اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یاسبكهاي معماري 3
چکيده : 3
پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري: 10
پست مدرنيسم 12
معماري كانستراكتيويسم 15
معماري مدرن متعالي 16
مدرسه ي باهاس 16
معماري مدرن در اروپا 17
ظهور اولين ساختمان هاي مدرن 18
معماري مكتب شيكاگو: 19
زمينه هاي ظهور معماري مدرن 20
معماري ايراني؛ معماري درونگرا 21
اصول معماريايراني 27
هنر و معماري اسلامي 33
هدف از اين موضوع درکمفهوم مدرنيسم ،علل پيدايش و پاره اي از خصوصيات آن است .در اين مقاله ابتدا بهمفهوم مدرنيته و مدرنيسم وتفاوت آنها اشاره خواهد شد و سپس با ذکر يک نمونه شهرمعاصر به جمعبندي نظرات و مباحثي چون :رابطه جامعه مدني و آيين شهروندي،خصوصياتمدرنيزاسيون شهري و ثمرات ورود مدرنيته در شهرسازي ايران اشاره خواهد شد .
مقدمه :
واژه مدرنيسم به معناي نو گرايي و نو سازي است و مدرنيزاسيون عمليکه منتج از مدرنيسم و مبتني بر مدرنيته و افکار مدرن است .پيدايش مدرنيته با پيدايش جوامع مدرن (كشورهاي اروپاي غربي) هم زمانبوده است ولي در اينكه آغاز مدرنيته چه زماني است ميان محققان توافق نيست وليعمدتاً از سال 1890 تا1930 مد نظر است.1 آغاز عصر مدرن رويدادي بود كه در آن مجموعهانديشهها قوام يافته بودند تا جنبشهاي جديدي را كه تجسم بخش روح جامعه صنعتيبودند شكل دهند، مصالح و روش هاي نوين ساخت وساز به معماران و مهندسين اين توان راداده بود تا شيوههاي ساخت و ساز را كشف كنند.2
با ظهور عصر صنعت و گسترش صنايع توليد انبوه بسياري از مردم به سرعتاز شيوه زندگي قرون وسطي به شيوه زندگي مدرن گرويدند. 3
آغاز عصر مدرن با پيدايش خردگرايي، روشنفكري، علم مداري و دينپيرايي همراه بود.4
انگيزه اصلي مدرنيسم كمكردن توان سرمايهداري صنعتي كه به عنوان واسطه بين سرمايهداراني عمل كرده بود كهشهرها را توسعه داده بودند. شهرهايي كه بدون كيفيت مطلوب فقط براي توليد ساخته شدهبودند.5 هدف اصلي مدرنيسم حذف تدريجي ساختار اجتماعي منفرد و جايگزين كردن با يكبنيان واحد و جامع بود. مدرنيسم نوعي پيوستگي با اهداف اجتماعي دارد.6
نياز به پروژههاي مسكن عمومي در اروپا وروسيه ، سبب تبلور ديدگاههاي نوين در بين معماران و شهرسازان گرديد. 7و پيدايششهرسازي معاصر ممكن نبود مگر بعد از تغييرات مهم فني ، اقتصادي و اجتماعي كه بهانقلاب صنعتي شهرت دارد و طي نيمه دوم قرن 18 در غرب اروپا به وقوع پيوست. 8
نبوغ جامعه مدرن مرهونانديشهاي بود که مفروضات جامعه جديد صنعتي را بر اساس متغيرهاي موجود در جامعه آن زمان ،سازماندهي و تبيين مينمود.9
معماري کلاسيک
معماري گوتيک
معماري باروک
معماري روکوکو
معماري ايراني
معماري جهان اسلام
معماري چيني
معماري هندي
مکتب باوهاوس
مکتب شيکاگو
نو گرايي (مدرنيسم)
نو مدرن (نيو مدرنيزم)
پسانوگرايي (پُستمدرنيسم)
تنديس گرايي
سازه گرايي
ساختارشکني (واسازي)
معماري پرش کيهاني ( غير خطي )
1- طرح موضوع
1-1- تعريف:
درباره مدرنيته و مدرنيسم نظر واحدي وجود ندارد10.ولي مدرنيسم درمعاني زير بکار مي رود:
• گرايش فرهنگي كه از دل مدرنيته بر آمده11
• برتجربه فرهنگي دلالت دارد كه ماهيت آن روشن و شفاف نيست. اين امر از ابهام مدرنيتهسر چشمه ميگيرد.12
• روش نوين زندگي عصر جديد13
• جنبشي عظيم كه از دل حركتهاي اصلاح طلبانه و در واكنش به شهرهاي صنعتي قرن19بود.14
• كليه حركت ها وسبكها در ادبيات ، هنر ومعماري 15
• عكس العملي فرهنگي به فرآيند مدرنيزاسيونيبود كه با رشد سرمايه داري در سده هاي 19و20 همراه ميشد.16
1-2- تفاوت مدرنيتهو مدرنيسم
1-2-1- مدرنيته وضعيت و حالتي كه در تاريخ اتفاق افتاده و نوعي نگرشبه هستي و زندگي است. ولي مدرنيسم ايدئولوژي و بنا به رويكردي فهم مدرنيته از خوداست . 17
1-2-2- مدرنيته به سه حوزه (علم ، سياست، هنر) ولي مدرنيسم به دو حوزه (هنر و فرهنگ) مربوط است.18
2- اهداف تحقيق
هدف از ارائه اين بحثاين است که برنامه ريزان از نيروها و نظرياتي كه شهرها را شكل ميدهد, آگاه باشنددر اين صورت ميزان درك و فهم ما از طبيعت برنامهريزي شهري بالاتر مي رود. 19
آشنايي با فلسفه وجودي مدرنيته و نگاه از بالا بر اين چرخه پر تلاطم و ويرانکننده و نگاه از اين منظر بر امور شهرسازي معاصر مي تواند ما را به تعادل و حضوريآگاهانه در زمان و مکان رساند و طرح ها و برنامه هاي موجود را به طرح هايي آگاهانهو منعطف بدل کند و شهر و نوشهر ها را به مثابه يک امر در فرايندي تحليلي مورد توجهقرار دهد . در اين صورت ذهنيت شهر يا نوشهر ها با ذهنيت برنامه ريزان و ذهنيتساکنين نزديک مي شود و فضاهاي شهري و نوشهر ها معناي خقيقي خود را بدست مي آورد .20
3- سوالات تحقيق
3-1- مدرنيسم چيست؟
3-2- خصوصيات مدرنيزاسيون شهريچيست؟
3-3- بحران ناشي از مدرنيزاسيون شهري چيست؟
3-4- ثمرات ورود مدرنيتهبه شهرسازي ايران کدامست؟
4- مروري بر ادبيات
4-1- شهر درخشان(شهرشعاعي)
ازميان چهرههاي شهر سازي معاصر لوكوربوزيه بيش از همه مورد تقليد وتحسين قرارگرفته. 21
طرح شهر درخشان كه در كنگره C.I.A.M ارائه گرديد ثمرهتحقيقات قبلي او بود. اين طرح داراي عنصر يك شهر خطي نيز بود.
در اين طرح اماكنمناسبي جهت صنايع سبك و سنگين و هم چنين فضاهايي براي انبارها به موازات مناطقمسكوني امتداد يافته بوند. 22
لوكوربوزيه با ارائه اين طرح كه آن را توسعهارگانيك و با قاعده مي ناميد به نحوه توسعه سنتي كه به صورت دواير متحده المركز دورمركز قديمي شهر رشد ميكردند به مخالفت برخاست.اين نقشه که به صورت کاملاً قرينهطراحي شده بود ،صرفاً به عنوان نموداري مطرح شد که قابليت تطبيق با موقعيت هايواقعي را دارا بود . او يك شهر سبز با بناهاي مرتفع طراحي كرد. ساختمان ها بر رويستون قرارميگرفت و اين امكان را فراهم ميكردند تا تمامي سطح زمين جهت عبور و مرورپياده ها در نظر گرفته شود. شبكه جادهها و پاركينگ ها در ارتفاع 5 متري سطح زمينقرار داده شده بود . بلوک هاي آپارتماني در تناسب با محور تابش خورشيد در اطرافحياط هاي باز و وسيع قرار مي گرفتند .23
مركز اداري در شمال و اندكي پائينتر ازآن ايستگاه قطار و فرودگاه و سپس مناطق مناسب جهت هتلها و مسافرخانهها(B ) خانهها (A) صنايع سبك (C) كارخانهها(D) و صنايع سنگين (E) در نظر گرفته شدهاند. فضايمناسب جهت خدمات مختلف در طول جادهاي كه به مراكز اداري ميرسد و عمود بر مجموعرديفهاي نامبرده شكل گرفته است به طور قائم(در ساختمانها مرتفع) توزيع شده اند. (عکس شماره 3)
ساختمانهاي اداري 220 متر و خانههاي بانقشههاي دندانهاي ،50متر ارتفاع دارند. بلوكهاي مسكوني شامل مجموعهاي جهت سكناي 2700 نفر است كه هرمجموعه ورودي جداگانه دارد و براي هر گروه دوتايي از اين مجموعه هاي كه يك واحد4500نفري را تشكيل ميدهند يك مهد كودك يك دبستان و يك كودكستان در نظر گرفته شده تراكممحلات مسكوني در حدود 1000 نفر در هكتار است. اين طرح ترافيك را در سه سطح تقسيمميكند:
4-1-1- متر و
4-1-2- سطوح مخصوص پياده ها : كه در بين پيلوتي هايساختمانها و در سطح هم كف واقع ميشود.
4-1-3- جادههاي اتومبيل رو: كه درارتفاع 5 متري از سطح زمين قرار گرفته اند و سطوح لازم براي پاركينگهاي آنها طراحيگرديده است. نمودار خيابانها در مركز بازرگاني نشان ميدهد كه به علت تمركز جمعيتاداري ،راههاي ماشين رو و پاركينگها سطوح وسيعي را به خود اختصاص ميدهند. بنابراين پارك بزرگي كه پيش بيني ميشد ساختمانها را احاطه نمايد خيالي بيش نبود. به همين ترتيب به علت تراكم جمعيت در محلات مسكوني قسمت بزرگي از فضاي باز بهخيابانها، مدارس و ساير بناها اختصاص خواهد يافت. 24
4-2- نظريات :
• لوكوربوزيه : روح عصر مدرن داراي ويژگي هندسي است كه روح ساختمان و تركيب است. اينروح بر انگيزاننده شور و اشتياق قرن خواهد شد.25
• فريتس شوماخر (شهرسازآلماني): اين معماران نيستند كه شهرهاي بزرگ معاصر را ميسازند. قانونگذاران يكقالب آفريدند وكاسبكاران آن را پر کردند.26
• گديس :طراحي شهر ها بايستي براساس اطلاعات علمي مانند تاريخ ، جغرافيا، زمين شناسي اقليم شناسي ، خاكشناسي،جمعيت شناسي، جامعه شناسي، و غيره باشد. ارگانيسم شهري را مي توان به مثابه تجمعيبشري كه در مسير تحول خود همواره متأثر از محيطهاي دور و نزديك خويش است در نظرگرفت. 27
• هنري جورج: از شهرهاي بزرگ به عنوان غده ياد كرد. وي گفت جمعيت شهريكه ازبرخورد روح افزا با طبيعت محروم گشته به نوعي انحطاط جسمي و روحي و فرهنگيمحكوم گشته.28
• فيليپ کوک : ويژگي هاي محلي ، براي مدتي بسيار طولاني به وسيلهتمرکز گرايي شديد ،تسلط گرايي و فرهنگ مدرنيستي ، مورد بي اعتنايي واقع شدند .29
• هاروي : منطق مدرنيسم حول و حوش بسندگي ، کارکرد گرايي و غير شخصي بودندور مي زد ؛ و همان طور که حس مکان را از بين مي برد ، حس هويت را نيز از درونتخريب مي کرد ، يا ترجيحاً ارتباط بين هويت و آرامش را قطع مي کرد .30
5-تحقيق
5 -1- رابطه جامعه مدرن وآئين شهروندي
در تمامي مسير تطور انسانمدرن تجمع آدميان در شهر پديدهاي به نام جمعيت شهري را فراهم آورده است شهروندي وجامعه مدني دو مفهومي هستند كه همواره با يكديگر در ارتباط بودهاند جامعه مدرنهمان جامعه مدني است. چون مهمترين ويژگي جامعه مدرن پيوستگي تفکيک ناپذير آيينشهروندي و مشارکت مدني است و در مركزي بنام شهر و حركت مردم به سمت تكوين جامعهمدني است كه از مفهومTown به مفهوم city ميرسيم. پس قهرمان اصلي جامعه مدنيشهروند است كه مشاركت از حقوق اوست.
جرياني كه انديشه مدرن به راه انداخت باعثشد تا درك اين واقعيت فراهم گردد كه شهر اندام وارهاي است كه كالبد فيز يكي وابنيهمنفرد تنها بخشي از آن است و ساكنين شهر اصلي ترين بخش شهريا محتواي شهر را تشكيلمي دهند كه با مدرن شدن شهر خواستههاي جديدي پيدا كردند.
سبک، شيوه، دبستان و... معمولاً وژگاني هستند که ما از آنها براي تعريف يک گونه از معماري که داراي وجوه مشترک هستند استفاده ميکنيم.البته در بعضي از تعريفها بين مفهوم سبک و مکتب تفاوت ديده ميشود؛مکتب به شکلي خرد تر(با ريز بيني بيشتر) به مختصات گونه معماري ميپردازد.در تقسيم بندي سبکهاي معماري ميتوان به چند نمونه گونه بندي اشاره کرد:
مبلغ قابل پرداخت 28,000 تومان