اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یاخودرو 2
تاريخچه سايپا 3
توليد اتومبيل به صورت مونتاژ 4
تأسيس شركت سهامي ايران 5
توليد اتومبيلهاي ستروئن 5
توليد رنو 5 7
توليد انواع پرايد 7
توليد انواع نيسان 7
توليد انواع خودرو كلاس متوسط 8
استرتژي و برنامههاي گروه خودروسازي سايپا 9
ترانزيستوري 23
سيستم جرقه 23
پلاتينها 27
آوانس جرقه 29
آوانس وزنهاي 30
شمعهاي نوك پلاتيني 37
صنعت خودرو سازي
خودرو فقط يك كالا يا محصول صنعتي نيست، بلكه به تنهايي يك فرهنگ است. شمول آن بر حوزه هاي متنوع و گسترده علومئ و ئفنون، تجارب و مهارتهاي انساني، شيوه هاي گوناگون مديريت و انجام كارها، تأثير آن بر شئون مختلف زندگي اجتماعي و آرايش شهرها و از همه مهمتر حضور روزافزون و غيرقابل اجتناب ديدگاههاي زيبائي شناسانه و ... از آن چيزي فراتر از يك كالاي صنعتي معمولي ساخته است.
مانند هر عرصه صنعتي ديگر، رقابت در اين عرصه نيز مبتني است بر توليد هر روز كاملتر، كاراتر، ايمن تر و زيباتر آن. بر همين اساس، شاخصهاي كيفي محصول كه تا چند دهه پيش اتنتظار مي رفت با تاكيد بر كنترل ويژگيهاي خود محصول توليدي حاصل آيد امروزه با استقرار نظامهاي كيفيت مديريت تضمين مي شوند.
نظامهاي كيفيت را مي توان تلاش براي ارتقا فرهنگ توليد و مناسبات داخلي آن دانست با اين فرض منطقي كه كيفيت پديده اي تصادفي نبوده و براي تحقق آن بايستي به فرايند توليد رويكرداي سيستمي داشت.
براي صنعت خودروسازي ما كه چند دهه قدمت دارد هم اكنون كيفيت به چالشي سرنوشت ساز تبديل شده است. به نحوي كه بدون تحقق آن نه در بازارهاي جهاني خودرو جايي خواهيم داشت و نه در بازار قطعات آن. بر اين اساس است كه بايستي نهضت كيفيت را با نهايت درايت و هوشمندي سازماندهي كرده و توسعه داده و پيش برانيم، توفيق در اين كار بزرگ نه تنها شايستگي ها و قابليتهاي صنعت گران ماست بلكه بسياري از معضلات اقتصادي كشور را نيز مي تواند پاسخگو باشد.
پذيرش نظام مديريت كيفيت بايستي يك تصميم راهبردي سازمان باشد. طراحي و اجراي نظام مديريت كيفيت در سازمان تحت تأثير نيازهاي در حال تغيير، اهداف ويژه آنه، محصولات، فرايندهاي بكارگرفته شده، اندازه و ساختار سازمان قرار مي گيرد.
امروزه صنعت خودروسازي در تمامي كشورهاي صنعتي پيشرفته از جمله صنايع اساسي ومهم است. به عنوان مثال 10 درصد از ارزش افزوده صنعتي و همچنين 10 درصد اشتغالصنعتي كشورهايي مانند ژاپن و آمريكا از قبل اين صنعت ايجاد ميگردد.
با توجه به اهميت اين صنعت و وجود عوامل عديده رشد و پويايي صنعت خودروسازي همچونتقاضاي كافي در مقياس اقتصادي، صنايع جانبي و حامي، تكنولوژي مرتبط و... در ايران اميدميرود با همت و تلاش دستاندكاران و پشتيباني مسؤولان محترم نظام مقدس جمهورياسلامي ايران، صنعت خودروسازي در روند رشد شتابان خود علاوه بر پاسخگويي مناسب بهتقاضاي بازار داخلي و بازارهاي خارجي به خصوص جماهير تازه استقلال يافته آسياي ميانه وحوزه خليج فارس به صنعتي شدن و ورود فعالانه كشور به بازارهاي جهاني كمك موثر نمايد وبا صدور قطعات و محصولات صنعتي ميتوانيم كشور را از وابستگي با ارز نفت كه دايم درنوسان است، نجات دهيم.
شركت سايپا يكي از اين شركتها ميباشد كه براي بهبود جامعه و مواردي كه در بالا ذكر شد درجامعه تلاش ميكند.
بخش اول: ورود خودرو به ايران
كليات: با اختراع موتورهاي چهار زمانه درون سوز در نيمه دوم قرن 19 و تكميل آن متناسب باپيشرفتهاي دانش بشري و سرانجام توليد انبوه انواع خودروها در اوايل قرن بيستم، موارداستفاده اتومبيل به عنوان وسيلهاي لوكس و تجملي جهت گشت و گذار آخر هفته و نشان دادنبرتري و منزلت اجتماعي مالك آن تغيير يافت و به صورت وسيلهاي ضروري براي رتق و فتقمشكلات روزمره زندگي بخصوص در شهرهاي رو به گسترش درآمد و گسترش زندگيشهرنشيني نيز بر ضرورت توليد بيشتر و متنوعتر انواع خودرو تأثير نهاد.
در ايران نيز متناسب با افزايش ارتباط خارجي و توسعه زندگي شهرنشيني، مورد استفادهاتومبيل به عنوان يك كالاي لوكس و سپس با تأخير نسبتاً طولاني به عنوان يك كالاي ضروريمشهود است. براساس اطلاعات موجود، مظفرالدين شاه اولين پادشاهي بود كه اقدام به خريداتومبيل كرد. او در نخستين سفرش به فرنگ، دستور خريد اتومبيل مورد علاقهاش را صادرمينمايد و سعدالدوله وزير مختار ايران در بلژيك را مسؤول اين امر ميگرداند. به هر حالاتومبيلي با سليقه شاه ايران خريداري و به همراه راننده بلژيكي كه به همين منظور استخدام شدهبود، از راه دريا ارسال ميگردد تا قبل از مراجعت شاه به پايتخت، او سوار بر اين اتومبيل واردتهران شود. هرچند كه اين اتومبيل اولين خودرو وارد شده به خاك ايران نبود اما تمايل و رغبتشاه به اتومبيل، موجب ترغيب سايرين به خصوص متمولان و دربار ايران به خريد اتومبيلجهت ابراز برتري اجتماعي گرديد. عدم وجود راههاي مناسب براي تردد خودروها در ايران وحتي در تهران، قيمت نسبتاً بالاي اتومبيل و آشفتگيهاي مالي و اقتصادي ايران آن روز، از جملهموانع عمده ورود خودرو به ميزان زياد در عهد قاجاريه بود. واردات خودرو به ايران پس از سال1300 با توجه به افزايش ارتباط بينالمللي و بهبود راههاي مواصلاتي تا حدودي رشد يافت امارشد بيشتر روند واردات خودرو مربوط به ساليان پس از جنگ جهاني دوم بود، به طوري كهبراساس آمار و ارقام موجود واردات خودرو به ايران طي سال 1334 بالغ بر ده هزار دستگاهخودرو با ارزش دو ميليارد و دويست و پنج ميليون ريال بوده است.
از سال 1337 به دنبال افزايش روز افزون تقاضاي خريد خودرو، انديشه ساخت اتومبيل البته بهصورت مونتاژ در كشور نضج گرفت، اما اقدامات عملي در اين زمينه با صدور تصويبنامهايدر سال 1342 از سوي وزارت اقتصاد در خصوص چگونگي شرايط صدور پروانه ساختخودرو صورت پذيرفت. پس از صدور تصويبنامه مزبور افرادي با مشاركت برخي ازشركتهاي خودروساز خارجي تقاضاي صدور پروانه تأسيس شركت سهامي توليد خودرو. رانمودند. از تقاضاي پذيرفته شده در آن زمان ميتوان به صدور پروانه تأسيس براي شركتهايايران ناسيونال (ايران خودروي فعلي) شركت سهامي ايران توليد اتومبيلهاي سيتروئن(سايپاي فعلي) و جنرال موتورز ايران (پارس خودرو فعلي) اشاره نمود.
شركت سهامي ايراني توليد اتومبيلهاي سيتروئن در سال 1344 در زميني با مساحت 240 هزارمتر مربع و زيربناي 20 هزار متر با سرمايه اوليه 160 ميليون ريال تأسيس گرديد. اين شركت درتاريخ 15 اسفندماه 1345 تحت شماره 1331 در اداره ثبت شركتها و مالكيت صنعتي تهران ثبتو در اواخر 1347 با شماره پروانه 32109 با مشاركت شركت ستروئن فرانسوي به مرحله بهرهبرداري رسيد.
به موجب پروانه تأسيس صادره از سوي وزارت اقتصاد در سال 1344 با تأسيس كارخانهساخت و بهره برداري اتومبيل سواري بياباني به ظرفيت ساليانه چهار هزار و پانصد دستگاه وپس از اجراي كامل ضوابط ساخت توليد در حد نيازمنديهاي بازار موافقت گرديده است.
همچنين مبتني بر اساسنامه اوليه، شركت داراي تابعيت ايراني و با موضوع توليد انواعاتومبيلهاي سيترون و لوازم و قطعات يدكي آنها در ايران طبق اجازه و امتيازي كه از طرفشركت سهامي آندره سيتروئن فرانسه و شركت واگذار شده و فروش مصنوعات مزبور وهرگونه اعمال بازرگاني و صنعتي ديگر كه به نحوي از انحاء به طور مستقيم يا غيرمستقيم بهموضوع شركت مربوط و يا آن را تسهيل نمايد شروع به فعاليت نمود.
به هر حال با صدور پروانه تأسيس و تعيين اعضاي هيئت مديره شركت فعاليت خود را در اواخرسال 1345 به صورت رسمي آغاز نمود. تهيه زمين، احداث نخستين سالن توليد (سالن بدنه ورنگ فعلي)، تهيه و تدارك لوازم مورد نياز و تقاضاي ثبت علامت به همراه كلمه SAIPAC(سيپاك) كه مأخوذ از عبارت فرانسوي نام شركت
Cociete Annonyme Inranienne De Production Automobile Citroen
بود و همچنين تقاضاي ثبت كلمه ژيان براي انواع اتومبيلهاي توليدي (هرچند كه بعدها كلمهژيان به يك نوع از محصولات شركت اطلاِ گرديد.) و... از جمله اقداماتي بود كه تا سال 1347يعني زمان بهره برداري از شركت صورت گرفت. اولين توليدات شركت كه با روشي كاملاًدستي و بدون به كارگيري تجهيزات مدرن در نيمه دوم سال 1347 توليد و روانه بازار گرديد،شامل اتومبيل وانت ژيان با نام اختصاصي «آكا» و خودرو سواري ژيان با نام اختصاصي«ژيان» بود. توليد آكا تنها تا سال 1350 ادامه داشت و به طور مجموع 1035 دستگاه آكا در طولسه سال توليد و روانه بازار شد. اما توليد ژيان ساليان متمادي ادامه داشت و هر ساله با افزايشتوليد مواجه شد، به خصوص از سال 1353 با توجه به نصب و راه اندازي ابزارهاي بادي و سايرلوازم و امكانات مورد نياز توليد اين خودرو سير صعودي يافت و در طول 13 سال توليد اينخودرو يعني تا سال 1359 تعداد 99129 هزار دستگاه ژيان توليد گرديد.
اتومبيل مهاري، خودروي ديگري بود كه توليد آن از سال 1350 در شركت سهامي ايران توليداتومبيلهاي سيتروئن آغاز و در طي هشت سال توليد (تا پايان سال 1357) مجموعاً 10584دستگاه مهاري توليد و روانه بازار گشت. از ديگر توليدات اين شركت ميتوان به توليد انواعخودروي پيكاب در چهار مدل معمولي، مسقف، دولوكس و كار اشاره نمود. توليد خودرويبسيار سبك با جنس بدنه فايبرگلاس، محصول ديگري بود كه تنها طي دو سال 1352 و 1353توليد آن در شركت ادامه داشت كه امروزه ميتوان برخي از انواع نخستين توليدات شركت سايپارا در سطح شهر ملاحظه نمود.
تغيير نام شركت
در مورخ 30/2/54 عنوان شركت با حذف كلمه سيتروئن از انتهاي عبارت فرانسوي آن به«شركت سهامي ايراني توليد اتومبيل» تغيير يافت و نام سايپا SAIPA از جمع حروف اول عبارتفرانسوي عنوان شركت اخذ گرديد.
Cociete Annonyme Inranienne De Production Automobile
با توجه به لزوم جايگزيني خودروي مناسبتر به جاي ژيان كه از تكنولوژي بهروزتريبرخوردار باشد مسؤولين وقت شركت اقدام به انعقاد قراردادي با شركت رنو به منظور توليداين خودرو در ايران گرفتند. لذا يكي از محصولات عمده توليد شده در اين شركت خودرو «رنو5»بود كه توليد 3 در آن از سال 1355 در شركت سايپا آغاز گرديد و سپس مدل 5 درب آن تا سال1372 ادامه داشت. در اين سال با جايگزيني اتومبيل كلاس كوچك «پرايد»، عملا توليد رنو درشركت سايپا متوقف گرديد و خط توليد اين خودرو به شركت پارس خودرو (يكي از اعضايگروه خودروسازي سايپا) منتقل گشت.
از سال 1371 با توجه به بررسيهاي انجام شده و گزارشهاي تكميلي كه حاوي توجيه فني واقتصادي لازم بود جايگزيني خودرويي برتر با تكنولوژي روز و قيمت مناسب احساس گرديد.لذا توليد «پرايد» با نامهاي ايراني نسيم و صبا در دو مدل 5 و 4 از سال 1372 پس از انعقادقراردادي با رشكت كياموتور كره آغاز گرديد. نكته حايز اهميت در توليد «پرايد» روند رو بهرشد ساخت داخلي قطعات اين خودرو ميباشد. در حالي كه در بدو توليد اين محصول در ايراناكثر قطعات آن از خارج وارد ميشود، امروزه با تلاش مستمر متخصصين داخلي شاهد ساختبيش از 85% كل قطعات اين خودرو در ايران هستيم. همچنين با تغييرات به عمل آمده بر رويشكل ظاهري اين محصول توسط مركز تحقيقات و نوآوري خودرو شركت سايپا مدلهايجديدي از پرايد طراحي گرديد كه در اين ميان ميتوان به مدل پرايد استيشن با نام اختصاصي«نسيم سفري» از سال 1377 به بازار عرضه گرديده است. و مدلهاي ديگر چون «پرايد ليفتبك»، «پرايد فيس ليفت» اشاره نمود.
از سال 1362، وانت نيسان جونيور نيز با حجم موتور 2000 سيسي جزو توليدات شركت سايپاقرار گرفت و از سال 1364 امتياز ساخت اين وانت از شركت زامياد خريداري و توليد اين خودرودر انحصار شركت سايپا واقع شد. در سال 1369 به منظور افزايش قدرت اين اتومبيل، با استفادهاز تكنولوژي پيشرفتهتر موتور جونيور با حجم 2400 سيسي جايگزين موتور قبلي گشت.طراحي، ساخت و عرضه وانت نيسان دو كابين از سال 1371 و اعمال تغييراتي در اطاِ بار ايناين خودرو به منظور افزايش كيفيت آن در سال 1373 از فعاليتهاي ديگر شركت سايپا بود وسرانجام در اواخر 1376 با توجه به خريد 51% از كل سهام شركت زامياد توسط شركت سايپا والحاِ اين شركت به گروه خودروسازي سايپا، خط توليد اين محصول مجدداً به شركت زاميادمنتقل گرديد.
در سال 1371 با نصب تجهيزات توليد خودروي كلاس متوسط در سالنهاي توليد، توليد خودرو«رنو 21» با همكاري شركت رنو فرانسه و با حجم موتور 1721 آغاز گرديد اما هنوز دو سال ازتوليد اين خودرو نگذشته نبود كه طرف فرانسوي خواهان افزايش قيمت محصول از سويمديران شركت عملاً قرارداد توليد رنو 21 فسخ اين خودرو در ايران خاتمه يافت.
به منظور انتخاب و جايگزيني خودرو سواري كلاس متوسط ديگري به جاي «رنو 21» پس ازبررسي و پيگيريهاي لازم و مطالعات فني و اقتصادي، خودرو سواري «زانتيا» از محصولاتشركت سيتروئن بر مبنا و شرايط قرارداد تراز ارزي مطرح و در بهمن ماه سال 1378 قرارداديبين شركت سايپا و شركت سيتروئن فرانسه منعقد گرديد كه براساس آن در مرحله نخست وظرف يك سال شركت سيتروئن 13 هزار و 500 دستگاه خودروي توليدي سايپا را خريداريخواهد كرد. همچنين شركت سيتروئن متعهد گرديده است كه قالبها و ابزار و تجهيزات مربوطبه قطعات بدنه و وسايل تزييني خودرو را به تدريج به سايپا منتقل نمايد.
با انعقاد اين قرارداد، شركت سايپا به عنوان پايگاه اصلي صادرات خودرو ستروئن بهكشورهاي تازه استقلال يافته و حوزه خليج فارس عمل خواهد كرد و ميتواند توليدات خود رادر ساير كشورها همچون كشورهاي تركيه، روسيه و اوكراين نيز صادر كند.
لازم به ذكر است عنوان تراز ارزي در قرارداد فوِ بدين معناست كه طرف فرانسوي موافقتنموده به جاي دريافت ارز محصولات توليدي شركت سايپا را دريافت كند. به عبارت ديگرمجموع خريد سايپا از طرف فرانسوي معادل خريدي است كه سيتروئن از سايپا خواهد داشت.بديهي است انعقاد چنين قراردادي حاكي از حركت جدي در عرصه صنعت خودروسازي كشوراست كه با سرمايهگذاريهاي عديده، بهكارگيري دانش و فنآوريهاي نوين، و... هر روز بالندهترخواهد شد.
در سال 1377 با توجه به سياستهاي جديد سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايراني مبني برتمركز بيشتر در فعاليتهاي صنعت خودروسازي كشور، استفاده بهينه از امكانات موجود درمجموعه شركتهاي تحت پوشش سازمان، ايجاد رقابت و... وزارت صنايع زمينههاي ادغاممجموعههاي خودروسازي را در قالب دو گروه بزرگ خودروساز ايجاد و تحت عناوين:
1. گروه خودروسازي سايپا
2. گروه خودروسازي ايران خودرو
متمركز نمود. امروزه گروه بزرگ خودروسازي سايپا با بيش از 77 شركت وابسته و با دراختيار داشتن سهم عمدهاي از بازار داخلي خودرو يكي از قطبهاي بزرگ صنعت خودروسازيايران را تشكيل ميدهد. به طوري كه 100 درصد سهام شركتهاي سايپا يدك، قالبهاي بزرگصنعتي سايپا، آيتسكو، اس سي تي (SCT)، سازه گستر، مؤسسه فرهنگي ورزشي سايپا، نمادسازه خودرو، شيشه ايمني، سايكو، سايپا پرس، رايان سايپا، توليد رينگ سايپا، مركز تحقيقاتو نوآوري خودرو سايپا، سايان توسعه سرمايهگذار، سايان الكترونيك، خدمات بيمهاي رايانسايپا، سايان اعتبار و شركت مهندسي و بازرگاني تأمين و جمعآوري و بستهبندي سايپا.همچنين بيش از 50 درصد سهام 15 شركت و سهام 42 شركت را با كمتر از 50 درصد به خوداختصاص داده است.
گروه خودروسازي سايپا به منظور تبديل شدن به يك خودروساز بينالمللي، با تشكيل شورايبرنامهريزي استراتژيك در سال 1376 و با عضويت مديران عامل شركتهاي عمده تحتپوشش، مشاورين مدير عامل، معاونين شركت، و جمعي از اقتصاددانان با رياست مديريتعامل شركت سايپا، برنامه بلند مدتي را در سه مرحله با فواصل زماني معين به جهت انطباِ بابرنامهريزيهاي كلان اقتصاد كشور به ترتيب ذيل:
1) برنامههاي كوتاه مدت (از 1379 تا 1383):
شامل برنامههايي كه از قبل به مرحله اجراء درآمده و بايد براي تثبيت و نهادينه كردن آنها اقدامنمود.
2) برنامههاي ميان مدت (از 1384 تا 1390):
شامل برنامههايي كه مباني و مقدمات آن وجود دارد و براي اجراي آن بايد تلاش بيشتر نمود.
3) برنامههاي بلند مدت (از سال 1391 تا 1400):
شامل استراتژيهايي كه فعلاً در دسترس نيستند و جهت اجراي آن بايد مقدمات و امكاناتي رافراهم نمود. كه برخي از محورهاي اصلي برنامه به شرح ذيل ميباشد:
1) تبديل شدن به خودروساز بينالمللي با تنوع توليد انواع خودرو
2) بهبود كيفيت خودروهاي ساخته شده در حد استانداردهاي جهاني به منظور حفاظت از محيطزيست و سلامت و رفاه بشري
3) مشتريگرايي و كسب رضايت مشتريان از طريق بهبود كيفي، افزايش امكانات خودروها،تنوع محصولات توليد شده و گسترش خدمات بعد از فروش
4) توسعه صادرات با توجه به ظرفيتهاي موجود در بازارهاي جمهوريهاي تازه استقلال يافتهآسياي ميانه و حوزه خليج فارس
5) انعقاد قراردادهايي مبتني بر تراز ارزي با خودروسازان معتبر بينالمللي به منظور راهيابي درشبكه بازارهاي جهاني خودرو
6) كاهش ارزبري واحد محصول با تأكيد بر توانايي طراحي و ساخت كليه قطعات خودرو درداخل كشور
7) برنامهريزي براي تأمين و اعتلاي سطح تواناييهاي نيروي انساني به عنوان اصليترين عاملرشد و توسعه
8) اصلاح ساختار سازماني گروه و دستيابي به اصول جديد مديريت.....
شامل ورد 41ص
مبلغ قابل پرداخت 30,000 تومان