اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یا1-1 عكس پرتره
1-2 نخستين واكنش ها نسبت به عكس چهره
1-3 عكاسي چهره نگاري به عنوان صنعت
1-4 تاريخچه عكاسي پرتره (سير تحول عكاسي پرتره از سال هاي1945-1918)
1-5 پرتره روانشناختي
1-6 عكاسي زنده و پرتره
1-7 شماري از عكاسان پرتره
2-1 چگونه پرتره خوب بگيريم؟
2-2 عكسبرداري پرتره
2-2-1 وسايل عكسبرداري
2-2-2 نور دهي
2-2-3 سوژه هاي انساني
2-2-4 كودكان و دوربين
3-1 عكس هاي خبري
3-2 عكس هاي خبري در مطبوعات
فصل اول................................................................................................. 3
فصل اول................................................................................................. 4
1-1 عكس پرتره:...................................................................................... 4
1-2 نخستين واكنش ها نسبت به عكاسي چهره :............................................... 5
1-3 عكاسي چهره نگاري به عنوان صنعت :.................................................. 9
1-4 تاريخچه عكاسي پرتره :.................................................................... 10
سير تحول عكاسي پرتره از سال هاي 1945-1918:.................................... 10
1-5 پرتره روانشناختي............................................................................. 15
1-6 عكاسي زنده و پرتره :....................................................................... 21
1-7- شماري از عكاسان پرتره:................................................................. 25
فصل دوم............................................................................................... 28
2-1 چگونه پرتره خوب بگيريم؟................................................................ 28
2-2 عكسبرداري پرتره:........................................................................... 29
2-2-1 وسايل عكسبرداري:...................................................................... 29
2-2-2 نوردهي:..................................................................................... 31
رابطه نور:............................................................................................. 32
ويژگي ها و مشخصات نور:...................................................................... 32
شرايط عكاسي پرتره :.............................................................................. 33
2-2-4 سوژه هاي انساني:........................................................................ 34
2-2-4- كودكان و دوربين :...................................................................... 39
چاره انديشي:.......................................................................................... 41
روش مستقيم نزديك شدن به موضوع:.......................................................... 41
روش غيرمستقيم نزديك شدن به موضوع :.................................................... 43
فصل سوم.............................................................................................. 46
3-1- عكس بي خبر:................................................................................ 46
پنهان كاري:........................................................................................... 46
آماده سازي:........................................................................................... 46
عكس بي خبر با عدسي وايد:...................................................................... 47
تركيب بندي :.......................................................................................... 47
3-2 عكسهاي خبري در مطبوعات :............................................................ 47
زاوية دوربين در نماهاي عمومي:................................................................ 49
نماي متوسط در عكاسي خبري داستان نقل مي كند:......................................... 49
پيش بيني وقايع در عكسبرداري خبري:......................................................... 49
لنز وايدانگل و نماي متوسط:...................................................................... 50
نماي درشت و لنزهاي زاويه بسته:.............................................................. 51
روش عكسبرداري زياد از رويداد خبري :..................................................... 51
تجربه :................................................................................................. 53
اصولاً پرتره به انواع عكس هايي گفته مي شود كه تصوير آن از تمام تنه، نيم تنه يا از صورت باشد. براي گرفتن پرتره با دوربين 35 ميلي متري مي توان عكس هايي با كيفيت عالي گرفت. مشروط بر آنكه تكنيك دقيق را رعايت كرد. بهترين نمونه از يك عكس پرتره بايد توانايي تحت الشعاع قرار دادن به بك گراند، مانند يك پرتره نقاشي را داشته باشد.
يكي از امتيازات استفاده از دوربين 35 ميلي متري در عكاسي به قرار زير است: معمولاً بيشتر مردم قادر به درك آثار سوژه بر روي لنز نمي باشند. اما به طور مثال؛ در لنز وايد انگل عملكرد به طريقي است كه در تصوير عليرغم نقش سوژه، بك گراند نيز رل مهمي را به عهده مي گيرد. زيرا رابطه اي عميق مابين سوژه و دوربين ايجاد مي شود. برعكس در لنز تله فتو، كليات سوژه از جزئيات پيرامون تفكيك مي گردد.
پرتره از آغاز اختراع عكاسي تاكنون تغييرات فراواني پيدا كرده است. اگر آلبوم پرترههاي قديمي را مطالعه كنيم خواهيم ديد كه نادار، هيل، تالبوت (پرترتيست هاي مشهور اوايل اختراع عكاسي) اكثراً مدل هاي خود را ايستاده و تمام قد يا حداقل نيم تنه عكاسي ميكردند. آنها مثال و نمونه هاي از كار خود به يادگار گذاشتند كه بسيار عالي و زيبا هستند و براي هميشه ارزش خود را حفظ خواهند كرد. جاي تأسف است كه اين سبك كار كم كم متروك شده است (تحت تأثير فيلم هاي سينما و چهره هاي درشت آن) البته نمي توان انكار كرد كه بعضي از چهره ها داراي جاذبه خاص و غيرقابل انكاري است و ارزش تجزيه و تحليل جزئيات رژآن را دارد. چنين صورت هايي براي عكاسي نمايي درشت، بسيار مناسب است. اما نمي توان ادعا كرد كه همه صورت ها داراي چنين وضعي است.
“تجزيه و تحليل خطوط چهره انسان و اعطاي قدرت نمايش تصويري صادق به آن، بيشك بالاترين هدف عكاسي و در ضمن مشكلترين وظيفه آن است. پرتره، از خالق خود مهارت فني فراوان و احساس عنري عميق مي طلبد؛ زيرا اين دو توانايي هايي است كه بدون آنها ايجاد يك تصوير موزون حقيقي و طبيعي غيرممكن است”[1].
اگر چه نور روز نرمش، ملايمت، عمق و برجستگي خوشايندي به چهره مي بخشد. اما خوب است بدانيم كه معايب و اشكالات زيادي نيز دارد: مثلاً متغير و ناپايدار است، به ميل و اراده عكاسي قابل كنترل نيست. اگر از نور روز مستقيم خورشيد، بدون امكانات ملايم كننده سايه ها استفاده شود تصاويري خشن ايجاد خواهد شد كه فقط براي بعضي از چهره ها مناسب است.
اين نور خشن، تنها در تصوير كساني كه در حال كار و حركت، به سرعت از آنها گرفته شده قابل تحمل و اغماض است. پرتره هايي كه در سايه گرفته مي شود داراي سايه روشن هاي لطيف و خوشايندي است و نور سايه براي مبتديان پرتره راحت ترين و مناسب ترين نور به شمار مي رود. عكاسان متخصص پرتره يا پرترتيست ها معمولاً استفاده از نور مصنوعي را ترجيح مي دهند.
از آنجا كه روش ساخت داگروتيپ در جلسه نوزدهم اوت عملاً معرفي نگرديد، قرار بر اين شد طي جلساتي در پاريس و لندن اين روش نسبتاً پيچيده به نمايش گذاشته شود. در هفدهم سپتامبر داگر شخصاً اين كار را در برابر جمعي از خبرگان اين فن در پاريس انجام داد و در لندن نيز يك فرانسوي به نام آنتوان كلوده كه تحت امتياز داگر در انگلستان داگروتيپ مي ساخت، روش كار را در گالري آدلايند تشريح كرد. در چهاردهم سپتامبر روزنامه تايمر نوشت كه توليد آزمايشگاهي داگروتيپ توسط آقاي سنت كروآ در خانه شماره7 پيكادلي انجام مي گيرد.
شماره اكتبر مجله اتحاديه هنر اعلام كرد كه آقاي كوپر هر هفته سه جلسه درباره روش جديد در پلي تكنيكون سخنراني مي كند. نشريه مزبور يادآور شد كه كشف جديد به طور روزافزون توجه هنرمندان و شيميدانان قاره اروپا را به خود جلب كرده است.
فرانسه و انگلستان ارتباط نزديكي با يكديگر داشتند و به همين جهت هر رويداد عكاسي در يكي از اين دو كشور، در كشور ديگر بازتاب مي يافت. گاه مقاله هاي واحدي در جرايد فرانسوي و انگليسي چاپ مي شد و عكس هاي مشابهي در هر دو كشور منتشر مي گشت. نمايشگاه ها در مقياس بين المللي بود و تا اوايل دهه 1850 و با پيدايش انجمن هاي عكاسي عضويت در بيش از يك انجمن متداول شده بود.
نوعي تشويق بر محافل ادبي و هنر مستولي شده بود. در فرانسه سرعت عمل دولت در تعيين مستمري براي داگر و شريكش خيلي ها را نگران كرد و مجله كاريكاتور دولت را به باد انتقاد گرفت و از جمله نوشت كه در فرانسه به ماشين بيش از نبوغ اهميت داده مي شود. كتاب ها و نقاشي هاي باارزش هيچ گاه از پاداش هايي كه به داگروتيپ تعلق مي گرفت برخوردار نشدند. در خصوص خطر مستقيم عكاسي كه به رغم بعضي ها نقاشي را مورد تهديد قرار مي داد. مجله مزبور در مقاله مبسوط و هزل آميزي كوشيد به هنرمندان اطمينان خاطر دهد كه به هيچ وجه جاي نگراني وجود ندارد: «وحشت هنرمندان معاصر بي مورد است؛ داگروتيپ فقط مي تواند تصاوير سياه و سفيدي از اشياء به دست دهد. وقتي از اين دستگاه بخواهيد چهره سرخ و سفيد دوستان را بازآفريني كند، خواهيد ديد كه فقط تصويري سياه و سفيد از چهره او به شما تحويل مي دهد».
البته اين يك محدوديت داگروتيپ بود ولي به زودي روش هايي براي رنگ آميزي تصاوير سياه و سفيد ابداع شد. يك مشكل بزرگتر در نخستين دوره عكاسي،زمان بسيار طولاني نوردهي بود. آدم ها براي گرفتن عكس بايد حدود 20 دقيقه، آن هم در آفتاب شديد، گاهي با چشم هاي بسته و بي حركت بنشينند، چشم ها البته بعداً با روتوش باز مي شد.
با اين حال به رغم اين گونه مشكلات انكارناپذير و اوليه روش عكاسي، وحشت هنرمندان كاملاً مشهود بود؛ گو اينكه گوشه كنايه هاي هزل نويسان تا حدي از شدت آن كاسته بود. در هشتم دسامبر مجله كاريكاتور يك ليتوگراف از تئودور مورسيه با عنوان جنون داگروتيپ[3] به چاپ رسانيد كه در آن گروه زيادي از دوستداران داگروتيپ با شتابي جنون آسا براي در آغوش كشيدن كشف جديد، به سوي اين دستگاه مي دويدند، و در بخشي ديگر از تصاوير، گراورسازان آويخته از دار ار مي ديديم كه دسته جمعي خودكشي كرده بودند. در قسمت زير علامتي با عنوان «دستگاه تهيه نسخه داگروتيپ از چهره»، مردنگون بختي ديده مي شود كه در بند يك گيره آهني ميان مجموعه هراس انگيزي از ابزار مكانيكي عكاسان كه براي بي حركت درآوردن موضوع عكس به كار ميبردند، گرفتار شده بود. اين تصوير، يكي از نخستين نمونه هايي بود كه متعاقباً به صورت يك سلسله كاريكاتور در هجور اين موضوع جديد و آسيب پذير منتشر شد.
در چند دهه بعد نيز پديده عكاسي درست آويزي شد براي كساني چون دوميه، گراندويل، نادار، كروئيكشانك و كسان ديگر تا بتوانند مضامين هزل آميزي بنويسند. دوميه بيش از 35 نسخه ليتوگراف و طرف فقط در اين زمينه تهيه كرد. (تصوير1)
هر مرحله از پيشرفت عكاسي با واكنش جديدي از سوي نشريات ويژه هنرهاي تصويري روبرو مي شد. كه روش ابداعي بيرد براي كاهش زمان نوردهي، با
نمونه ای از تحقیق دوم درمورد لنز
فصل اول.................................................................................................. 3
فصل اول.................................................................................................. 4
1-1- تعريف لنز :....................................................................................... 4
1-2 معرفي لنزها:....................................................................................... 5
لنز نرمال : « normal».............................................................................. 5
لنزهاي زاويه باز يا وايدانگل : « wide angle»................................................ 6
لنزهاي تله فتو : tele photo....................................................................... 6
لنزهاي آيينه اي: « Mirrorlens»................................................................. 7
لنزهاي زوم: « Zoom»................................................................................ 7
لنزهاي P .C يا اصلاح پرسپكتيو: « perspectiv control»................................ 7
3-1 تأثيرات لنزها بر روي تصوير:.................................................................. 8
فصل دوم................................................................................................. 11
2-1 لنز ماكرو :....................................................................................... 11
2-2 تله فتوگرافي :.................................................................................... 14
2-3 ملزمات عكاسي فتوماكرو گرافي از جهات زير با ملزمات عكاسي معمولي متفاوت است:17
2-4 « كاربرد ماكروگرافي»........................................................................ 19
2-5- چالش هاي مهم در عكاسي ماكرو:........................................................... 19
- فلاشهاي سرخود ( built – in).................................................................. 22
« همانگونه كه مي دانيد براي ثبت تصوير اجسام و مناظر بايستي از يك عدسي، در دوربين عكاسي كمك گرفت. بنابراين يك عدسي، مانند دستگاه بينايي انسان، تصوير را در دوربين عكاسي به روي فيلم منتقل ميسازد. همانطور كه چشم آدمي از اهميت خاصي براي بينايي برخوردار است، عدسي دوربين نيز يكي از مهمترين قسمتهاي آن بشمار مي آيد.»[1]
عدسي هائي كه براي كارهاي عكاسي طراحي ساخته مي شوند، به صورت تركيبي از عدسيهاي مختلف محدب و مقعر است كه در كل به صورت يك نفرد « Lens» و محدب يا مقعر عمل مي كنند.
عدسي هاي معمولي معايب بسياري دارند، به همين خاطر عدسيهاي عكاسي، اصلاح شده اند و از مشخصات خاصي برخوردارند. مهمترين مشخصة عدسيهاي عكاسي، تركيبي بودن آنها ميباشد و حتي ساده ترين دوربين ها نيز از عدسيهاي تركيبي براي كيفيتي درحد قابل قبول استفاده مي كنند.
« بنابراين عدسيها دوربين « عدسيهاي تركيبي اصلاح شده اي» هستند كه در مجموع به هر واحد آن لنز Lens گفته مي شود. لنز يكي از عوامل تعيين كننده كيفيت تصوير است و نقش بسيار مهمي نيز برجنبه هاي زيبا شناسانة تصوير دارد.»[2]
اصولاً لنز ها گستردگي و تنوع چشمگيري دارند اما مي توان آنها را به چند دستة كلي تقسيم بندي كرد:
1- لنزهاي نرمال
2- لنزهاي وايد
3- لنزهاي تله
4-« چشم ماهي»[3]
5- « آينه اي»[4]
6- زوم
7- لنز ماكرو
8-« لنزهاي اصلاح پرسپكيتوp.c»[5]
[6]« لنز عادي، استاندارد يا نرمال، لنزي است كه فاصله كانونيش تقريباً با قطعه كادر تصويري كه ايجاد مي كند برابر است. فاصله كانوني لنز نرمال دوربينهاي با قطع مختلف لنز، متفاوت است.
هر دوربين 354 Mm، تك لنزي انعكاسي داراي يك لنز نرمال 50 يا 58 mm است كه ديدي مشابه ديد چشم انسان است و اندازة نسبي موضوعات مطابق اندازه هاي است كه در طبيعت به چشم مي خورد و ميزان وضوح اشياء دور و نزديك به همان شكلي است كه چشم انسان تشخيص مي دهد. تمام خصوصيات فوق، حاصل فاصله كانوني يك لنز نرمال است. زاويه « چشم انسان تقريبا 130 مي باشد كه از اين بين 45 افقي و 26 عمودي را كاملاً واضح و آشكار تشخيص مي دهد. زاويه ديد لنزهاي نرمان نيز 46 درجه است. به عبارتي ديگر، لنزهاي نرمال در تناسب ابعاد، پرسپكيتو و ديگر خواص ظاهري تغييري ايجاد نمي كند. از سوي ديگر چون در يك لنز نرمال تعداد عدسي كمتري به كاررفته، نور كمتري را جذب مي كند و از روشنائي بيشتري برخوردار است اين مسئله امكان عكاسي در محيط هاي كم نورتر را براي شخص فراهم مي كند»
« نكته ديگر در شناخت و طبقه بندي لنزها، مقدار حداكثر گشودگي روزنه ديا فراگم يك لنز است. به عدد نمايندة حداكثر گشودگي روزنه ديافراگم كه با علامت F مشخص مي گردد، سرعت يا قدرت لنز، گفته مي شود.
لنزهاي كه حداكثر گوشدگي روزنه ديافراگم آنها از f. 1 .2 تا f.2. 8 باشد، جزء لنزهاي سريع با قدرت نورگيري زياد طبقه بندي ميشوند و لنزهاي كه حداكثر گشودگي روزنه ديافراگم آنها از f. 2. 5 به بالا باشد لنزهاي «كند» هستند.»[7]
« يكي از ويژگي هاي لنزهاي وايه « زاويه ديد» بسيار وسيع آن و ثبت قسمتهاي بيشتري از موضوع است كه لنز نرمال به سببب باريكي زاويه ديد آنها را حذف مي كند. عمق ميدان وضوح درلنزهاي وايد. به مراتب بيشتر از لنزهاي نرمال است. و همچنين فاصله كانوني آنها كمتر از لنزهاي افزوده مي شود و با افزايش زاويه ديد درشت نمائي اجزاي صحنه كوچكتر مي شود.»[8]
- لنزهاي چشم ماهي جز لنزهاي وايد محسوب مي شوند.
خاصيت لنز وايد اين است كه تصوير حاصله كروي تر شده، خطوط عمودي صحنه به حالت منحني گرايش پيدا مي كند.
لنزهايي كه فاصله كانوني آنها بيشتر از لنزهاي نرمال است جزء گروه لنزهاي تله به شمار مي آيند.
[1] - مجتبي آقائي سبرزه، عكاسي (1)؛ تهران؛ شركت چاپ و نشر كتابهاي درسي ايران، 1381
[2] - اميد امامي، روش عكاسي بازينط 122؛ تبريز
[3]- Fish eye lens
[4]- Mirra lens
[5]- Perspective cintrol lens
[6] - مجتبي آقايي سربرزه، عكاسي (1)؛ تهران؛ شركت چاپ و نشر كتابهاي درسي ايران، 1381.
[7] - راب هامل؛ راهنماي فيلمبرداران؛ شهرام بخاريان؛ چاپ اول، بينادي سينمايي فارابي، 1384.
[8] - مجتبي آقايي سربزه، همان مأخذ.
بخشی از تحقیق برای دانلود کامل ابتدا خرید کنید.شامل ورد 55صفحه ای در رابطه با پرتره و تحقیق 23صفحه ای ورد در رابطه با لنز عکاسی
2بخش است.
مبلغ قابل پرداخت 32,000 تومان