تحقیق دانشجویی

تحقیق دانشجویی

پاورپوینت مقاله تحقیق و پروژه دانشجویی با قیمت مناسب تر از کافی نت،راحت و بی دردسر تحقیق های خود را از سایت ما دانلود کنید.

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 19
  • بازدید دیروز : 62
  • بازدید کل : 327097

بررسی عوامل موثر بر دوست یابی های اینترنتی بین دانشجویان 18-30 ساله


بررسی عوامل موثر بر دوست یابی های اینترنتی بین دانشجویان 18-30 ساله

 

فهرست مطالب

فصل اول -----------------------------------------------------------------------------

مقدمه ---------------------------------------------------------------------------------

بيان مساله ----------------------------------------------------------------------------

اهميت و ضرورت --------------------------------------------------------------------

فصل دوم -----------------------------------------------------------------------------

پيشينه داخلي و خارجي ---------------------------------------------------------------

مصاحبه كارشناس/ مصاحبه اكتشافي -------------------------------------------------

مقاله ----------------------------------------------------------------------------------

فصل سوم -----------------------------------------------------------------------------

تحليل نظري---------------------------------------------------------------------------

مدل نظري ----------------------------------------------------------------------------

فصل چهارم---------------------------------------------------------------------------

روش شناسي تحليل -------------------------------------------------------------------

روش تحقيق---------------------------------------------------------------------------

جامعه آماري -------------------------------------------------------------------------

شيوه انتخاب واحد نمونه---------------------------------------------------------------

روش گردآوري -----------------------------------------------------------------------

فصل پنجم-----------------------------------------------------------------------------

فرضيات ------------------------------------------------------------------------------

تعريف عملياتي -----------------------------------------------------------------------

فصل ششم- ضمائم---------------------------------------------------------------------

پرسشنامه------------------------------------------------------------------------------

مصاحبه-------------------------------------------------------------------------------

منابع ---------------------------------------------------------------------------------

 

 

فصل اول : کلیات تحقیق

مقدمه

انسان امروز دز جامعه ای زندگی می کند که نیازمند برقراری رابطه با محیط اطراف و افراد حاضر در جامعه خویش می باشد .

جهان امروز به دنیای الکترونیک و دهکده جهانی معروف می باشد که در این دهکده جهانی افراد از هر سوی دنیا با هر ملیت و هر عقیده ای که باشند در آن حضور می یابند و با یکدیگر تبادل نظر و مبادله اطلاعات می نمایند .

یکی از این ارتباطات ، ارتباط از طریق دنیای اینترنت و گفتگوهای چند نفره در اتاق های گفتگوی چت می باشد . که افراد از هر سوی دنیا با عقاید و اعتقادات متفاوت وارد این اتاق های گفتگوی چت شده و با یکدیگر ساعتها بی آنکه متوجه گذر زمان باشند به گفتگو می پردازند البته از نوع نوشتاری .

حال در این پژوهش سعی بر آن است تا انواع گفتگوها از طریق چت و انواع روم های موجود را بررسی کنیم . و اینکه آیا این ارتباط می تواند سالم باشد یا خطر آفرین برای نسل حاضر است .

افراد چت را فقط بعنوان ابزاری برای سرگرمی و گذران وقت می دانند و نه وسیله ای برای آموزش از راه دور و ارتباط آفرینی با دوستانی از هر سوی دنیای بیکران .

در این پژوهش علل کشش و جاذبه دو جنس مخالف به یکدیگر و چرا انتخاب یکدیگراز طریق چت مورد بررسی قرار خواهد گرفت .

و چرایی بیشتر وقتی خود را نشان می دهد که جوانان 30-25 ساله ایرانی هنوز ساعتها وقت خود را صرف چت میکنند و چرا باید جوانی که به این سن و سال هنوز به خط مشی واقعی زندگی خود دست نیافته باشند ؟ و وقت خود را پای کامپیوتر و بیهوده گرایی بگذراند.

و اینکه در نهایت بدانیم در دنیای امروز چت خوب یا بد؟

2-1 بیان مسئله :

می توان گفت که شبکه اینترنت همانند یک محل مجازی ملاقات عمومی شهروندان جهانی است ، یک نقطه تلاقی عمومی است که در آن میلیونها نفر بیش از 155 کشور جهان با هم در رابطه قرار میگیرند و سازمان عظیمی است که نظم آناز پیش تا حدودی تنظیم شده است. آنان در هر آن به کسب اطلاع درباره چیزها ی مختلف ، گفتگو ، بازی ، تجارت ،جستجوی علمی ، مشاهده تصاویر مختلف ، استماع صداها و آهنگها ، مشاهده فیلم ها و بسیاری اقدامات دیگر می پردازند . قاعده کلی حاکم بر اینترنت استفاده از اطلاعات به گونه ای آزاد است . ( محسنی ، 71،1380 )

واقعیت آن است که این نظام ارتباطی تا به حال حداقل در کلیت آن در ابعاد جهانی نظارت نشده آزاد ، خصوصی ، همگانی و نیز تنوع و تکثرگرا باقی مانده است ، هر چند سانسورها و نظارتها می تواند حداقل در بخشی از جهان در آن مداخله داشته باشد . مبالغه آمیز نخواهد بود که اینترنت را از مهم ترین فصول جامعه اطلاعات بدانیم . برای برخی از قشرهای جامعه ما « اینترنت» نامی کم و بیش آشنا ، اما در عین حال مبهم و اسرار آمیز است . نامی که دانستنیهای پراکنده درباره آن همواره در طول چند سال اخیر رو به افزایش بوده است و توسعه و تحول سریع آن هم سبب گردیده است که اطلاعات در این باره به سرعت کهنه شود. ( محسنی ، 1380 ،71 )

اینترنت در حکم مخزنی از اطلاعات خوب و بد ، زشت و زیبا ،اخلاقی و غیر اخلاقی می تواند تلقی شود ، البته مسئله در این است که مرزهای میان این صفات دوگانه را جامعه های مختلف چگونه تعریف کنند ، با اتصال به شبکه اینترنت می توان با دیگران رابطه برقرار کرد ، از اطلاعات علمی ، سیاسی ، ادبی ، تاریخی و ... بهره مند شد .

( محسنی، 1380، 71 )

چت به معنای گفتگوی عامیانه بین افراد مختلف می باشد . در محیط اینترنت معنای این فناوری گفتگو در اتاقهای خصوصی و عمومی است و به سطح برخورداری و استفاده افراد از آن بستگی دارد .

3-1 اهمیت و ضرورت مسئله :

چت در ایران برای نسل جوان جایگاه ناشناخته ای داردو باید آموزش های لازم در این زمینه لحاظ شود . چت یک مبع تبادل اندیشه است و در کنار دیگر رسانه های الکترونیکی باید به جایگاه مناسب خود برسد . ( کریم خانی ،1386، 17 )

80% مراجعین به چت روم ها از سایت yahoo ، 6/5 % از MSN و تنها 7% از سایت های فارسی زبان هستند .

75% چت کنندگان در چت نقش های متفاوتی را بازی می کنند که سهم پسران 89% و دختران 11% است . در این میان پسران بیشتر از دوربین و صدا بهره میگیرند. (کریم خانی، 1386 ، 17 )

نتایج بدست آمده از تحقیقات محمد ابراهیم برزگر در ارتباط با گرایش مذهبی جوانان در هفت موضوع مرتبط با چت نشان می دهد . که : (همان منبع )

نگاه به چت بعنوان بازی و سرگرمی24% وسیله برای ارتباط دوستانه18%

چت بعنوان تداوم زندگی واقعی17% چت بعنوان امکانی برای جستجو گری9%

چت بعنوان ارتباط نا مطمئن ناکار آمد 20% چت بعنوان ابزاری برای سوء استفاده 12%

4-1 سوالات پژوهش :

حال دراین پژوهش سعی بر آن است تا بتوانیم سوالات ذیل را پاسخگو باشیم .

1- انگیزه های روانی میان دانشجویان در استفاده ازچت و دوستیابی اینترنتی چیست ؟

2- تاثیر چت بر فرهنگ و هنجار جامعه چیست ؟

3- تاثیر پدیده جهانی شدن و دنیای مدرنیته بر چت چیست ؟

5-1 تعریف مفاهیم :

شبکه اینترنت : همانند یک محل مجازی ملاقات عمومی و شهروندان جهان است . سازمان عظیمی که نظم آن از پیش تا حدودی تنظیم شده است . قاعده كلي حاكم بر اينترنت استفاده از اطلاعات به كونه اي آزاد است . اينترنت در حكم مخزني از اطلاعات خوب و بد ، زشت و زيبا ، اخلاقي و غيراخلاقي ميتواند تلقي شود .

چت : به معناي گفت و گوي عاميانه در محيط اينترنت است . چت يك منبع تبادل انديشه است و در كنار ديگر رسانه هاي الكترونيكي بايد به جايگاه مناسب خود برسد . چت در اتاق هاي خصوصي يا عمومي در محيط اينترنت انجام مي گيرد . چت مي تواند بصورت صوتي ، تصويري يا نوشتاري ( تايپي ) باشد .

چت روم : به اتاق هاي گفتگو گفته مي شود كه در واقع افراد از مكان هاي مختلف دنيا دور هم جمع مي شوند و با يكديگر صحبت مي كنند . هر شهر معمولاً روم مشخصي دارد .

 

فصل دوم : مطالعات اكتشافي و مرور پيشينه تحقيق :

پيشينه هاي مورد استفاده در اين تحقيق شامل كتاب ، مقالات علمي و اينترنت مي باشد . كه به دليل عدم دسترسي به كتاب هاي مرتبط با موضوع با موضوع تحقيق بيشترين منبع مورد استفاده اينترنت و مقالاتي كه در رابطه با موضوع مطرح شده مي باشد .

اين پيشينه كه شامل يك پيشينه خارجي و دو پيشينه داخلي و نظريات كارشناسان كه بصورت ؟؟ جمع آوري . نتيجه گيري شده و نيز مقاله اي تحت عنوان موضوع پژوهش مي باشد .

1-2 پيشينه داخلي

الف ) اين پيشينه از سايت شبكه فن آوري اطلاعات ايران W W W . IRITN . COM نوشته شده توسط استفاده شده است .

مقام اول حضور در اتاقهاي چت در خاورميانه ازآن ماست .

احساس تنگنا و در مضيقه بودن به لحاظ برقراري ارتباط و عدم تعريف واحد از چگونگي وجود ارتباطات از جانب دستگاه هاي مسئول افرادرا به سمت استفاده از محيط هاي گفت و گوهاي اينترنتي سوق مي دهد . دكتر طهمورث شيري – عضو هياًت علمي گروه ارتباطات اجتماعي دانشگاه آزاد اسلامي گفت :

در زمينه روي آوردن به فناوري هاي مدرن بايد نيازهاي موجود در جوانان و اقشار مختلف جامعه مورد بررسي قرار گرفته و تحليل و طبقه بندي از اين نيازها ارائه شود تا ميزان پاسخ دهي فناوري جديد سنجيده شود .

آنچه حائز اهميت است ، وجود يكسري موانع و گسلهايي است كه به عنوان موانع ارتباطي وجود دارد و وجود يكسري مواردي مانند اينترنت ، و از طريق آن دسترسي به CHAT ROOM ،امكاني را فراهم مي كند بدون احساس وجود موانع ارتباطي بتوانند به بحث و تبادل نظر بپردازند .

وي گفت : به عقيده من به جاي اينكه به وجود معضل بودن CHAT بپردازيم به اين موضوع كه اسباب ترويج اين پديده در جامعه ما چه بوده بپردازيم و از دو جهت آن را شامل از معلول به علت و اشاره به زمينه هاي اجتماعي موجود در جامعه مورد بررسي قرار دهيم

منبع اينترنت : سايت W W W.IRITN . COM شبكه فن آوري اطلاعات ايران

ب ) در طرح نظر سنجي « بررسي نحوه كاربرد اينترنت ؟؟و جوانان مشهد » كه در دي ماه سال 83 توسط خانم راضيه آذرنيا انجام گرفت . نظر كاربران در ارتباط با مدت دوستي و ازدواج هاي اينترنتي بدين شرح مي باشد:

بيشتر دوستي هاي اينترنتي داراي دوام كمي بوده است . بطوريكه 7/25 % كمتر از يك ماه ، 6/32 % بين يك تا شش ماه و 3/14% تا يكسال طول كشيده است . 4/27 % افراد پاسخگو دوستي شان بيش ازيكسال به طول انجاميده است .

در ارتباط با انتخاب همسر اينترنتي : اكثريت كاربران با انتخاب همسر اينترنتي هيچ گونه موافقتي نداشتند اين افراد 3/55% نمونه را تشكيل ميدادند . 5/13% در حد كم و 2/2% در حد متوسط با انتخاب همسراز طريق اينترنت موافق بوده اند . 1/11% افراد پاسخگو نيز در حد زياد و خيلي زياد با انتخاب همسر اينترنتي موافق بودند .

اين پيشينه برگرفته از كتاب تكنولوژي جديد ارتباطي در كشورهاي در حال توسعه نوشته جريس- هسنون – ( چاپ سال 81 )مي باشد .

ج ) بر طبق گفته پژوهشگران ، اجتماعي بودن رسانه بيشتر به اين امر وابسته است كه يك فن آوري ارتباطي چگونه مي تواند بين پيوندهاي شبكه اي قوي و ضعيفي كه افراد ايجاد كرده اند توازن برقرار كند . بطوركلي ، آنها اظهار داشته اند : همجواري فيززيكي از پيوندهاي قدرتمند فردي پشتيباني ميكند . اينترنت بصورت بالقوه از اهميت همجواري فيزيكي براي ايجاد و نگهداري شبكه هاي قدرتمند پيوندهاي اجتماعي مي كاهد ... اينترنت فرصت هايي را براي تعاملات اجتماعي فراهم مي آورد كه به ( دوري يا نزديكي ) فاصله بين افراد وابسته نيست . مردم اغلب براي حفظ رابطه با افرادي كه از قبل با آنها ارتباط داشته اند از اينترنت استفاده مي كنند . اما آنها هم چنين رابطه هاي درون خطي جديدي را فراهم نيز برقرار ميكند . اغلب اين ارتباطات جديد ضعيف هستند .

بنابراين اينترنت نه تنها ممكن است براي جايگزيني با ساير انواع فعاليت هاي اجتماعي كاربرد داشته باشد بلكه ممكن است جايگزيني براي روابط قدرتممند اجتماعي نيز به حساب آيد . دوستي هاي درون خطي نسبت به دوستي هايي كه در اثر همجواري فيزيكي حاصل مي آيند . احتمالاً محدودترند . ( اسلوين – ص153-1380 )

از اين پيشينه مي توان چنين برداشت نمود كه اغلب افراد ي كه به ارتباطات درون خطي و مجازي روي مي آورند فاقد ارتباطات صريح و روشن و يا اكثريت آنها از اعتماد به نفس كافي براي ارتباطات واقعي برخوردار نبودده و دليل ديكر آن نيز حس كنجكاوانه افراد و روابط با ساير افراد از هر سوي دنيا مي باشند .

3-2 نظريه كارشناسان :

به طور كلي كارشناسان معتقد بودند كه : ننياز به همصحبتي و تخليه رواني و وجود فاصله بين جوان و خانواده و همچنين محدوديت هاي موجود در روابط دختر و پسر و سهولت ايجاد ارتباط از طريق اينترنت از عوامل موثر در شكل گيري اين روابط از طريق چت مي باشد .

از كاركردهاي مناسبي كه اين كارشناسان برشمردند عبارت بودند از : يافتن افرادي كه در ارتباط با موضوعاتي كه براي فرد مهم است وارد مباحثه مي شوند . سرگرمي و تجربه اين ارتباطات در فضاي مجازي شايد زمينه اي براي هوشياري او در فضاي واقعي است .

و نظر يكي از كارشناسان درد تضاد با ديگر كارشناسان بود : آقاي عليزاده معتقدند كه از بيخ و بن مزخرف است ولي آنها منع افسد به فاسد ميكنند . عفت چشم را نمي دانند و مباني ديني محكمي نيز ندارد .

3-2 مصاحبه اكتشافي :

مصاحبه اكتشافي با خانم 22 ساله در ارتباط با دوستيابي هاي اينترنتي و چتي كه موارد زير را مي توان استخراج نمود . چت كردن بيشتر تحت تاثير گروه همسالان و براي اينكه در مقابل دوستان خود احساس كمبود و حقارت نكنند روي مي آورند و حتي خود اين بچه ها چت و دوست يابي هاي اينترنتي را مزخرفترين حالت دوستيابي بين خودشان مي دانند . و تنها به خاطر كمبودها و عقده هاي رواني و نيازهاي ارضا نشده توسط خانواده و جامعه و قدم در اين راه مي گذارند تا شايد مرهمي بر حقارتهاي درون باشد .

محدوديت و معذوريت بيش از حد خانواده نيز مي تواند دليلي ديگربه روي آوردن جوانان به اين سمت باشد .

جواناني كه هر روز با گذر زمان بيشتر به پوچ گرايي و از خود بيگانگي مي رسند كه بايد هر چه سريعتر اقدامي را براي نجات اين گروه نمود .

از هم پاشيدن اين دوستي ها معمولاً بخاطر حس قدرت طلبي در ميان مردان ايراني بيشتر از جانب پسران مي باشد و تنها زمانيكه پسران حاضر به ادامه رابطه باشند معمولاً دوام دارد .

دليل ديگري كه مي توان علتي بر كشش اين گروه باشد حس كنجكاوي نسبت به جنس مخالف و ويژگي هاي جذابي كه شايد در فرد مخالف خود مي بيند .

4-2 مقاله :

اين مقاله توسط نازنين هنر پروران و ژاله رفاهي نوشته شده از سايت W W W. WIT.IR( مقاله ) گرفته شده است .

موضوع : زمان و پيامدهاي روانشناختي چت و دوستيابي اينترنتي :

 

 

تحقیق جامع در باره ی بررسی عوامل موثر بر دوست یابی های اینترنتی بین دانشجویان 18-30 ساله که در 70صفحه اماده شده برای دانلود متن کامل خرید کنید


مبلغ قابل پرداخت 34,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 510

تمامی مقاله تحقیق گزارش کار آزمایشگاه را از سایت ما دانلود کنید

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما