اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یافهرست مطالب
پیشگفتار
مقدمه
نقش رسانههای گوناگون ارتباطی در آموزش
نقش ارتباطی اینترنت در آموزش و پرورش
پست الکترونیکی
اتاقهای گفتگو
نقش معلمان در استفاده از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات
نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش
نقش معلمان دراستفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات
تجزیه و تحلیل دادهها
۱ـ منافع استفاده از رایانهها در کلاسهای درس
۲ـ نقش رایانهها در ارتباطات
۳ـ منافع استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای معلمان
نتایج به دست آمده از تحقیق در سال سوم
نتایج بدست آمده در سال چهارم اجرای تحقیق
روش تجزیه و تحلیل دادهها
فعالیتهای مشارکتی دانشآموزان در گروههای کوچک
مشغولیت با منابع خارجی
توجه به مخاطبان خارجی
بحث و نتیجهگیری
توصیهها و پیشنهادها
آیا در آینده رایانه جای معلم را می گیرد؟
وسیله ی ارتباط جمعی چیست؟
دهکده ی جهانی
جهت گیری در آینده
توسعه و ضرورت اصلاح
معلم کارآمد
داشتن دیدگاه
تکنولوژی در خدمت معلم
چالش ها و چشم انداز ها
هدف از ICT در آموزش و پرورش
تجارب دیگر کشورها
جلوگیری از تکرار خطا
وبلاگ و کاربرد آن در تعلیم و تربیت
انواع وبلاگ
دغدغه های فناوری
تفاهم با رایانه
رایانه و ورود به تعلیم و تربیت
نگاهی انتقادی به اینترنت
نگاه مثبت به اینترنت
آیا رایانه تعلیم و تربیت را غیر انسانی خواهد کرد؟
نتیجه
پیشنهادات
مهارتهای مورد نیاز معلمان درعصر دانایی
مقدمه
ضرورت توانا بودن معلم در عصر دانایی
مهارت اول: آشنایی با فناوری اطلاعات و قدرت به کارگیری آن در جریان آموزش
مهارت دوم: آشنایی با فنون پژوهش، انجام پژوهش و بهرهگیری از نتایج آن در عمل
مهارت سوم: توجه به آموزش و پرورش خلاق و پرورش خلاقیت فراگیران
مهارت چهارم: آشنایی با مهارتهای کلاس داری و شیوههای تدریس نوین
الف ـ توانایی جذب فراگیران
ب ـ پرورش مهارتهای فکری
ج ـ یادگیری و ارزیابی آن
دـ اداره کلاس
هـ رفتارهای کلاسی معلمان
و ـ شیوههای تدریس
نتیجه گیری
منابع و ماخذ
جهاني را كه در آن زندگي ميكنيم جهان ارتباطات نام گرفته است. با كمك ماهوارهها و اينترنت مرزها و ديوارهاي مرئي و نامرئي فرو ريخته و دنيا به دهكده كوچكي تبديل شده است. در اين دهكده كوچك، نظامهاي پيشين نابود شده و يا در حال نابودي است ونظامهاي جديد با سرعتي وصف ناپذير در حال جايگزيني است. دگرگوني در دانش، دگرگوني در نگرش، دگرگوني در رفتارها و دگرگوني در روابط انساني و اجتماعي از دستاوردهاي اين دگرگوني است. آنچه در اين مقاله مورد بررسي است كاربرد فناوريهاي جديد اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش و بررسي تأثير آن در ابعاد گوناگون آموزشي، پژوهشي و اجتماعي است. بدين منظور، در اين مقاله ابتدا پيرامون وسايل جديد اطلاعات و ارتباطات و نقش آنها در آموزش و برقراري ارتباطات اجتماعي مطالبي ارائه خواهد شد و سپس به تأثير اين فناوريها در كلاسهاي درس و نقش معلمان در اين رابطه ميپردازد.
همچنين سعي شده است با بررسي كتب، مجلات و مقالههاي اينترنتي، آخرين نتايج به دست آمده از تأثير فناوريها در كلاسهاي درس به ويژه تأثير آنها در تغيير نقش معلمان مطالبي ارائه شود. نقش اين فناوريها درچگونگي برقراري ارتباط معلم با دانشآموزان، با همتايان و با ساير افراد جامعه از جمله مطالب اين مقاله است.
با توجه به نتايج به دست آمده توصيههايي براي استفاده بهتر از فناوريها براي برقراري ارتباطات اجتماعي به معلمان، مسؤولين و دست اندركاران آموزشي شده است.
ارتباط عبارت است از فراگرد انتقال اطلاعات، احساسها، حافظهها وفكرها در ميان مردم (اسميت، 1988، ص 7). ارتباطات به معناي «تسهيم تجارب» نيز تعريف شده است. در اين معنا، هر انساني تجارب و آنچه در درون خود دارد را با ديگران در ميان ميگذارد. برخي از صاحبنظران ارتباطات را پديدهاي تكاملي ميدانند كه به گونهي فراگردي از افراد و نظام اجتماعي كه درآن زيست ميكنند، نشأت گرفته و خود به نوبه خود بر آنها تأثير ميگذارد. از طريق اين جريان، انسانها و نظامهاي اجتماعي تكامل مييابند، تغيير ميپذيرند، خود را با شرايط منطبق ميكنند، جايگزين ميشوند، رشد ميكنند.
ابزارهاي ارتباطي وسايلي هستند كه از طريق آن انسانها به خلق، حفظ و توسعه روابط خويش با يكديگر ميپردازند. از طريق اين ابزار اطلاعات، دانش و آگاهيها و حتي فرهنگها مبادله ميشود. فناوريهاي جديد اطلاعات و ارتباطات از زمره وسايل ارتباطي جديد هستند كه با امكاناتي نظير پست الكترونيكي، اتاقهاي گفتگو، گروههاي مباحثه، نفش عمدهاي در اين فرآيند به عهده دارند.
اصطلاح ”فناوري اطلاعات[1]“ جديداً به ”فناوري اطلاعات و ارتباطات[2]“ تغيير يافته است. البته تفاوت اين دو واژه از نحوه برقراري ارتباط نشأت گرفته است. واژه اول، يعني فناوري اطلاعات به جريان يكسويه ارتباط اشاره دارد كه در اين فرآيند، گيرنده و يا دريافت كننده نسبت به اطلاعات دريافتي منفعل است. واژه دوم يعني فناوري اطلاعات و ارتباطات، اشاره به تعامل بين كاربر و دنياي اطلاعات دارد. بنابراين، واژه دوم به جريان دوسويه ارتباط اشاره دارد كه در اين فرايند، كاربر نقش بسيار فعالي در رد و بدل كردن اطلاعات خواهد داشت. رايانه از طريق جريان فرست و بازفرست اطلاعات، توانايي مردم را براي برقراري ارتباط فوري و آسان از فواصل دور و نزديك فراهم كرده است و از اين طريق موجب تحولات شگرفي در امور گوناگون از جمله آموزش و پرورش شده است. در اين مقاله ضمن اشاره به تحقيقات انجام گرفته در مورد نقش رايانهها در آموزش به نقش ارتباطي آنها توجه خاص شده است.
در قرن نوزدهم، گسترش راه آهن و استفاده از آن به عنوان اولين وسيله ارتباطي، كمي بعد اختراع تلفن كه هر فرد ميتوانست ارتباط فوري و بلادرنگ با افراد ديگر داشته و اطلاعات به راحتي و وضوح سريعاً نقل و انتقال مييافت. سپس، تلگراف، تلكس، ماشين فاكس كه امكان انتقال نوشته را از طريق شبكههاي ارتباطي فراهم ميكرد.
استفاده از وسائل الكترونيكي در امر برقراري ارتباط و در نتيجه آموزش از طريق آن، در اوايل سال 1900 از طريق راديو آغاز شد. در اوايل 1924، بي بي سي (BBC) شروع به پخش برنامههاي آموزشي كرد. از آن زمان تا به حال راديو به منزله ابزاري جهت دست يابي افراد ساكن مناطق دور افتاده به آموزش مطرح بوده است.
برنامههاي آموزشي تلويزيون در دهه 30 آغاز به كار كرد (1930)، 20 سال طول كشيد تا برنامههاي آموزشي آن به صورت محبوب و مردمي در آيد، بعد از گذشت 30 سال، فناوريهاي رايانهاي زمان و مكان را در نورديدند و آموزش را از كلاسهاي درس به منازل ومحل كار آوردند و درسهاي مجازي، دورههاي مجازي و دانشگاههاي مجازي پديد آمدند. در حال حاضر كاربرد گسترده از امكانات اينترنت در مدارس، نشانگر فناوريهاي پيشرفته ميباشد.
امروزه، علم مرز نميشناسد و به گوشهاي از جهان تعلق ندارد. همه با هم مشغول ساختن دانشهاي نو براي بهبود بخشيدن به نابسامانيهاي اوضاع جهان اند. اين واقعيت است كه همه جهانيان از پيشرفتهاي حاصله از تلاش دانشمندان و متخصصان براي زندگي بهتر و رفاه بيشتر استفاده ميكنند. بنابراين، بايد در توليد وساخت دانش نيز سهمي به عهده گيرند.
بهره مندي از تجارب بدست آمده از طريق رسانهها از تكرار كارهاي انجام شده و صرف وقت و سرمايه مجدد جلوگيري ميكند. امروزه با كمك فناوريها، در كسري از ثانيه ميتوان به تجارب انديشمندان دست يافت. با استفاده از فناوريهاي جديد، نه تنها ميتوان در معرض كارهاي انجام شده قرار گرفت بلكه اين امكان از طريق شبكههاي بين المللي وجود دارد كه در فرآيند كارهاي در حال انجام به طور فعالانه مشاركت كرد. متخصصان كشورهاي مختلف ميتوانند در زمان مشخصي به تبادل انديشه و نظر بپردازند و در مورد يك رويداد علمي بحث و گفتگو كنند و از اين طريق به دانش جهاني دست يابند. آنچه در زير بيان ميشود، استفاده از فناوريهاي آموزشي را در حرفه پزشكي نشان ميدهد:
اليوت ماسيه[3]، فناور و متخصص تعليم و تربيت، اين تجربه دست اول را هنگام بازديد از «گام نخست در موفقيت و پيشرفت در يادگيري الكترونيكي» ملاحظه كرد. او در تفسير اين بازديد چنين ميگويد:
هفت هزار متخصص قلب را در سالن كنفرانسي تصور كنيد كه در حال مشاهده و تعامل با جراحاني هستند كه به طور همزمان مشغول عمل جراحي قلب در سه كشور مختلف دنيا (اسرائيل، ايتاليا ونيويورك) هستند. شش بيمار براي جراحي قلب دراتاقهاي عمل اين سه كشور در نظر گرفته شدند. در هر اتاق عمل، بين 3 تا 8 دوربين فيلمبرداري و وسايل اسكن جهت نشان دادن عمل جراحي و گرفتن تصاوير از داخل و پخش آن به صورت زنده فراهم شده است.
متخصصان قلب در اتاقهاي عمل مشغول اجراي روشهاي بسيار پيچيده، بالاتر از سطح استانداردهاي معمول بودند. بيماران مورد عمل جراحي كه وضعيت بسيار جدي و وخيمي داشتند، همه برگه رضايت نامه را امضاء كرده بودند و در طول انجام عمل جراحي به هوش بودند.
يك دستگاه تغذيه ماهوارهاي و ارتباط از طريق آن، به تماشاگران اجازه ميداد تا طي انجام دادن عمل جراحي، به طور زنده با جراحان در تعامل و ارتباط باشند و كليه عمليات را دنبال و حتي آنها را مرور و بازنمايي كنند. شركت كنندگان ميزگرد، متخصصان سطوح بالاي جراحي قلب بودند كه عقايد و نظرات خود را در مورد روش كار و شيوه عمل جراحي توضيح ميدادند. از سوي ديگر، جراحان در اتاق عمل راجع به اينكه چه روشي را انتخاب كنند و در چه حالتي، روش انتخاب شده را متوقف خواهند كرد رأي گيري ميكردند. همين كه رأيگيري در حال انجام بود، چهار صفحه پر از اطلاعات فوري و بلادرنگ در مقابل متخصصان قلب قرار گرفت. اين اطلاعات به آنها كمك ميكرد تا در جريان اتفاقات زمينهي كار باشند (ماسيه، 2001، ص 1)
ماسيه گزارش ميدهد «واقعاً، اين رويداد تجربه يادگيري بسيار قدرتمندي بود. اين فرآيند از توزيع بسيار سريع دانش و اطلاعات پزشكي حمايت ميكرد. خيلي سريعتر از فرآيند معمولي در چاپ اطلاعات پزشكي.»
همان طور كه در اين مثال ملاحظه شد. يكي از مهمترين امتيازات فناوريهاي اطلاعات و ارتباطات مشاركت جمعي در توليد دانشهاي جديد از طريق برقراري ارتباطات اجتماعي است. اينترنت براي دست اندركاران آموزشي مزاياي ديگري را نيز در بردارد، از جمله:
ـ ارتباط بامراكز علمي، پژوهشي سراسر كشور و دنيا و كسب مشورت و تبادل نظر با صاحبنظران و متخصصان هر رشته؛
ـ تماس سريع با كارشناسان، متخصصان و صاحبنظران سراسر كشور وسراسر دنيا در رشتههاي تخصصي مربوطه از طريق امكانات گوناگون اينترنت نظير پست الكترونيكي.
كاربرد گسترده ازامكانات اينترنت در حرفهها و مشاغل گوناگون، نشانگر استفاده از فناوري پيشرفته است. اين فناوري نه تنها براي دست يابي به اطلاعات و دانش روز استفاده ميشود بلكه در اكثر نوشتهها آدرس پست الكترونيكي نويسنده مشخص است و فرد ميتواند در مورد نوشته با نويسنده آن تماس بگيرد و به بحث و گفتگو پيرامون مطالب نوشته شده بپردازد. گر چه در گذشته هم امكان تماس از طريق نامه، فاكس و تلفن وجود داشته است ولي استفاده از امكانات اينترنت اين روند را بسيار تعاملي تر، آسانتر و ارزانتر كرده است. پيامي كه از طريق اينترنت فرستاده ميشود، بسيار ارزانتر از فرستادن آن با وسايل ارتباطي ديگر نظير تلفن، دورنگار و نظاير آن است. امكانات اينترنت به شخص امكان ناشناس ماندن ميدهد. بنابراين، او ميتواند هر سؤالي داشته باشد بدون ترس و دلهره بپرسد. گر چه ممكن است نام كاربر مشخص شود ولي ويژگيهاي ديگر او نظير سن، جنسيت، مليت و حتي محل ارسال پيام ناشناخته ميماند. براي مثال، نامهاي كه از همسايگي و اتاق كناري فرستاده ميشود با نامهاي كه از يك كشور بسيار دور فرستاده ميشود، مشابه است و تشخيص محل ارسال نامه كمتر امكان پذير است. با استفاده از پست الكترونيكي امكان تماس با افراد سراسر دنيا وجود دارد. وجود امكان بحث و گفتگو از طريق اينترنت از ديگر امتيازات اين رسانه در آموزش ميباشد.
يكي از قابليتهاي اينترنت، چت يا اتاقهاي گفتوگو ميباشد. چت در لغت به معناي گپ زدن، صحبت دوستانه و درد دل آمده است. چت كردن يعني ارسال پيام براي يك مخاطب يا مجموعهاي از مخاطبان و دريافت پاسخ از آنها در مدتي كمتر از چند ثانيه و تكرار اين عمل. محيطهاي چت انواع مختلفي دارند از جمله، چتهاي نوشتاري، گرافيكي، صوتي و تصويري، چتهاي صوتي همانند تلفن عمل ميكنند با اين تفاوت كه فرد ميتواند همزمان با چند نفر و يا يك نفر گفتگو كند. در چت صوتي تصويري، كلام و تصوير همزمان رد و بدل ميشود. در چتهاي گرافيكي، چت كنندهها علاوه بر تايپ پيام، براي خود يك تصوير گرافيكي كه معرف آنهاست، انتخاب ميكنند.
در هر صورت متداولترين نوع چت، كاربرد نگارشي آن است. از اين قابليت اگر درست استفاده شود، گستره وسيعي از امكانات را در اختيار كاربران قرار ميدهد. در محيطهاي چت دو نوع برخورد افراد با هم وجود دارد، يكي به صورت تخصصي و ديگري عمومي. معمولاً ايرانيان علاقه مند به چت، به غير از تعداد معدودي از اساتيد و متخصصان و علاقه مندان حيطه خاصي، وارد محيطهاي تخصصي نميشوند، چرا كه از طرفي تسلط كافي به زبان انگليسي يا ديگر زبانها را ندارند و از طرفي گرايش به برقراري روابط اجتماعي برون مرزي نيز كم است و اين ميتواند به دليل نبودن اشتراكات فرهنگي و تفاوت در اولويتهاي مورد علاقه در بحث، باشد.
در پژوهشي انجام شده توسط زماني و آقاكثيري (1383) از مدارس اصفهان نشان داده است كه آموزش و پرورش هزينههاي زيادي را براي بازآموزي و آموزش ضمن خدمت معلمان براي استفاده و كاربرد رايانه در مدارس هزينه كرده است. 89% از معلمان مورد مصاحبه دورههاي آموزش ضمن خدمت پيرامون مهارتهاي مربوط به استفاده از رايانه را گذرانده اند. 23% از اين افراد از مهارتهاي كسب شده در امر آموزش و پژوهش استفاده كردهاند ولي تنها 3% از اين افراد تواسنتهاند از دانش كسب شده در زمينه برقراري ارتباط با همتايان و والدين استفاده كنند. اين افراد معمولاً كساني بودند كه در منزل به رايانه و اينترنت دسترسي داشتند. بنا به اظهار اين معلمان، آنها در موارد معدودي از اتاقهاي گفتمان براي برقراري ارتباط با دوستان خود استفاده كردهاند وبراي منظورهاي آموزشي و درسي كمتر اين امكانات مورد بهره برداري قرار گرفته است.
هم اكنون اهداف سنتي آموزش تغيير يافته، تنها به يادگيري بدنهي دانش و مهارتها محدود نميشود، بنابراين وظيفه معلمان هم تغيير كرده و مشكلتر شده است زيرا آنان بايد مهارتهاي شناختي تركيب دانش نو و قديم، چگونگي يادگيري دانش جديد و به كار بردن اين دانش در موقعيتهاي جديد را به بچهها ياد بدهند. در زمينههاي اجتماعي ارتباط معلمان تنها به ارتباط با تعداد معدودي دانشآموز محدود نميشود و آنها ناچارند براي به روز كردن اطلاعات علمي كه هر روز تازهتر و پيچيدهتر ميشوند، دامنه ارتباطات اجتماعي خود را گسترش بخشند. آنها نياز دارند كه با افراد جامعه به ويژه والدين ارتباط برقرار كنند و از امكانات جامعه و خانواده حداكثر استفاده را بنمايند. در اكثر موارد آنها دامنه روابط اجتماعي خود را از مدرسه فراتر گذاشته و با ساير همتايان خود در سراسر كشور و حتي با ساير كشورها تماس گرفته و از نظريات و تجربيات آنها در زمينههاي گوناگون و براي حل مشكلات آموزشي بهره ميگيرند. فناوريهاي جديد زمنيه بسياري از روابط اجتماعي را براي آنها فراهم ميكنند. آنها به دانشآموزان ميآموزند كه چگونه ميتوانند زمينههاي كار گروهي و تعاون را با كمك فناوري اطلاعات و ارتباطات بهبود بخشند. بهرهمندي از تمام امكانات بالقوهاي كه در اين فناوري وجود دارد شرايط و خواستههاي جديدي را از معلمان ميطلبد. در مورد اهميت اين موضوع در شرايط كنوني لازم است به چند نكته در مورد آموزش توجه گردد:
جدول 1-1 ارزيابي الگوي جديد
از (سنتي) |
به (جديد) |
ساختمان مدرسه |
زيرساختهاي توليد دانش (مدارس، آزمايشگاهها، راديو، تلويزيون، اينترنت و موزهها) |
كلاسها |
افراد يادگيرنده |
معلم به عنوان ارائه دهنده |
معلم به عنوان تسهيل كننده |
مجموعهاي از كتابها و وسائل كمك آموزشي ديداري و شنيداري |
مواد چند رسانهاي (مواد چاپي، مواد صوتي، ويدئو، ديجيتال) |
امروزه، نظامهاي فعال آموزشي از طريق چند رسانهايها بدون توجه به فاصله جغرافيايي و مليت به يادگيرندگان امكان استفاده يكسان از امكانات را ميدهند. در اين مدل جديد، فناوري جايگزيني براي مدرسه نيست، بلكه نقش مكمل را براي نظام ايفاء ميكند.
2. Information and Communication Technology
شامل ورد 98ص
مبلغ قابل پرداخت 43,000 تومان