فعاليتهاى ورزشى به شكل غير اصولى و مغاير با ارزشهاى اسلامى در اماكن عمومى خواهد بود. اهميت تربيت بدنى و ورزش براى رشد جسمى و روانى، الزامى و غير قابل اجتناب است و با توجه به لزوم گسترش ورزش بين زنان جامعه بايد مسؤولان كشورى بويژه مسؤولان تربيت بدنى، گسترش ورزش زنان در دوره‏هاى مختلف زندگى را مد نظر قرار داده و براى آن شالوده و طرح نوينى تدارك ببينيد كه با ارزشهاى انقلاب اسلامى سازگار بوده و همخوانى داشته باشد.

 

ورزش بانوان در گذشته

 

براى ورزش بانوان در دوران باستان، تاريخ مشخصى نمى‏توان يافت و ظاهرا چيزى به نام ورزش بانوان موجود نبوده است. در يونان باستان كه ورزش به عنوان آيين و رسم مذهبى و اجتماعى در بين مردم رواج داشت و براى نخستين بار هر چهار سال يك بار مسابقات ورزشى به نام المپيك برگزار مى‏شد، زنان در اين عرصه حتى براى ديدن مسابقات، ممنوعيت داشتند. نظام برده‏دارى و سيستم طبقاتى در دوره پيشين تنها به زنان اشراف اين امتياز را مى‏داد كه در مراسم ورزشى براى تماشا يا انجام مسابقات شركت كنند و زنان طبقات پايين از اين حق محروم بودند. با رشد نظام برده‏دارى و تغييرات سياسى، اجتماعى، اقتصادى و فرهنگى، موقعيت زنان در تمام صحنه‏ها و از جمله ورزش تغيير كرد. نخستين زنى كه سنتهاى دوران برده‏دارى را در يونان باستان در هم شكست، زنى به نام «هيپوهريا» بود كه مسابقاتى با عنوان «هريا» بدون حضور مردان انجام داد كه در آن مسابقات جوايزى از تاج گل و شاخه‏هاى زيتون كه مظهرى از خدايان يونان بود، به برندگان داده مى‏شد. با آغاز قرن بيستم و با تشكيل نخستين مسابقات المپيك نوين، زنان هم در اين مسابقات شركت يافتند. در اولين المپيكى كه در عصر جديد برگزار شد، تعداد قليلى زن شركت كردند اما سال به سال تعداد زنانى كه در اين مسابقات شركت مى‏كردند، افزايش يافت. به عنوان مثال در سال 1279 (1900 ميلادى) در المپيك پاريس، تعداد زنان شركت كننده 6 نفر بودند ولى در المپيك سئول 1367 اين تعداد به 2470 نفر زن از 119 كشور رسيد و اين رقم در المپيك بارسلون 1371 نيز افزايش يافت.

 

ورزش بانوان دردنياى امروز

 

امروز زنان جامعه ما در سطوح مختلف و مشاغل گوناگون انجام وظيفه مى‏كنند و اين مسؤوليت را به عنوان يك وظيفه دينى، اجتماعى و انسانى خود به شمار مى‏آورند. به علاوه بانوان وظيفه باردارى و تولد نوزاد سالم را نيز دارند كه مسؤوليت اجتماعى و انسانى آنها را حساس‏تر مى‏سازد. بنابراين هيچ توجيهى وجود ندارد كه صرفا به دليل جنسيت، زنان از ورزشهاى مختلف منع شوند. برخى عوامل مثبت فرهنگى و نيز تفاوتهاى فيزيكى و فيزيولوژيكى زنان با مردان باعث شده تا زنان از اين نظر محدودتر از مردان فعاليت داشته باشند. در عين حال عوامل متعددى باعث شده است كه اين محدوديت ابعاد تازه‏اى بيابد كه از آن جمله‏اند؛

1ـ نشناختن‏اهميت‏ورزش‏درساختار جامعه به عنوان يك ابزار فرهنگى و بهداشتى بويژه در بين زنان.

2ـ هماهنگ نبودن رشد جمعيت و توسعه فضاهاى ورزشى و حركتى بويژه براى زنان.

3ـ محدوديتهاى اجتماعى و خانوادگى كه از آداب و رسوم غلط و نارساييهاى فرهنگى سرچشمه گرفته است.

 

4ـ تفكر غالبِ در اولويت بودن ورزش مردان نسبت به زنان، همانند بسيارى از زمينه‏هاى ديگر در جامعه.

 

5ـ درگيرى اكثريت زنان با مسائل روزمره زندگى، به عنوان يك عامل وقت‏گير و بازدارنده بويژه براى زنان شاغل.

 

6ـ بى‏توجهى رسانه‏هاى جمعى به اشاعه فرهنگ ورزش بين زنان.

 

7ـ كمبود نيروى انسانى مجرب و آگاه براى هدايت و سوق دادن زنان به سمت فعاليتهاى ورزشى.

 

اين عوامل كم و بيش در همه كشورهاى جهان با فرهنگهاى مختلف رواج دارد. در اين رابطه «كريستين ولز» از دانشگاه آريزونا مى‏گويد: «... در فاصله سنين 11 تا 13 سالگى، رشد و بلوغ دختران بسيار سريع‏تر از پسران است و رشد طولى آنها قبل از پسران متوقف مى‏شود. اين بدان معنى است كه مجموع دوره رشد پسران، دو سال بيشتر طول مى‏كشد كه در نتيجه آن، پسران قد بلندترى پيدا مى‏كنند و دختران از رشد و توسعه عضلانى كمترى برخوردار مى‏شوند. بنابراين اضافه وزن دختران مربوط به ذخاير چربى بدن است، نه وزن بدون چربى. اين اختلافات باعث مى‏شود تا پسران نسبت به دختران داراى حجم خون، تعداد گلبولهاى قرمز و هموگلوبين بيشترى باشند و داراى قفسه سينه حجيمتر و حفره شكم كوچكتر هستند. در واقع ظرفيت ششها و اندازه قلب پسران با دختران اختلاف دارد. علاوه بر اختلافات فيزيكى و فيزيولوژيكى بين دختران و پسران كه مى‏تواند تفاوتهاى قابل توجهى در كاركرد عملى اندامهاى بدن آنها ايجاد كند، استدلال قوى ديگرى نيز مى‏تواند براى بروز اين اختلافات مطرح شود كه اساس آن را فرهنگ اجتماعى تشكيل مى‏دهد. به دليل اختلافات فرهنگى بين دو جنس، انتظار مى‏رود كه دختران و پسران در ميزان پرداختن به ورزش و فعاليت بدنى با هم تفاوت داشته باشند. از آنجا كه جامعه پذيرش فعاليت بدنى دختران را به اندازه پسران ندارد، پتانسيل ظرفيت آمادگى بدنى دختران به اندازه پسران رشد نمى‏يابد.»

بنابراين وجود تفاوتهاى متعدد بين زنان و مردان در فرهنگهاى مختلف غير قابل انكار است و جالب‏تر از همه اينكه

  انتشار : ۹ آذر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 150

دیدگاه های کاربران (0)

آموزش نحوه تهیه مدار چاپی

آموزش نحوه تهیه مدار چاپی

همه کسانی که در زمینه طراحی و ساخت مدارات الکترونیکی فعالیت می کنن و با مدارات آزمایشی سر و کار دارند با مسائل مربوط به استفاده از فیبر سوراخدار و مدارات چاپی آشنا هستند. معمولا برای پیاده سازی مدارات کوچک از فیبر های سوراخدار آماده موجود در بازار استفاده می کنیم. ولی زمانی ... ...

پاورپونت آموزش چکیده نویسی (ویژه اساتید پژوهش)

پاورپونت آموزش چکیده نویسی (ویژه اساتید پژوهش)

بسمه تعالی   پاورپونت آموزش چکیده نویسی - ابزاری کلیدی برای اساتید پژوهش آیا به دنبال راهی هستید تا مهارت‌های چکیده نویسی خود را به سطح بعدی ببرید؟ پاورپونت آموزش چکیده نویسی ما، طراحی شده ویژه اساتید پژوهش، ابزاری است که به شما کمک می‌کند تا با اصول و تکنیک‌های ... ...

گنجینه آلفا

گنجینه آلفا

  محصول صوتی گنجینه آلفا،مجموعه 14 موزیک (امواج باینورال)آلفا می باشد.شنیدن این امواج صوتی در هنگام مطالعه، مدیتیشن و یا استراحت،پیشنهاد میشود. برای شنیدن این موزیک ها شما به یک هدفون و یا هنزفری با کیفیت نیاز دارین.موقع شنیدن موزیک شما باید هدفون سمت راست(R) را دقیقا روی ... ...

دریافت فایل : گنجینه آلفا
طرح جابر برنج

طرح جابر برنج

طرح جابر برنج طرح جابر برنج مناسب برای پایه اول، دوم و سوم دبستان به همراه دفتر کارنما با فرمت ورد و قابل ویرایش این فایل کامل و آماده است و جهت ارائه به همکاران فرهنگی می باشد. این نمونه طرح جابر که برای شما تهیه کرده ایم و با قیمت مناسب در دسترس شما قرار داده ایم طرح ... ...

دریافت فایل : طرح جابر برنج
مدیریت ارجاع نمونه هاي بالیني

مدیریت ارجاع نمونه هاي بالیني

حجم فایل : 135.3 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 22 بسم الله الرحمن الرحیم مدیریت ارجاع نمونه هاي بالینيدرآزمایشگاههای پزشکی در صورت وجود ارتباط بین آزمایشگاههای ارجاع با ارجاع دهنده با تدوین قرارداد، این ارتباط شفاف می گردد . نکات مهم در خصوص نحوه تدوین ... ...

پس زمینه لایه باز استوری اینستاگرام  حاشیه صورتی  اسب تکشاخ یونیکورن

پس زمینه لایه باز استوری اینستاگرام حاشیه صورتی اسب تکشاخ یونیکورن

پس زمینه لایه باز استوری اینستاگرام حاشیه صورتی اسب تکشاخ یونیکورن     فرمت اصلی PSD   سایز استوری اینستاگرام مخصوص پیچ های کاری و شخصی مخصوصا بلاگر ها کیفیت عالی لایه باز قابل ویرایش با این فایل میتونین پس زمینه های استوری های بسیاز جذابتری داشته باشین   فرمت ... ...

گزارش کار آزمايشگاه مکانيک خاک

گزارش کار آزمايشگاه مکانيک خاک

حجم فایل : 964.6 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 14 گزارش کار آزمايشگاه مکانيک خاک آزمایش شماره 6 : آزمايش تراكم خاك بسمه تعالی آزمايشگاه مكانيك خاك اساتيد محترم : جناب آقاي مهندس ملاباشي جناب آقاي دکتر متين جناب آقاي بهادرياعضاء گروه : محمد مهدي حاجي زماني ... ...

سوالات امتحانات خرداد زبان انگلیسی نهم

سوالات امتحانات خرداد زبان انگلیسی نهم

عنوان جزوه : سوالات امتحانات خرداد زبان انگلیسی پایه نهم تعداد صفحات : 11 فرمت جزوه : pdf توضیحات بیشتر درباره جزوه : جزوه سوالات برای امادگی امتحانات نوبت دوم زبان انگلیسی و مربوط به پایه نهم است. این جزوه در 11 صفحه اماده سازی شده است و کیفیت بالایی دارد. لازم به ... ...

جزوه  اندیشه اسلامی 1 ✍ آقای سبحانی و دکتر رضایی

جزوه اندیشه اسلامی 1 ✍ آقای سبحانی و دکتر رضایی

جزوه اندیشه اسلامی 1 ✍ آقای سبحانی و دکتر رضایی ... ...

متن کامل مقالات «کنفرانس بین المللی مبلمان و دکوراسیون - دکو 2011»  - 35 مقاله

متن کامل مقالات «کنفرانس بین المللی مبلمان و دکوراسیون - دکو 2011» - 35 مقاله

نخستین کنفرانس بین المللی مبلمان و دکوراسیون - دکو 2011 دل مرکز همایش های صدا و سیما (تهران) برگزار شده است. متن کامل 35 مقاله به صورت PDF در این بسته ارائه شده است.   محورهای کنفرانس دکو 2011: - چشم اندازو چالش های صنعت مبلمان کشور در بخش های واردات، تولید، توزیع و ... ...

مراحل ساختمان سازی

مراحل ساختمان سازی در این تحقیق موضوعات مراحل انجام کار ساختمان سازی بعد از انجام قرارداد تجهیز کارگاه و اماده کردن کارگاه ساختمانی تسطیح محوطه گود برداری زهکشی پر کردن چاه ها  قنوات و قطع اشجار نقاط نشانه و مبدا ساختمان ها و تجهیزات و تجهیز کارگاه تحویل وکنترل مصالح ...

دریافت فایل : مراحل ساختمان سازی
بررسی و ارزیابی توپولوژی در شبکه و switch

بررسی و ارزیابی توپولوژی در شبکه و switch

حجم فایل : 851.3 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 24 1 بررسی و ارزیابی توپولوژی در شبکه و switch 2 Switch 3 توپولوژی چیست؟ نحوه کابل بندی درشبکه های کامپیوتری را توپولوژي می گویندانواع آن1- توپولوژي خطی یا BUS 2- توپولوژي حلقه ای یا Ring3- توپولوژي ستاره ای یا ... ...

طرح جامع اتوکد شهر رشت – تفصیلی

طرح جامع اتوکد شهر رشت – تفصیلی

طرح جامع شهر رشت شامل یک فایل اتوکد لایه باز متشکل از بیش از ۱۰ نقشه کامل بوده و به صورت کامل کلیه اماکن و راههای شهر رشت را شامل می شود.   طرح تفصیلی چیست؟ طرح تفصیلی طرحی است که بر اساس معیارها و ضوابط کلی طرح جامع، نحوه استفاده از زمین های شهری را در سطح محلات مختلف ... ...

دانلود پاورپوینت خلاصه كتاب عكاسی هنر ميان مايه

دانلود پاورپوینت خلاصه كتاب عكاسی هنر ميان مايه

عنوان: خلاصه كتاب عكاسي هنر ميان مايه فرمت فایل: pptx تعداد اسلاید ها: 68 زبان: فارسی دسته بندی: هنر چکیده: عکاسی در لغت به معنای روش عکاسی و عکسبرداری است و همچنین به عمل و شغل عکاس نیز گفته می‌شود. این هنر در اکثر زبان‌های جهان فتوگرافی خوانده می‌شود که ترکیبی از دو ... ...

کتاب قوانین جهان هستی

کتاب قوانین جهان هستی

قوانین جهان هستی همه ما در خانه خود قوانینی را وضع کرده ایم و همه افراد خانواده موظف به رعایت کردن و احترام گذاشتن به این قوانین هستند. در محله و شهر ما نیز قوانینی حاکم است در هر کشوری قوانین مختلفی وجود دارد و مردم آن شهر یا کشور موظف به رعایت آن قوانین هستند. اگر کسی ... ...

تمامی مقاله تحقیق گزارش کار آزمایشگاه را از سایت ما دانلود کنید

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما